Gå til innhold

Hvordan vet man at man kan stole på nye venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er lett å bli kjent med nye folk, og jeg liker å bli kjent med nye folk. Men hvordan vet man egentlig at man kan stole på dem? Jeg er nok fortsatt litt naiv, og når noen åpner seg opp tar jeg det som et tegn på tillit (begge veier).  Men så blir jeg dolket i ryggen, og ting jeg har fortalt blir gjenfortalt og brukt mot meg. Skal man la være å bli kjent med nye? Eller har noen tips til å vite når og om man kan stole på folk? Skal tillit og respekt  bare gå en vei? 

Jeg sitter igjen med informasjon om person(er) jeg kunne vært like jævlig og delt videre, men det byr meg imot. Dere som gir faan og bare deler videre, hvorfor gjør dere det? Jeg sliter med å forstå meg på folk. 

Anonymkode: c56b5...7a1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme her. Virkelig korka oppførsel som viser liten integritet. 

Anonymkode: c3296...21a

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir oppriktig lei meg for å være ærlig. Men er vel bare dum som går fem på. :sukk:

• Liker 1
Gjest lykkebamsen
Skrevet

Til Ts; Hvor lenge rekker du å være venner med nye mennesker før de åpner seg for deg? Og når de gjør det, tar det kort tid før du gjengjelder "tjenesten" deres? 

Ellers så synes jeg også at det er innmari dårlig gjort at det finnes mennesker der ute som misbruker tilliten de har fått. De ødelegger for de snille, gode.

Skrevet

Det er vel bare handling over tid.

Anonymkode: a7cde...e99

• Liker 1
Skrevet

Jeg var naiv og fortalte ting til min bestevenninne. Nå veit de fleste det. Aldri igjen. 

Anonymkode: 8d158...608

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, 17snart20 skrev:

Til Ts; Hvor lenge rekker du å være venner med nye mennesker før de åpner seg for deg? Og når de gjør det, tar det kort tid før du gjengjelder "tjenesten" deres? 

Ellers så synes jeg også at det er innmari dårlig gjort at det finnes mennesker der ute som misbruker tilliten de har fått. De ødelegger for de snille, gode.

Det er veldig forskjellig egentlig. Noen blir man kjent med grunnet felles interesse, jobb osv og andre blir man kjent med på nett (feks her på kg). Sistnevnte handler det ofte om at man skriver i de samme trådene, har mye av de samme opplevelsene og utveksler erfaringer via melding. Jeg er ganske åpen, og har ikke delt noe for privat her på kg. Eller med andre jeg har blitt kjent med ellers. Men opplever det likevel som sårt, og som et tillitsbrudd om det skjer, uavhengig av hvor det skjer. Jeg har opplevd det to ganger på kort tid nå, en her og en på jobb. Det er derfor jeg er litt lei meg og lurer på hva jeg gjør galt. Skal jeg bli mer privat fremover? 

Skrevet

Finn på en eller annen løgn om deg selv, og fortell dette til disse nye "vennene" dine. Dersom noen forteller denne "hemmeligheten" videre til noen andre, aå veit du med sikkerhet at du aldri kan stole fullt og helt på dem... 

I tillegg blir disse "vennene" dine stående som noen fullstendige idioter, ettersom de har blitt oppdaget i å spre løgner om deg... 

Anonymkode: d291a...cf4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare handling over tid.

Anonymkode: a7cde...e99

Men om personen deler private ting selv da? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Finn på en eller annen løgn om deg selv, og fortell dette til disse nye "vennene" dine. Dersom noen forteller denne "hemmeligheten" videre til noen andre, aå veit du med sikkerhet at du aldri kan stole fullt og helt på dem... 

I tillegg blir disse "vennene" dine stående som noen fullstendige idioter, ettersom de har blitt oppdaget i å spre løgner om deg... 

Forutsatt at man blir trodd da. Og jeg liker ikke spill egentlig. Men bør vel begynne med det. 

Skrevet

Skjønner ingenting av denne problemstillingen eller tråden, jeg. #mannligprivilegium

Anonymkode: bdc47...3d1

Skrevet

Nye mennesker vet du ikke om du kan stole på, før det har gått litt tid, og de har vist seg verdige tilliten. Tillit er noe man skaper over tid, ikke noe man bør gi til alle og en hver. 

Ikke fortell ting om deg selv, du ikke kunne stått å fortalt hvem som helst. Ting du er redd for skal komme ut, holder du enten for deg selv, snakker med nære (og lange) relasjoner med, så du vet det er mennesker å stole på, eller med en profesjonell. 

Det er veldig dumt å betro seg til feil menneske om noe man hadde håpet et fåtall av mennesker visste. 

Og igjen, om du kan stole på noen eller ikke, vet du desverre ikke før det har gått litt tid, og du har tilbragt mye tid med det menneske. Les også litt på hva de sier, hvis de stadig forteller historier (som du skjønner selv kanskje er ting som andre har betrodd seg om, til din venn) om andre, så kan du også (ofte) regne med at du også går i "historie-bunka" til denne vennen, som da kanskje snakker med sine venninner igjen, om at "jeg har en venninne som..." 

Anonymkode: 5f031...3f9

Skrevet

Jeg har også opplevd at nye venner har delt de utroligste ting med meg. Ofte veldig såre ting. Det har jeg tolket som at de har tillit til meg og at de ser på meg som en god venninne. Etter å ha bli dolket i ryggen noen ganger har det gått opp for meg at noen mennesker har et voldsomt formidlingsbehov. At de bruker nye mennesker som psykolog og ikke nødvendigvis trenger et vennskap.

Så jeg har ikke noe svar på spørsmålet ditt, men jeg har etterhvert blitt veldig privat.

Anonymkode: b26f6...c66

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Det kan man aldri vite. Man kan ikke stole på noen.

Skrevet

Hold tilbake. Du vil jo se hvordan de snakker om og behandler andre mennesker når de ikke er til stede. Snakker jeg med noen som deler ting om andre til meg, som jeg selv ville sett på som privat, så åpner jeg meg ikke for den personen. Eller om de generelt snakker stygt om andre. Ellers føler jeg også at de som er veldig åpne selv har lett for å snakke videre om mine ting, fordi de har en helt annen grense for hva man kan snakke om, mens jeg er en veldig privat og lukket person. 

Anonymkode: e8253...290

Skrevet

Altså en god ting er å ikke stole på nye venner til begge har invistert såpass mye i vennskapet til at det du deler med personen ikke er verdt å bryte din tillit over. Det finnes mange falske personer der ute som man kan ha fine vennskap med så lenge man ikke gir dem muligheten til å ødelegge det.

Skrevet

Tillit er nøkkelen til forræderi...

Skrevet

Jeg er for godtroende skjønner jeg. Og sikkert naiv også. Men takk alle, dette er gode råd å ta med. Jeg er såret, men har ikke delt for mye. Det er vel det at jeg har likt personene godt som er verst. 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er lett å bli kjent med nye folk, og jeg liker å bli kjent med nye folk. Men hvordan vet man egentlig at man kan stole på dem? Jeg er nok fortsatt litt naiv, og når noen åpner seg opp tar jeg det som et tegn på tillit (begge veier).  Men så blir jeg dolket i ryggen, og ting jeg har fortalt blir gjenfortalt og brukt mot meg. Skal man la være å bli kjent med nye? Eller har noen tips til å vite når og om man kan stole på folk? Skal tillit og respekt  bare gå en vei? 

Jeg sitter igjen med informasjon om person(er) jeg kunne vært like jævlig og delt videre, men det byr meg imot. Dere som gir faan og bare deler videre, hvorfor gjør dere det? Jeg sliter med å forstå meg på folk. 

Ikke fortell alt. Du merker om du kan stole på folk, når du er blitt kjent med de. Det at de eks snakker negativt om andre til deg, er et dårlig tegn. Sånne folk fortelle jeg ikke personlige ting til. De sklir ut, til slutt og blir bare bekjente.

Anonymkode: 336e8...0f0

Skrevet

Jeg deler aldri personlige ting, før jeg har blitt godt kjent med et menneske.Selvom en jeg nettopp har truffet stoler på meg øyeblikkelig, og forteller mye om sitt privatliv, så gjengjelder jeg selv ikke den " tjenesten" før det har gått tid og jeg vet at personen er til å stole på. Og som mange andre har nevnt, hvis en venninne forteller deg mye privat om andre venninner, så kan du forvente at hun gjør det samme med deg. De fleste mennesker er hyggelige, men du kan ikke vite om den personen du nettopp har møtt, tilhører de hyggelige.

Anonymkode: 0894f...250

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...