AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 Begge har særkullsbarn, bodd sammen i mange år. Jeg har prøvd å innføre at vi kun har godteri på lørdag, men har måttet inngå kompromiss på at det er fredag og lørdag. Synes ungene (13 og 14) spiser alt for mye godteri. Jeg synes 200g med smågodt er ok til helgen feks. Men mannen handler 1 chips pose til hver, en 200g sjokoladeplate og brus i tillegg. Min sønn er ikke tynn, spiser godt med mat. Nå er jeg redd at det godterikjøret vil «ødelegge» han på sikt. Prøvde å foreslå at vi kunne kjøpe mindre godt, men blir jo nedstemt. I helgen har jeg gitt min sønn mindre godt enn hans sønn får, og da reagerer jo sønnen min på det. Må jeg bare lære sønnen min at «livet er urettferdig», eller synes dere mannen kan roe litt ned på godteri? Han kan også kjøpe chips/sjokolade til guttene i ukedagene når jeg ikke er hjemme. Anonymkode: 96f63...5ad
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 En pose potetgull til hver er jo helt sykt. Her er det en pose fordelt på alle, da står det i en bolle på bordet. Sjokoladen deles også opp i en bolle. Da har man full kontroll på om noen er griske og stapper i seg. Anonymkode: 22010...31d 4
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En pose potetgull til hver er jo helt sykt. Her er det en pose fordelt på alle, da står det i en bolle på bordet. Sjokoladen deles også opp i en bolle. Da har man full kontroll på om noen er griske og stapper i seg. Anonymkode: 22010...31d Slik jeg ønsker å ha det også, men her tror jo mannen han er super snill når han kjøper så mye. Barna er blitt så store at de ofte tar med seg godteriet sitt inn på rommet på kvelden, men det hadde holdt lenge med en liten bolle med potetgull og litt sjokolade. Gutten hans har spist 400g med sjokolade, 2 potetgullposer, og minst to liter med brus siden fredag. Jeg ønsker ikke at min sønn skal få dette som en vane.... vet at han kjøpte potetgull og 2 donuts til han onsdag også, men det blandet jeg meg ikke i, for sønnen min fikk det ikke med seg. Anonymkode: 96f63...5ad
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg ønsker å ha det også, men her tror jo mannen han er super snill når han kjøper så mye. Barna er blitt så store at de ofte tar med seg godteriet sitt inn på rommet på kvelden, men det hadde holdt lenge med en liten bolle med potetgull og litt sjokolade. Gutten hans har spist 400g med sjokolade, 2 potetgullposer, og minst to liter med brus siden fredag. Jeg ønsker ikke at min sønn skal få dette som en vane.... vet at han kjøpte potetgull og 2 donuts til han onsdag også, men det blandet jeg meg ikke i, for sønnen min fikk det ikke med seg. Anonymkode: 96f63...5ad Er han ikke helt opplyst? Kanskje han trenger informasjon om skadevirkningene av dårlige kostvaner. Det er syke mengder han gir dem, selv om de er tynne kan de utvikle diabetes og depresjon. Dere har jo bodd sammen lenge sier du, har det alltid vært et problem med slike mengder junk? Lett å være etterpåklok, men jeg tror det blir veldig vanskelig for deg å snu trenden nå som barna deres er blitt ungdommer. De kjøper seg sikkert godis de dagene dere ikke kjøper inn også, for de mengdene de får servert hjemme gir jo hangover og trang til mer. Eneste mulighet du har nå er veiledning av mannen. Anonymkode: 96d10...5a7
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er han ikke helt opplyst? Kanskje han trenger informasjon om skadevirkningene av dårlige kostvaner. Det er syke mengder han gir dem, selv om de er tynne kan de utvikle diabetes og depresjon. Dere har jo bodd sammen lenge sier du, har det alltid vært et problem med slike mengder junk? Lett å være etterpåklok, men jeg tror det blir veldig vanskelig for deg å snu trenden nå som barna deres er blitt ungdommer. De kjøper seg sikkert godis de dagene dere ikke kjøper inn også, for de mengdene de får servert hjemme gir jo hangover og trang til mer. Eneste mulighet du har nå er veiledning av mannen. Anonymkode: 96d10...5a7 Når sønnen min var yngre, sa jeg bare at: dette bestemmer jeg, og «Knut» bestemmer hvor mye godteri «Ola» kan spise. Nå blir det diskusjoner, og mannen skjønner ikke hva jeg mener. Prøvd å opplyse han i flere år, men han sier at det ikke er så farlig. Hans barn har fått sjokolademelk og nugatti i ukedagene, mens jeg feks har sagt til min at det får ikke du lov å få før det blir helg. Det er jeg som handler stort sett, men så fort barnet hans vil ha noe usunt i ukedagene, så kjører han en ny tur på butikken. Jeg har faktisk spurt barnets mor om hun synes dette er ok, og hun svarte at «det må jo være lov å kose seg» når jeg spurte om jeg skulle prøve å hjelpe til med å begrense inntaket av usunne ting. Har argumentert med helse/utvikling, vet faktisk ikke noe annet jeg kan gjøre, enn å bare sette grenser for mitt barn. Anonymkode: 96f63...5ad
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 Regn sammen kaloriene på alt lørdagsgodtet de får i løpet av helgen, og vis det til mannen din. Hvis de får 200g sjokolade, 200g smågodt, 200g (vanlig størrelse) potetgull og en brus er det over 3000 kcal, noe som er det en voksen mann trenger på en hel dag. Anonymkode: 673ad...874
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Regn sammen kaloriene på alt lørdagsgodtet de får i løpet av helgen, og vis det til mannen din. Hvis de får 200g sjokolade, 200g smågodt, 200g (vanlig størrelse) potetgull og en brus er det over 3000 kcal, noe som er det en voksen mann trenger på en hel dag. Anonymkode: 673ad...874 Har prøvd å forklare det med slik også, dessverre. Han bryr seg ikke fordi de «tåler» det når de ikke er overvektige. Tror ikke han forstår forholdet mellom inntak og forbrenning heller, virker ikke slik. Han er også en mann som kan finne på å ikke spise på maaange timer, og klage over at han er sliten. Når jeg da svarer at det ikke er rart, fordi kroppen din trenger energi, så vil han ikke høre. Jeg må nok bare innføre egne regler for min tenåring.... Anonymkode: 96f63...5ad
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 Overvekt er ikke den eneste baksiden ved et dårlig kosthold. Det er veldig synd at mannen din ikke bryr seg om dette for sine egne barn, hva han velger å gjøre selv får han bare holde på med. Om han er uopplyst så får han sette seg ned en dag og lese seg opp på viktigheten med et godt kosthold og hvordan et dårlig kosthold som barn er vanskelig å vende av seg som voksen. Jeg synes ikke du skal gi etter for sønnen din, men tenke på helsa hans først. Så får han heller sitte der med en gulrot på fredag og mindre godteri på lørdag mens de andre spiser sjokolade og potetgull. Anonymkode: 6af07...a4a
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #9 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Overvekt er ikke den eneste baksiden ved et dårlig kosthold. Det er veldig synd at mannen din ikke bryr seg om dette for sine egne barn, hva han velger å gjøre selv får han bare holde på med. Om han er uopplyst så får han sette seg ned en dag og lese seg opp på viktigheten med et godt kosthold og hvordan et dårlig kosthold som barn er vanskelig å vende av seg som voksen. Jeg synes ikke du skal gi etter for sønnen din, men tenke på helsa hans først. Så får han heller sitte der med en gulrot på fredag og mindre godteri på lørdag mens de andre spiser sjokolade og potetgull. Anonymkode: 6af07...a4a Ja, jeg får gjøre det. Synes bare det er trist at mannen ser på meg som vanskelig og sær pga dette, og kunne jo håpet han kunne møtt meg på midten. Han setter meg litt opp mot gutten min føler jeg også, når han likevel kjøper mengder til han når jeg ikke er hjemme. Synes det er dårlig gjort av han, selvom han tror han er snill med sønnen min, så er han faktisk ikke det. Og jeg vet at det sønnen min får, det blir spist opp, om det er 100g med godteri, eller 600g. Anonymkode: 96f63...5ad
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #10 Skrevet 10. desember 2017 Jeg hadde i utgangspunktet ikke syntes det var greit at reglene var ulike på dette punktet, og tenker egentlig at dette burde du ha tatt tak i med en gang, i stede for å vente til det ble et problem at din sønn reagerer på forskjellsbehandlingen. Du kan selvsagt ikke gjøre noe med hvordan ting har vært tidligere, men jeg tror det kan være lurt å ta med seg en selvkritikk på det i samtalen med mannen om hvordan ting skal være fremover. Fram til nå har fått bestemme hvor mye junk hans barn skal få uten at du har blandet deg, hvis han nå skal være med deg på innstramninger så blir han, etter hans tankegang, en mindre snill pappa fordi han føyer seg etter deg. Det kan hende det blir lettere å snakke om dette hvis du viser forståelse for at han synes det er vanskelig/ikke har lyst til det. Samtidig er det veldig viktig for begge guttene sin helse at dette blir tatt tak i. Hvis dere har råd til en time hos en privat ernæringsfysiolog tror jeg jeg hadde bestilt en time og tatt med meg mannen, for å få en spesialist til å forklare ham hva dette kostholdet gjør med barna på sikt, og for å realitetsorientere ham i forhold til hva som er normale mengder. Hvis dere ikke har penger til en slik time kan det hende du kan få hjelp av fastlegen eller helsestasjonen? Videre hadde jeg tatt mannen med på familievernkontoret og sørget for at dere fikk laget en avtale som begge kan være enig i. Jeg hadde også krevd at reglene var like for begge barna, fordi jeg hadde hatt behov for å ta vare på både den fysiske og den psykiske helsen til mitt barn. Selv om det i utgangspunktet er gjort for å ta vare på ham, tror jeg ikke det er sundt for psyken å være den ene i familien som stadig ikke får når andre får. Jeg er ikke den som skriker "kast ham på hue og reva ut" i tide og utide. Men dette hadde faktisk vært så viktig for meg at dersom vi ikke kom fram til en avtale så hadde jeg flyttet fra mannen. Jeg hadde rett og slett ikke ofret mitt barns helse for å fortsette et samboerskap. Hvis mannen ellers har gode kvaliteter kan det hende jeg hadde foreslått å fortsette forholdet som særboere, også eventuelt flyttet sammen igjen når barna var voksne, og dette problemet dermed ikke lenger var tilstede. Anonymkode: 859fd...cc9
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #11 Skrevet 10. desember 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg får gjøre det. Synes bare det er trist at mannen ser på meg som vanskelig og sær pga dette, og kunne jo håpet han kunne møtt meg på midten. Han setter meg litt opp mot gutten min føler jeg også, når han likevel kjøper mengder til han når jeg ikke er hjemme. Synes det er dårlig gjort av han, selvom han tror han er snill med sønnen min, så er han faktisk ikke det. Og jeg vet at det sønnen min får, det blir spist opp, om det er 100g med godteri, eller 600g. Anonymkode: 96f63...5ad Man må være litt streng også. Sønnen din vil nok være takknemlig for det når han blir eldre. Anonymkode: 6af07...a4a
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 On 10.12.2017 at 4:07 PM, AnonymBruker said: Begge har særkullsbarn, bodd sammen i mange år. Jeg har prøvd å innføre at vi kun har godteri på lørdag, men har måttet inngå kompromiss på at det er fredag og lørdag. Synes ungene (13 og 14) spiser alt for mye godteri. Jeg synes 200g med smågodt er ok til helgen feks. Men mannen handler 1 chips pose til hver, en 200g sjokoladeplate og brus i tillegg. Min sønn er ikke tynn, spiser godt med mat. Nå er jeg redd at det godterikjøret vil «ødelegge» han på sikt. Prøvde å foreslå at vi kunne kjøpe mindre godt, men blir jo nedstemt. I helgen har jeg gitt min sønn mindre godt enn hans sønn får, og da reagerer jo sønnen min på det. Må jeg bare lære sønnen min at «livet er urettferdig», eller synes dere mannen kan roe litt ned på godteri? Han kan også kjøpe chips/sjokolade til guttene i ukedagene når jeg ikke er hjemme. Anonymkode: 96f63...5ad Jeg er enig med deg. Anonymkode: d5ed6...619
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå