Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 #1 Skrevet 10. desember 2017 Spørsmålet står i tittelen på tråden. Kvinner har det med å bli irritert på mannen for nær sagt hva som helst. Da går de og surmuler og vil man instinktivt skal skjønne hva man har sagt/ikke sagt eller gjort/ikke gjort, som er feil. Man forventes å være oppmerksom på hennes behov, hele tiden.Spesielt hvis hun har PMS og lignende. Men når mannen er syk, forbeholder kvinner sge retten til å latterliggjøre mannen. Han er en overdamatiserende sutreunge. Dette er opplest og vedtatt og både hun og andre kvinner synes også det er greit å overse ting mannen trenger. De skylder da på at menn ikke er tilstede når hun er syk og at hun må klare alt mulig. Hun skryter av å ha karret seg ut av sengen og mener mannen jammen kan klare å lide. Hvis hun er imot å lide i stillhet og ikke møte forståelse, og hater å karre seg ut av sengen når hun er syk, hvorfor ser kvinner på det som ok å avspise en syk mann med at han må akseptere alt hun selv synes er feil overfor henne, når hun er syk eller trenger oppmerksomhet og forståelse? Er dette det som kalles kvinnelogikk? 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg er kvinne og jobber på en arbeidsplass med kun kvinner og jammen er det latterliggjøring når deres menn blir syke. Skjønner ikke hvorfor kvinner viser så lite empati på dette området. Alle er ikke sånn da. Jeg og min mann lar den andre få ro og omsorg når den andre er syk. Anonymkode: 78ebe...44a 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er jeg helt enig med deg i. Jeg er kvinne og jobber på en arbeidsplass med kun kvinner og jammen er det latterliggjøring når deres menn blir syke. Skjønner ikke hvorfor kvinner viser så lite empati på dette området. Alle er ikke sånn da. Jeg og min mann lar den andre få ro og omsorg når den andre er syk. Anonymkode: 78ebe...44a Nå ser jeg du spør om hvorfor. Jeg tror mange av disse kvinnene føler at de gjør mer hjemme når de er syke enn det mannen gjør når han er syk. Ellers har jeg ikke noe godt svar. Anonymkode: 78ebe...44a 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Det har noe med at menn er dødens bare de snufser litt. Anonymkode: 57658...139 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det har noe med at menn er dødens bare de snufser litt. Anonymkode: 57658...139 Ja, det er ofte kvinners holdning. Anonymkode: 78ebe...44a 3 1
Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #6 Skrevet 10. desember 2017 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har noe med at menn er dødens bare de snufser litt. Anonymkode: 57658...139 Men selv om dette var tilfellet. Hvorfor skal han latterliggjøres når han føler det slik? Hvorfor gjelder plutselig ingen sosiale regler for hensysnfull adferd fra kvinner side, når det er en mann som føler seg syk/er syk? Kvinner krever som sagt aksept for sine følelser, behov og oppfatninger og blir veldig skuffet dersom det neglisjeres. Men de kan fint behandle en syk mann på måter de selv aldri ville akseptert mot seg selv, fra hans og andres side. Endret 10. desember 2017 av Tøytigern 1
Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #7 Skrevet 10. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå ser jeg du spør om hvorfor. Jeg tror mange av disse kvinnene føler at de gjør mer hjemme når de er syke enn det mannen gjør når han er syk. Ellers har jeg ikke noe godt svar. Anonymkode: 78ebe...44a Det kan godt hende at de har opplevd at de har måttet ta seg av mange ting og klare å være omsorgsperson for barn, når de selv var/er syke. Men vil det da si at de forsøker å hevne seg på syke menn, ved å latterliggjøre dem? 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 Av alle mennene jeg har kjent, har de vært døden nær ved forkjølelse. Det er virkelig ikke måte på. Nå er det min tur å være pjusk idag med 39,8 i feber, stygg hoste og vondt i alle ledd. Det har ikke hindret meg i å ta trilleturen, støvsuge og vaske huset før klokken 12. Anonymkode: d7364...0b8 11
Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #9 Skrevet 10. desember 2017 Kvinners gener er robuste fordi de bærer fram og føder barn. Menn kan være fysisk sterkere, men kvinner er mere utholdende og tåler sykdom bedre. Dette er det gjort forskning på og det er konkludert med at menn tåler feber og forkjølelsesvirus dårligere enn kvinner. Allikevel sammenligner kvinner sin sykdomsopplevelse med menns sykdomsfølelse og sier menn overdramatiserer. Blir ikke det som om jeg skulle si en kvinne overdramatiserer når hun synes det er vanskeligere å bære 80 kilo enn det en mann synes om samme utfordring? Her er noe som være litt opplysende, fra desember i 2016: http://www.tv2.no/a/7962329/ 2 1
Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #10 Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Av alle mennene jeg har kjent, har de vært døden nær ved forkjølelse. Det er virkelig ikke måte på. Nå er det min tur å være pjusk idag med 39,8 i feber, stygg hoste og vondt i alle ledd. Det har ikke hindret meg i å ta trilleturen, støvsuge og vaske huset før klokken 12. Anonymkode: d7364...0b8 Kanskje det er fordi du genetisk sett tåler forkjølelse bedre og faktisk blir mindre syk enn menn, av samme virus. 4 1
Uffda Skrevet 10. desember 2017 #11 Skrevet 10. desember 2017 Just now, Tøytigern said: Men selv om dette var tilfellet. Hvorfor skal han latterliggjøres når han føler det slik? Hvorfor gjelder plutselig ingen sosiale regler for hensysnfull adferd fra kvinner side, når det er en mann som føler seg syk/er syk? Kvinner krever som sagt aksept for sine følelser, behov og oppfatninger og blir veldig skuffet dersom det neglisjeres. Men de kan fint behandle en syk mann på måter de selv aldri ville akseptert fra hans og andres side. Du har svart på det selv i åpningsinnlegget. Det er manglende empati. Litt feil vinkling egentlig, da spørsmålet mer er hvorfor kvinner har behov for å fremstille seg som empatiske og forståelsesfulle, når alt annet tilsier at de ikke har det. Enkelt og greit fordi de kan og drar fordeler av det. Alle ser at kvinner utelukkende bryr seg om seg selv. Alt fra at de vil ha flust av bekreftelser fra andre på hvor flotte de er illustrer det. De har ikke genuin omtanke for andre, men de har ekstrem selvmedynk, og klarer de plassere seg selv i en annens situajson skal du se krokodilletårene kommer, men det er fordi de syns synd på seg selv og ikke andre. Intuitivt skjønner de også at det eneste positive i dem i bunn og grunn er seksuell attraksjon, og de vet at det er det menn også ser i dem, og det gjør dem bitre og hatfulle, som gjør at de ofte syns vi fortjener den surmaga hurpa i dem når vi har valgt dem. 1
Nuttery Skrevet 10. desember 2017 #12 Skrevet 10. desember 2017 (endret) Jeg bagatelliserer mannens sykdom på grunnlag av at han forventer full oppvartning, omsorg og kos når han er syk, men han forventer at jeg skal lage middag, gjøre husarbeid, være med en tur ut, være sosial og ønske sex når jeg er syk. I tillegg fremstår det som han legger seg ned ved første tegn på redusert allmenntilstand og forventer omsorg, og det er helt fjernt for meg. Endret 10. desember 2017 av Nuttery 15
Nuttery Skrevet 10. desember 2017 #13 Skrevet 10. desember 2017 (endret) 2 minutter siden, Tøytigern skrev: Kanskje det er fordi du genetisk sett tåler forkjølelse bedre og faktisk blir mindre syk enn menn, av samme virus. Har man tilnærmet 40 i feber er man ganske dårlig, uavhengig om man er mann eller kvinne. Jeg føler også at kvinner "oppfører seg" mindre syke enn de er, rett og slett fordi barna må ivaretas og familien går videre selv om hun er syk. Mange menn føler ikke på et slikt ansvar og legger seg derfor ned med god samvittighet. Endret 10. desember 2017 av Nuttery 11
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #14 Skrevet 10. desember 2017 Dette er ikke min erfaring. Min er at mannen legger seg omtrent død ned, og skal ha masse omsorg, stell og matservering, kvinnen må da ta seg av hus og barn. Så blir kvinnen syk, nei hun må fortsatt ta seg av hus og barn. For mannen kan ikke hjelpe til, for hun er jo ikke så syk som han blir. Jeg har vært i flere langvarige forhold. Jeg har aldri opplevd at en mann har gjort noe ekstra for meg, samme hvor syk jeg er. Og jeg har både vært gjennom operasjoner og lungebetennelser i ekteskap/samboerskap. Og de har ikke gjort noe for meg da, selv om jeg har spurt. De stikker heller av, for å treffe kompiser og dyrke hobbyer. Er de syke, så krever de alt. Anonymkode: 593bb...588 9
Uffda Skrevet 10. desember 2017 #15 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Av alle mennene jeg har kjent, har de vært døden nær ved forkjølelse. Det er virkelig ikke måte på. Nå er det min tur å være pjusk idag med 39,8 i feber, stygg hoste og vondt i alle ledd. Det har ikke hindret meg i å ta trilleturen, støvsuge og vaske huset før klokken 12. Anonymkode: d7364...0b8 Du har ikke et like kraftig imunsystem. Det er ikke sykdommen som gjør deg sengeliggende, men den enorme immunresponsen kroppen din setter i gang.
Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #16 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, Uffda skrev: Du har svart på det selv i åpningsinnlegget. Det er manglende empati. Litt feil vinkling egentlig, da spørsmålet mer er hvorfor kvinner har behov for å fremstille seg som empatiske og forståelsesfulle, når alt annet tilsier at de ikke har det. Enkelt og greit fordi de kan og drar fordeler av det. Alle ser at kvinner utelukkende bryr seg om seg selv. Alt fra at de vil ha flust av bekreftelser fra andre på hvor flotte de er illustrer det. De har ikke genuin omtanke for andre, men de har ekstrem selvmedynk, og klarer de plassere seg selv i en annens situajson skal du se krokodilletårene kommer, men det er fordi de syns synd på seg selv og ikke andre. Intuitivt skjønner de også at det eneste positive i dem i bunn og grunn er seksuell attraksjon, og de vet at det er det menn også ser i dem, og det gjør dem bitre og hatfulle, som gjør at de ofte syns vi fortjener den surmaga hurpa i dem når vi har valgt dem. Jeg tror du har mye rett i disse betraktningene. Jeg leser mellom linjene at det er erfaringsbasert. Jeg syns det er veldig interessant det der med hvor stor selvmedynk det virker som de har, når de uttaler seg foraktefult om syke menn. Av typen "Jeg var syk jeg!! Men han... Stakkars meg!" 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #17 Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, Uffda skrev: Du har ikke et like kraftig imunsystem. Det er ikke sykdommen som gjør deg sengeliggende, men den enorme immunresponsen kroppen din setter i gang. Som sykepleier kan jeg virkelig si at sykdommen gjør deg sengeliggende. Det er jo ikke slik at folk med dårligere immunforsvar (altså, lavere immunrespons) er klinisk friskere. Anonymkode: ba36f...7cf 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #18 Skrevet 10. desember 2017 3 minutter siden, Nuttery skrev: Jeg bagatelliserer mannens sykdom på grunnlag av at han forventer full oppvartning, omsorg og kos når han er syk, men han forventer at jeg skal lage middag, gjøre husarbeid, være med en tur ut, være sosial og ønske sex når jeg er syk. I tillegg fremstår det som han legger seg ned ved første tegn på redusert allmenntilstand og forventer omsorg, og det er helt fjernt for meg. Akkurat dette. Anonymkode: 4e271...16c 3
s0la Skrevet 10. desember 2017 #19 Skrevet 10. desember 2017 Samboer får alltid ekstra pleie når han er syk. Fordi jeg har medfølelse! Og jeg vil han det beste. Ja, mange folk (ikke bare menn, ikke bare kvinner, men folk) overdriver noe sykt når de er forkjøla og syter konstant og legger ut på nett hvor dårlig de er. Da blir jeg bare irritert. Men det er et unntak! Jeg har ikke pms eller mensen, men da jeg hadde mensen oppførte jeg meg ikke sånn mange menn har inntrykk av at mange kvinner gjør. Hater å klage og hater at folk synes synd på meg. Den type oppmerksomhet vil jeg unngå! Vil helst unngå spesielbehandling. Så jeg kjenner meg dessverre ikke igjen i det du skriver, ts. 1
Tøytigern Skrevet 10. desember 2017 Forfatter #20 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, Uffda skrev: Du har ikke et like kraftig imunsystem. Det er ikke sykdommen som gjør deg sengeliggende, men den enorme immunresponsen kroppen din setter i gang. Men det forklarer ikke hvorfor kvinnen ser på seg selv som et større offer i sykdom og latterligjør syke menn ved å påstå menn sier de er sykere enn de er.. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå