Gå til innhold

Barn med Atopisk eksem(barneeksem)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 5 år som er til tider ille plaget av atopisk eksem. I vinterhalvåret er det ikke mange netter vi sover uavbrutt. Nå i sommer har hun vært så fin i huden at det har vært som en drøm! Men så har vi hatt en skikkelig fin sommer her i Trondheim. Nå når det er blitt mørkere om kvelden begynner jeg å grue til høsten og vinteren kommer. Da vet jeg at nettene preges av å prøve å hjelpe min datter best mulig. men det tar på, jeg føler til tider at jeg blir tappet for all energi og har mest lyst til å legge meg å sove og ikke våkne mer. Jeg har vært helldig og fått henne inn på Hudavdelingen på Regionsykehuset, men vi møter nye leger nesten hver gang, som selvfølgelig motsier hverrandre. Dette er en fortvilet situasjon, hvem har rett, hvem skal jeg følge rådene til? Er det noen andre som har barn med samme diagnose, hadde det vært koselig å fått kontakt. Det hadde vært deilig å utvekslet erfaringer og snakke med noen som forstår problemene og som vet hvor mye strev det er å ha et kronisk sykt barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg er nå snart 19 år gammel og har hatt atopisk eksem hele livet. Jeg vet nå hvordan jeg skal håndtere dette og er ikke så ille plaget lenger.

Nå vet jeg ikke om det er noen begrensninger på hva man kan bruke på barn, men her er i alle fall det jeg gjør for å holde det i sjakk.

Jeg bruker en del kortisonkremer/salver som fungerer veldig på når det er på sitt verste. Betnovat er en veldig sterk salve og tar det verste i løpet av en dag eller to.

Ellers så smører jeg meg veldig mye med fuktighetskrem.

Lysbehandling er også noe som fungerer veldig bra. Behovet er ikke stort på sommeren for da er det så mye sol ute, men utover høsten og vinteren så er dette veldig fint.

Jeg fikk beskjed av min hudlege og IKKE vaske meg med såpe på kroppen i det hele tatt, men skulle bruke en badeolje som man får kjøpt på apoteket. Har denne oljen, men bruker såpe fordet da.

Smører meg inn med denne oljen etter dusjen. Skylder av og tørker meg lett med et håndkle. Huden blir myk og fin.

Saltvann er bra. Det dreper eksemen rett og slett.

Hvis det er noe mer som du lurer på så er det bare å spørre.

Jeg vet ikke hvordan det er å ha et barn med dette, men har det selv og håper jeg kom med noen gode råd i alle fall.

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har to barn med atopisk eksem, og sover nok ikke nettene gjennom, jeg heller...

Den ene, sønnen min på seks har så å si vokst det av seg, men treåringen vår er ganske hardt angrepet. Vi smører minst en gang om dagen med mild, nøytral fuktighetskrem og bruker kortisonsalever av ulik styrkegrad ved behov.

De er nesten aldri i kontakt med såpe, bruker bare olje i badevannet.

Skulle gjerne skrevet mer, men må løpe, babyen vår våknet!

Gjest eminel
Skrevet

Jeg har selv vært plaget med atopisk eksem som barn. Klorte meg selv til blods, svidde over alt på kroppen, spesielt på armene. Hydro kortison hjelper til en viss grad om du passer på at de smører seg flere ganger daglig og ikke klør seg når de har smørt på salven. Det beste ville nok vært laserbehandling, men få har penger til dette. Pass på hva barna går kledd i om vinteren, jeg fikk ofte utslag av ullklær og selvfølgelig sterk såpe. Dette bør foreldre være litt observante på. Lykke til videre :)

Gjest LoisLane
Skrevet

hei, LoisLane igjen (nå sover de endelig, alle sammen...)

Det er naturligvis frustrerende å få ulike råd fra legene! Prøv å ikke bry deg så mye om det, finn ut hva som hjelper DITT barn! tenk selv!

Regner med at det er blitt foretatt allergitester, så du vet om ting hun må unngå.

Har fått utrolig mange råd, og jeg tror ikke lenger på vidundermidler (A-creme, aloe vera mm har ikke hjulpet oss). Det viktige er den jevne innsatsen: smøre, smøre og smøre. Til tider har ungene blitt leie av smøringa og lite samarbeidsvillige, da har jeg smurt dem etter at de har sovnet om kvelden (de sover tungt, da!).

Vi har fått mast oss til hudlege, og han er ærlig nok til å si at de vet egentlig hva det skyldes, og kan gjøre lite med det. Vi kan lindre symptomene med hydrokortison, og det gjør vi mye, særlig om vinteren. Vi bruker mye Mildison, og jeg sparer ikke på kremen når jeg smører!Husk også å holde neglene superkorte!

Trøsten er at de fleste vokser dette av seg, seksåringen vår er mye bedre enn for noen år siden, så jeg har tro på at det bedrer seg for treåringen

også.

Lykke til!

Gjest Avonlea
Skrevet

Det er greit å bruke mildison, men den skal brukes i små mengder og ikke for lenge av gangen.

Når dere skriver at barna deres er hardt angrepet og smører dem bare en gang om dagen begynner jeg å lure litt.

Jeg har to gutter på 2 år og 7 mnd. Begge er født med atopisk eksem og de er gudskjelov blitt vant til mamma og alle hennes kremer, salver og oljer.

Sommeren er gudskjelov bra da må jeg smøre dem med en fet krem ( apobase oily-creme ) bare to ganger om dagen.

Så kommer vinteren skrekk og gru. Jeg bruker bare tøy av ren bomull ( strømpebuksene er det litt elestan i ), aldri ull innerst. Det hjelper i alle fall litte grann.

Så må de smøres og smøres. Minimum fem ganger om dagen. Og på kvelden er det rett i badekaret med en oljekur, før de smøres med fet krem.

Men når det gjelder atopisk eksem er det aldri noen fasitbehandling. Noe som fungerer veldig godt på den ene kan ha stikk motsatt virkning på den andre.

Men dette er i alle fall det jeg har tiltro til:

mildison

apobase

ceridal badeolje

mandelolje

loco base repair

Men husk også at KOSTHOLDET har veldig mye å si på atopisk eksem!!!!!!

Det er ikke alle som er klar over det.

Håper dere finner ut hva som hjelper på deres barn!!!!!!!

Skrevet

Jeg har hatt atopisk eksem hele mitt liv, men ble radikalt bedre da jeg brukte et produkt som fåes kjøpt på helsekost foretningen.

Det heter Kurar, en svart flaske med rød kork, og er noe mellom krem og salve produkt.

Kan og anbefale strutseolje.

Skrevet

Jeg har også en sønn med atopisk eksem. Han er 21 måneder og har hatt eksemen omtrent fra fødselen av. I tillegg er han allergisk mot egg og melk. Nå har han også fått astma.

Han er en del plaget om vinteren, og mindre om sommeren. Mhp. smøring, bruker jeg mye av det samme som nevnt tidligere her. Jeg er veldig godt fornøyd med Repair på eksem og tørre hudpartier. Hydrokortison bruker jeg når det er nødvendig, men samtidig prøver jeg å minimalisere bruken.

Jeg bader ham forøvrig toppen to ganger i uken. Dette gjør jeg helt bevisst for at han skal beholde de naturlige beskyttelsestoffene i huden. Til klesvasken bruker jeg kun Neutral (eller tilsvarende av og til).

Jeg har også hørt at personer med eksem bør spise mye omega 3 og omega 6 oljer. Dette fordi huden smøres også fra innsiden.

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei!!!

Jeg har ingen barn med atopisk eksem, men har selv hatt det siden fødselen, og jeg er nå i midten av tyveåra.

Og jeg tør si at jeg har prøvd så og si det meste innen salver og helsekost-produkter.

Nå som jeg er voksen er jeg ikke så plaget som da jeg var mindre, og jeg har gjort mine erfaringer med hva jeg tåler og ikke tåler.

-Apobase Oily creme og Repair syns jeg fungere veldig bra!!!

-Kortison-salver må desværre til for å holde eksemet i sjakk, men det er en kjennsgjerning at huden blir tynn av disse salvene.Så unngå å bruke for mye av dem!!!

-Parfymert såpe har jeg alltid blitt frarådt å bruke.Å bruke bare olje til å vaske meg med har jeg dårlig erfaring med.Syns ikke jeg blir ren, og jeg klør enda mer etterpå!!! Så jeg bruker lactacyd, og olje innimellom!!!

-Lysbehandling er gratis, og det hjelper virkelig i vintersesongen!!!

-I perioder hvor jeg har skikkelig utbrudd med kløe og tørr hud, tar jeg bad tilsatt Kaliumpermanganat. Dette er en oppløsning som man kjøper reseptfritt på apoteket, og den har en klø-og betennelses-hemmende effekt på huden.En flaske koster rundt femti kroner. Hvis barna er veldig små, bør dere nok snakke med en hudlege først.Men Kali-bad hjelper godt mot ekstrem kløe!!!

-Skift ofte på senga!!! I dårlige perioder bruker man mye fete hud-produkter, og disse klistrer seg godt inn i sengetøyet!!! Tror nok at senge-midden trives godt der,ja....!!! At haugen på vaskerommet vokser, har dere ikke lov å tillate dere å bli irritert over, hvis det kan hjelpe barnet!!! Jeg skifter ofte 2-3 ganger iløpet av en uke, og jeg synes det hjelper litt. Stretch-laken i frottê og jersey, eller flanells-laken synes jeg blir veldig varmt å ligge i, og det resulterer i svette - og dermed kløe!!! Så jeg bruker KUN vanlige,glatte bomulls-laken.(sånne som brukes på hoteller f.eks.) For svette er noe som fremkaller kløe og sår!!!

-Nattlys-olje er veldig bra mot atopisk eksem!!! En av grunnene til at huden blir tørr, er at kroppen ikke produserer et viktig fettstoff som som gir huden elastisitet og fuktighet. Nattlys-olje er rik på dette fett-stoffet,tror det heter gammalinolensyre.Jeg begynte ikke med dette før jeg ble voksen,men syns det hjalp godt!!! Og vet om barn som har blitt helt gode etter å ha begynt med nattlys-olje!!! Fås på helsekost-forretninger. Det kan ta opp til tre måneder før man ser resultater, men det er det verdt!!!

-I snart ett år nå,har jeg spist Fri-Flyt-kapsler.Disse inneholder også fett-syrer som gjør godt for huden.

Dette var alt jeg kommer på i farta!!! Håper noen kan dra nytte av dette!!!

Lykke til!!! :D

Skrevet

Hei!

Jeg har en datter på snart ett år. Hun har atopisk eksem.

Vi har brukt A-creme, den har i allefall fungert bra for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...