Gå til innhold

Fadderbarn - jeg ønsker å bryte kontakten med mora

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et fadderbarn på 5 år.
Barnet har fått mye av meg, men vi møtes aldri fordi at de bor langt unna.
Nå er det også sånn at jeg og mora har nærmest null kontakt. Dette er også fordi hun ikke er til å stole på m.m.
Og at jeg ikke ønsker en sånn person i mitt liv.

Har et ganske anstrengt forhold til henne nå, og jeg ønsker egentlig ikke å bruke penger på fadderbarnet, da jeg
har dårlig råd og ønsker å spare de få kronene jeg har. Når jeg og mor ikke kommer overens lenger, er det da noe vits?

Barnet kommer jo ikke til å "lide" selv om hun ikke kommer til å få gaver lenger. Har jo også bare møtt fadderbarnet i dåpen.

Hva er ditt syn på dette?

Anonymkode: 6156e...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er derfor jeg er imot å bruke venner som faddere, det er sårbart. Fadderrollen er ikke lenger så seriøs nå som før med mindre du er veldig religiøs og ønsker å være med på den kristne oppdragelsen. Du trenger ikke sende julegaver eller være med på konfirmasjonen engang. Du er bare et navn soom ble oppropt i dåpen. 

Anonymkode: fccff...fcd

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere ingen kontakt er det greit å droppe det. Gjør det som er best for deg nå, ts. :) 

Anonymkode: 66ddc...63c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp det. For barnet blir du bare et navn likevel, om du ikke har kontakt med moren. Hadde barnet vært eldre og hatt et forhold til deg hadde det stilt seg annerledes.

Anonymkode: 838a9...93c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke hva det er med KG og fadderopplegget. 

Jeg har aldri noen sinne hørt andre steder enn på KG at folk styrer sånn med dette faddergreiene. Det eneste en fadder er, er en som lover å bidra til at barnet får kristenopplæring og en kristen oppdragelse. Det er det. Man har ikke lovet en dritt om gaver, masse kontakt, osv osv osv. 

Og jeg er vant til at en fadder bare er en som sier seg villig til å stille opp ved døpefonten. Så snart dåpen er over, har ikke fadderen noe som helst spesielt forhold til barnet. 

Så ja, du kan helt fint droppe både gaver og all kontakt. 

Anonymkode: 22149...e05

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å gjøre noe - bare slutte å sende gaver.  Det er ikke pliktig at fadder må gi fadderbarna gaver osv! 

Anonymkode: 55326...e16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 10.12.2017 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Nå er det også sånn at jeg og mora har nærmest null kontakt. Dette er også fordi hun ikke er til å stole på m.m.

Har et ganske anstrengt forhold til henne nå, og jeg ønsker egentlig ikke å bruke penger på fadderbarnet, da jeg
har dårlig råd og ønsker å spare de få kronene jeg har. Når jeg og mor ikke kommer overens lenger, er det da noe vits?

Barnet kommer jo ikke til å "lide" selv om hun ikke kommer til å få gaver lenger. Har jo også bare møtt fadderbarnet i dåpen.

Hvorfor kjøpe så mye gaver til andres barn?!

Anonymkode: 922dd...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎10‎.‎12‎.‎2017 den 8.23, AnonymBruker skrev:

Feigt.

Det er barnet du er fadder til, og har tatt på deg et ansvar for.

Anonymkode: 717e0...290

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feigt.

Det er barnet du er fadder til, og har tatt på deg et ansvar for.

Anonymkode: 717e0...290

Feil. Man har ikke tatt på seg annet ansvar enn å bidra til at barnet får en kristen oppdragelse. Og vet du hva, 99% forventer IKKE at fadrene skal bidra med noe sånt, de fleste ønsker det heller ikke. 

Anonymkode: 22149...e05

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Fint å se at mange er enige.

Når mor heller ikke er takknemmlig for det fadderbarnet får av meg, så synes jeg det også er ganske avgjørende.
Hvert år må jeg spørre "har du mottatt gaven?" og først da får jeg et takk.

Men likevel synes jeg det er vanskelig å skulle slette henne fra sosiale medier, da hun fort er ute og slenger med leppa til felles bekjente.. Føler at hun kommer til å fremstille meg som en veldig dårlig person om jeg kutter kontakten.. Tips til hva jeg kan si til henne før jeg sletter henne fra sosiale medier? (helst så "hyggelig" som mulig, for å begrense baksnakkingen hennes...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kjøpe så mye gaver til andres barn?!

Anonymkode: 922dd...a3b

TS her.
Fordi jeg er en gavmild person, og jeg liker å gi ting til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe slektskap og det er jo ikke noe kontakt mellom dere, det er bare i ordet dere er bundet. Og ordet "fadder" er ikke synonymt med at du er forpliktet til å bruke mye penger og kjøpe gaver.

Det er som nevnt over her en kristen greie med at man lover å oppdra i kristen tro. De fleste døper allikevel barna sine uten å ha noen kristen tro, de gjør det for gaver og fordi det er tradisjon uten å bry seg om hva som egentlig ligger i det å velge dåp. 

Jeg er fadder og til og med gudmor for niesen min, hun har allikevel aldri fått noe mer enn mine andre tantebarn. (I min krets er det ingen som er kristne, men noen sverger allikevel til dåp "for sånn har det alltid vært og sånn skal det alltid være") 

Jeg syns du med god samvittighet kan slutte å sende gaver og bruke mye penger du ikke engang får takk for før du må "purre". 

Anonymkode: 899cb...a72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en veninne?

Spar pengene dine. Om hun er glad i deg så forstår hun garantert. Har selv en kusine som er fadder på mitt barn, og hun er student, er mye opptatt osv..forstår hun ikke har så mye tid selv om jeg synes det er trist at barnet ikke får bli kjent med henne. MEn sånn er nå livet. Alle er ikke alltid "med" når det gjelder unger. Barnet har andre jo rundt seg som er mer med, og det er jo det som er det viktigste.

Anonymkode: 399b8...d92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...