Gå til innhold

Dere med lav forbrenning - Hva spiser dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har i mange år slitt med lav forbrenning, var hos lege nå i våres og ble målt til 1300 pr dag. Er overvektig og fikk beskjed om å spise mindre. Er 82 kg

Har dere tips til middager ol som ikke har så mye kalorier! 😊

Anonymkode: 825eb...5ae

Skrevet

hmm jeg har ikke fått påvist noe. men hvordan finner legen ut om man har lav-normal-høy forbrenning?

Anonymkode: 672f3...ac8

Skrevet

Kanskje du skal holde deg til lett-produkter? Det prøvde jeg en peridoe fordi jeg trodde at det var det som var såkalt sunt. Men jeg har høy forbrenning og ble like sulten etter en time. Kjentes ikke ut som jeg hadde spist liksom, så jeg må spise fettutgavene av det meste:)

Anonymkode: 2a4e6...583

Skrevet

Hvordan målte legen forbrenningen din..?

• Liker 3
Gjest NotNaomi
Skrevet

Bønner. Gønnsaker og mosjon. Appelsiner spiser jeg mye av. Metter bra. Og egg. 

Skrevet

1) Passer på drikke drikker uten kalorier

2) Jeg teller kaloriene. 

3) Jeg prøver mitt beste å ikke trøstespise.

Anonymkode: 61394...4b0

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skal holde deg til lett-produkter? Det prøvde jeg en peridoe fordi jeg trodde at det var det som var såkalt sunt. Men jeg har høy forbrenning og ble like sulten etter en time. Kjentes ikke ut som jeg hadde spist liksom, så jeg må spise fettutgavene av det meste:)

Anonymkode: 2a4e6...583

Lettprodukter er ofte tilsatt sukker og ikke spesielt sunt.

Anonymkode: b3cbd...769

Skrevet

1300 er nok basal forbrenningen din. Den kan variere fra person til person avhengig av høyde, vekt, muskelmasse og sykdom. Basal forbrenning er det kroppen bruker av energi for å holde deg i livet. Så kommer aktivitet i tillegg. Med mindre du sitter konstant i ro så vil du nok forbrenne litt mer. Tipper 1800 kcal om du er middel aktiv, kanskje litt mer siden du er overvektig PG kroppen bruker mer energi på å gjøre dagligdagse ting som å gå osv.

Anonymkode: ae579...981

• Liker 1
Skrevet

Tips til middag for en person: ca 150 g laks eller kylling. Skjæres i biter og stekes sammen med masse wok grønnsaker.  I tillegg kan du tømme over 1 dl kokosmelk og en ts currypaste. La alt surre sammen til alt er blitt varmt. 

Generelt kan man også si at man bør øke inntaket av grønnsaker. Kutt ut sukker, hvetemel og stivelsesholdige matvarer. Viktig å erstatte det med grønnsaker slik at du blir mett.  

Skrevet

Jeg spiser kun grønnsaker som tilbehør, kutter ris og poteter, sparer mye kalorier.

Anonymkode: b3cbd...769

Skrevet

Legen målte forbrenningen din til 1300 per dag? Og du veier 82 kg? Dette høres ut som noe du har funnet på. Det går ikke an å "måle forbrenning", det eneste er BMR-kalkulatorer som gir basalforbrenning og i ditt tilfelle ville jeg tro den ligger på ca 1500-1600. Altså det minste du må spise for å gjennomføre kroppslige funksjoner uten aktivitet.

Anonymkode: 3ffb2...39e

• Liker 2
Skrevet

Eneste måten å måle forbrenning på er å måle oksygenopptaket ditt som krever omfattende testing i lab, noe du ikke får til legen LOL. som 82 kg har du heller ikke en basalforbrenning på 1300 kalorier. Det er fysisk umulig. Dette er et tall du har funnet ut selv for å gå ned i vekt men du aner ikke hvordan du skal klare deg på så lite.

Anonymkode: 32dbc...7d2

• Liker 2
Skrevet

Stresser du mye? Jeg har lav forbrenning, stresser veldig mye, og klarer bare ikke å gå ned i vekt. Har faktisk fått beskjed om at jeg må få stresset ned. Så skal starte med yoga og meditasjon, ellers er det jo bra og trene, jo mer muskler du har, jo mer forbrenner du, så det bør være en kombinasjon av styrke og utholdenhet.

Ellers spis proteinrikt, sunt fett og trege karbohydrater. Masse grønnsaker.

Anonymkode: 094d2...726

Skrevet

For meg ble det rett og slett at jeg måtte øke forbrenningen min. Å leve på 1300 kalorier og under når man uansett kjenner sult er ulidelig. Å døyve sulten er jo et alternativ, men det blir et døgnkontinuerlig prosjekt hvor du spiser grønnsaker med stort volum, er mett en liten stund, for så å bli kjempesulten igjen. Drikker masse vann for å døyve, men blir tilsvarende tissetrengt, hele tiden.

Økt muskelvev gir økt forbrenning. Jeg måtte legge på meg muskler. Det var grusomt, men det var bedre å spise 1800 kalorier og trene, enn å spise 1300 og ikke trene. Jeg slapp i allefall å være sulten 24/7.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...