Gå til innhold

Barnevernet kan ikke gjøre noe

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet.
Skrevet

For lenge siden la jeg inn en innlegg om en liten gutt(han er nå 9 år)

Jeg kom med en del detaljer som jeg fikk pepper for å skrive.

De var ikke diktet opp,folkene her inne var mer opptatt av å gi meg pepper enn å se denne gutten i all elendigheten.

Jeg har meldt ifra 2 ganger.

I forrige uke samlet alle 4 klassingene seg på en plass,det skal være et stykke som 5 barneskoler skal fremføre sammen,i alt er det 280 fjerde klassinger fordelt på 5 skoler.

Alle sto på senen og gjorde det de skulle.

Av 280 elever satt denne gutten på en krakk 2-3 meter unna,ikke innteressert i noe,stille og sammenkrøket akuratt som han har blitt skremt til stillhet,kritt kvit i ansiktet tynn og elendig.

etter øvingen gikk jeg bort til ham og sa" hei........ så kjekt å se deg igjen,det var jammen lenge siden mens jeg strøk ham over skulderen.

Han så på meg med døde øyne,han er ikke lenegr mottakelig for godhet. Han er ødelagt.

Han har ADHD og får ritalin,nå begynner naboer(som jeg har snakket med) og bekymre seg om at moren kanskje gir ham for mye medisiner,for gutten sitter bare der og leker i sanden med en bil hele tiden. Han tar ikke kontakt med noen og han bryr seg ikke om andre tar kontakt med ham,han bare sitter der i sin egen lille verden.

En nabo(en mann) som bor vegg i vegg sier at han hører kjefting og smelling klokken 03.00 om natten,at denne moren skriker og kjefter på denne 9 åringen.

Jeg er ikke en som bare ønsker andre å miste barna sine,men jeg får det så vondt,for denne gutten er ødelagt nå,barnevernet hadde omsorgen for ham en stund da han var liten men han flytett tilbake.

Barnevernet er inne i bildet igjen,har vært det i endel år allerede med de har ikke nok til å overta omsorgen.

Skal jeg fortsette å si ifra eller skal jeg bare stå å se på dette???

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde meldt i fra - med fullt navn!

Barnets beste hadde betydd mer for meg enn hva mor kunne føle.

Regner med at du er sikker i din sak ettersom hva du har skrevet her.

Hilsen trådstarter i en annen tråd :wink:

Gjest Anonymous
Skrevet

Det som er viktigst er barnets beste! Om du mener at han får det bedre om du melder fra til barnevernet, så gjør det.

De kan ivertfall sjekke om alt er som det skal, med tanke på medisinering som du skriver.

Skrevet

Det skal nok mye til før barnevernet griper inn i en familie ja.

Du kan jo fortsette å melde ifra. Du har sikkert mange mer konkrete ting å vise til enn at han er tom i blikket, og bare leker med en bil i sandkassa. (Og du gjør nok rett i å ikke utbrodere det noe mer her.)

Skrevet

Barnevernet har plikt til å følge opp en bekymringsmelding.

Jeg synes du gjør det rette.

Koldbruna

Gjest Anonymous
Skrevet

Hoff, det høres for j***** ut. Jeg synes du skal si ifra. Igjen og igjen til det forhåpentligvis nytter.

Jeg vet med meg selv at jeg ikke ville hatt samvittighet til og bare overse et barn som lider. Jeg synes du fortjener en klapp på skuldra som BRYR deg :kose:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ringte BV og snakket om dette idag.

Hun skrev det ned og skal gi det videre til den personen som har saken.

Forsto på barnevernsdama at jeg ikke var nummer 1 som har tatt opp disse nye aktuelle sakene anngående gutten.

Det er jo betryggende da.

Vi skal ha flere øvinger med 4 klassingene fra de aktuelle skolene og jeg ba barnevernet om å være med å sitte i salen og observere slik at de kan se det samme som meg og at det faktisk kan bevises anngående de bekymringene jeg kom med.

De tar kontakt etter at de har drøftet saken om nærmere informasjon når disse øvingene skal finne sted.

Gjest Anonymous
Skrevet

En gutt på ni år med adhd og som går på ritalin!

da kan jeg si deg at denne gutten er fulgt opp,testet og mange innstanser har vert involvert. Fra bhg til skole.

Antagelig har de kontakt med barnevert for slike fam. trenger mye hjelp.

At han bare sitter der kan være årsaker til. utprøving av medisin...

Du snakker med naboer som forteller villig vekk. Hva om du pratet med mor?

hva naboer oppfatter kan vike fra virkeligheten. det spørs hva naboene vil høre også.

Jeg vet hva denne fam/mor gjennomgår med en adhd-gutt i huset.

Du må gjerne tro at det hjelper at du kontakter

barnevern

jeg har hørt,nabo har sagt..Hva med deg selv? har du snakket med fam? Vert hjemme hos de? Sett tegn til mishandling på noe vis?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hva med andre barna da, ville de ha han med? Eller kanskje de har fått høre litt av hvert fra sine foreldre?

Gjest fortvilet..
Skrevet

Ja jeg har vært inne i familien i 2 års tid og denne moren har vært hos meg.

Men fordi hun begynte å terrorisere meg og plage ungene mine så måtte jeg kutte ut.

Ungen har blitt tatt vekk en gang før.

Barnevernet sier" den gutten skulle aldri blitt ført tilbake til moren"( sitat)

Ungen blir misshandlet både fysisk og psykisk.

Jeg har vært i samme rom en haug av ganger og sett.

Har snakket med moren men det nytter ikke.

Skolen har meldt ifra siden 1 klasse,gutten går nå i 4 klasse.

I fjord på 17 mai gikk moren besjerk blandt 400 andre mennesker,ungen hylte og grein og mange rister på hodet.

Jeg kan skrive så mye som jeg personlig har sett og det har ikke noe med at gutten har ADHD å gjøre.

Sosialkontoret med barnevernet har hatt tiltak i hue og ræva i åresvis for denne moren,når de vil på hjemmebesøk må de ha med seg politi fordi hun går til fysisk angrep på de annsatte i kommunen.

Alt dette er bare litt.

Jeg bærer ikke noe nag til denne moren personlig,henne har jeg ikke noe med å gjøre nå,men ungen er endel av mitt ansvar,vi bor alle i et samfunn der vi ikke skal snu hodet vekk om vi ser slikt.

Så kald klarer ikke jeg å være ihvertfall.

Trenger dere mer informasjon,jeg har ørten historier å levere,men leverer jeg som sagt for mye,så får jeg pepper for det også.

Leverer jeg for lite informasjon så går endel her inne på meg fordi jeg sikkert ikke har belegg for det jeg skriver og ergo støtter denne syke moren.

Jeg har selv en gutt som er endel eldre med spesielle behov der etater har vært inne i bildet med alle mulige slags tiltak i 10 år så jeg vet hvordan det er å ha et krevende barn. De 6 første årene på barneskolen hadde jeg vel 100 foreldre samtaler med lærer,personlig kontakt med lærere flere ganger i uken på tlf, må øyeblikkelig komme bort på skolen osv. Spesialpedagoger,ekstralærere ++++++ ja you name it !!

Jeg er ikke ute på noe korstog for å ta denne moren,hun vil alltids klare seg,det er gutten hennes jeg tenker på.

Gutten hennes og datteren min er født samme året,samme måned ,har gått i samme klasse og vi har gått på samme helsestasjon.

Ja jeg må nok innrømme at det gjør vondt å se slikt.

Derfor gjør jeg dette.

Skrevet

Om du føler at gutten ikke får nødvendig omsorg, så er det din plikt å melde fra!!!! Om ikke voksne bryr seg, hvem skal da tale barnas sak?

Fortsett å bry deg !

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvem kan vel stå å se på.

Ikke jeg i alle fall.

Bare gjør det du"FORTVILET"

Bare meld ifra.

Du gjør det av rette grunner og det er gjennomtenkt.

Skrevet

MELD FRA OM OG OM IGJEN!!! Det er viktig å ikke gi opp!

Hilsen CeeCee!

Gjest Anonymous
Skrevet

synes du skal være forsiktig med dine detaljer her inne ang episoder til denne fam.

med hennes bakgrunn i følge dine historier, så vil det forbause meg om ikke barnevernet er inne. de har jo hatt tiltak i alle år.

Du skriver at dette ikke har noe med adhd å gjøre,men det er nok en sammenheng.

Det offentlige har lite å tilby disse barna, foreldre går ofte på felgen. utmattet.

Gjest Anonymous
Skrevet
synes du skal være forsiktig med dine detaljer her inne ang episoder til denne fam.

med hennes bakgrunn i følge dine historier, så vil det forbause meg om ikke barnevernet er inne. de har jo hatt tiltak i alle år.

Du skriver at dette ikke har noe med adhd å gjøre,men det er nok en sammenheng.

Det offentlige har lite å tilby disse barna, foreldre går ofte på felgen. utmattet.

Jeg har absolutt ikke fortalt masse i den store sammenhengen.

Ungen var ca 6 mnd første gang de var inne i bildet og bestemte seg for å ta omsorgen.

Kan de merke så tidlig at ungen er krevende,har ADHD osv?

Ja selvfølgelig er BARNEVERNET INNE I BILDET! Har du ikke lest innleggene???

Du trenger ikke å være bekymret for at de ikke er det,men de kan ikke gjøre noe før de har nok håndfaste bevis å gå videre med.

Jeg skal love deg at denne moren ikke går på felgen pga sin sønn.

Hun har avlastning ofte,ungen har ørten fritidsaktiviteter,ungen går i sfo til halv 5 hver dag.

Så om moren er sliten av å ha en sønn med adhd i 1-2 timer og som er så ned-dopa at han ikke enser noen ting-ja da er det vel ikke gutten som er problemet.

Jeg har sett denne moren i aksjon mange ganger,folk synes synd på denne ungen,for den som bråker og er totalt ute av kontroll er jo moren.

Sønnen er vettaskremt og bare tier stille eller griner.

Skjønner du lunta nå eller??

Mange ganger så lurer jeg på om noen rett og slett er ute etter å unnskylde mødre bare fordi de er mødre i stedet for å vise litt engasjemang for disse ungene det til tider er snakk om.

Dette er litt utenom temaet jeg vet det,men er det mulig å få noe som helst forståelse for at det faktisk finnes mødre som er SLEMME og ØDELEGGER barna sine.

Litt empati for denne gutten hadde ikke skadet.

Og igjen,jeg er ikke ute etter å ta moren,men å hjelpe gutten.

Moren har såpass næringsvett at hun vil alltids overleve.

Gjest Anonymous
Skrevet

:dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose: :dagensrose:

Skrevet

Siden du vet hvor h*n går på skole, kan du ta kontakt med hans/hennes kontaktlærer. Ved en henvendelse til rektor på den aktuelle skolen, vil du få vite hvordan du får kontakt med ham/henne.

Vedkommende kan ikke fortelle deg noe som helst, men kan lytte til hva du har å si og kanskje kan det du forteller være det som skal til for å utløse de nødvendige tiltak evt. bekrefte at de tiltak som er satt i verk fungerer.

Gjest fortvilet...
Skrevet
Siden du vet hvor h*n går på skole, kan du ta kontakt med hans/hennes kontaktlærer. Ved en henvendelse til rektor på den aktuelle skolen, vil du få vite hvordan du får kontakt med ham/henne.

Vedkommende kan ikke fortelle deg noe som helst, men kan lytte til hva du har å si og kanskje kan det du forteller være det som skal til for å utløse de nødvendige tiltak evt. bekrefte at de tiltak som er satt i verk fungerer.

Jeg har vært i kontakt med skolen og sfo for et pat år siden.

De var så fortvilet sjøl fordi ingenting skjedde fordi de selv hadde meldt ifra 4-5 ganger.

De takket meg på det varmeste og spurte meg om jeg var villig til å skrive en skikkelig bekymringsmelding.

Det veier ikke tungt nok hva skolene gjør så de sa at det skulle vært flere som meg som kom å sa ifra og som turde og gjøre noe med det.

Det er masse som er prøvd og gjort og det er så mange voksne i denne situasjonen som føler seg maktesløse.

Her må mange voksne bare stå å se på, for det finnes ikke nok grunnlag enda for å permanent omplassere denne gutten et annet sted.

For 16 år siden mistet jeg selv omsorgen for ungen min,det var rett det som skjedde den gangen,de hjalp ungen min og hjalp meg på fote igjen.

Så det finnes ikke bare tragiske omsorgsovertagelseshistorier.

Av og til må vi mødre se fakta i øynene at vi faktisk ikke klarer jobben like godt som vi så absolutt burde.

Jeg så at min unge led og tok selv kontakt med barnevernet.

En god mor innser sine begrensninger og ber om råd og veiledning eller som jeg i mitt tilfelle gjorde, tok kontakt selv og sa"jeg orker ikke mer"

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis barnevernet allerede er inne i bildet, hva er grunnen til at du fortsatt legger deg opp i saken? Har du for lite å fylle tiden din med, eller er du ute etter å splitte denne familien. Jeg kan ikke se at dette er noe som angår deg i det hele tatt. Er du i familie med gutten, er du læreren hans, nabo eller bare en "overivrig" velmenende dame i miljøet. Barnevernet gjør jobben sin. Og i dette tilfellet blir gutten fulgt opp, men du gir deg ikke før de tar ham fra moren?

Hilsen Sint

Gjest Anonymous
Skrevet

Hallo...trenger håndfaste bevis? For å ta imot en bekymringsmld? de kan oppsøke/ta kontakt uten bevis. Tror ikke du skal uttale deg om slitet med en adhd unge. Det har du tydeligvis ikke greie på.

Nei man oppdager ikke adhd da barnet er 6 mnd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...