Gå til innhold

Redd for å fremstå som uhøflig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem. Når man sitter rundt et matbord sammen med mennesker skal man spørre sidemannen om å få tilsendt mat i steden for å strekke seg. Men problemet mitt er liksom hvordan jeg kan spørre personen. Jeg føler det er uhøflig å si «unnskyld, kunne DU ha sendt meg...» 

jeg føler liksom å bruke «DU» er så direkte og uhøflig til en fremmed. Har dere noen tips til hvordan man kan omformulere den setningen (når man for eksempel ikke kjenner navnet til vedkommende.)

Anonymkode: 5817f...d1c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke uhøflig. 

Kan du sende meg (ett eller annet) er helt greit. 

Anonymkode: 8c70f...7b1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uhøflig. 

Kan du sende meg (ett eller annet) er helt greit. 

Anonymkode: 8c70f...7b1

Men jeg føler at å bruke ord som «DU» «JO» osv til fremmede er frekt. Man kan ikke si «du vet jo...» det virker så respektløst på en måte?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg føler at å bruke ord som «DU» «JO» osv til fremmede er frekt. Man kan ikke si «du vet jo...» det virker så respektløst på en måte?

Du får begynne å bruke De da...

Anonymkode: fa4f6...870

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Nei det er ikke det altså. Det er jo en helt vanlig tiltaleform det. Ikke respektløst i det hele tatt. " De"-formen forsvant for noen årtier siden :-) heldigvis vil jeg si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melis123

Om det føles uhøflig, ville jeg introdusert meg først, slik at du har navnet, deretter kan man feks be Camilla om å sende salt eller pepper😊

Men sånn helt seriøst, så er det godt innafor å kalle fremmede for Du i 2017😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du tysk eller noe, siden du reagerer på dette? Å si "du" er helt vanlig og høflig i Norge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt. Jeg er fra et konservativt hjem og ble opplært til å si De og fru Hansen, og det er vanskelig å legge fra seg slikt selv om de aller fleste andre nordmenn er dus med alle de treffer (til og med med Kongen!). Jeg pleier å spørre slik: Kunne damen/herren være så vennlig å sende meg saltet? Det gjør meg ingenting at noen fniser litt av det.

Anonymkode: 1a893...ae2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke frekt å si "du". Men du kan jo også bruke navnet om du syns det er bedre "Frida, vil du sende sausen/saltet?" "Tusen takk :)

Jeg syns også det er helt innafor å strekke seg, så lenge man ikke i den prosessen legger armene rett over skåla til noen andre så det detter hår og bøss ned i maten dems. 

Anonymkode: b5417...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte sitter du og spiser med fremmede?

Uansett, du kan like godt si "kunne jeg fått saltet?"

Anonymkode: 867b3...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noen sagt "De" eller "Herren" til meg ved bordet tror jeg at jeg hadde blitt helt forfjamset og antageligvis sprutet ut i latter eller gjort/sagt noe annet rart...Forutsatt at ikke vedkommende var 80+ da.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...