AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #1 Skrevet 9. desember 2017 Er det noen forskjell på hvilke fag man har på de ulike universitetene? Alle blir jo jurister, så jeg antar at de fleste fagene er like, men jeg ser at ved feks UiT så har man samerett, noe man ikke har (som jeg ser) ved UiB eller UiO. Er det noen andre forskjeller? Anonymkode: b4b67...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #2 Skrevet 10. desember 2017 Det har ikke så storbetydning hvilke fag som ligger i bunnen. Det viktige er metoden. Den kan du bruke på alle fag. Anonymkode: 69f69...556 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Skrevet 10. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har ikke så storbetydning hvilke fag som ligger i bunnen. Det viktige er metoden. Den kan du bruke på alle fag. Anonymkode: 69f69...556 Det er ikke det jeg spør om. Anonymkode: b4b67...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Skrevet 10. desember 2017 Ja, selvsagt er det noen forskjeller i fag. Det kan du jo se selv gjennom å se gjennom de ulike nettsidene. Men forskjellene samlet sett er ikke særlig store. Universitetene har ansvar for at alle de fremtidige juristene får grunnkunnskaper i bunn, og da blir det slik at det som læres samlet sett er ganske likt. Anonymkode: 6d4b3...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Skrevet 10. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvsagt er det noen forskjeller i fag. Det kan du jo se selv gjennom å se gjennom de ulike nettsidene. Men forskjellene samlet sett er ikke særlig store. Universitetene har ansvar for at alle de fremtidige juristene får grunnkunnskaper i bunn, og da blir det slik at det som læres samlet sett er ganske likt. Anonymkode: 6d4b3...2d2 Jeg prøvde å se, men skjønte ikke helt hva forskjellene var og den eneste jeg fant var samerett. Derfor spør jeg her om det er noen andre fag som jeg har oversett. Anonymkode: b4b67...8c5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Skrevet 10. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg prøvde å se, men skjønte ikke helt hva forskjellene var og den eneste jeg fant var samerett. Derfor spør jeg her om det er noen andre fag som jeg har oversett. Anonymkode: b4b67...8c5 Det er forskjeller, men i det store og det hele er de små. En velger f.eks. ikke hvilket fakultet en vil gå på ut fra hvilke fag fakultetet har - så små er forskjellene. I tillegg er det gjerne forskjeller i hvilke bøker som er pensum, og også forskjeller i hvordan foreleserne ser å ulike fag når det gjelder detaljspørsmål. Anonymkode: 6d4b3...2d2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er forskjeller, men i det store og det hele er de små. En velger f.eks. ikke hvilket fakultet en vil gå på ut fra hvilke fag fakultetet har - så små er forskjellene. I tillegg er det gjerne forskjeller i hvilke bøker som er pensum, og også forskjeller i hvordan foreleserne ser å ulike fag når det gjelder detaljspørsmål. Anonymkode: 6d4b3...2d2 Jeg vet det. Jeg bare lurer på hvilke av de obligatoriske fagene som er forskjellige. Anonymkode: b4b67...8c5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Skrevet 10. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet det. Jeg bare lurer på hvilke av de obligatoriske fagene som er forskjellige. Anonymkode: b4b67...8c5 Det er vel få som orker å sammenligne det for deg. Du fant samerett, i det minste. Anonymkode: 6d4b3...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #9 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel få som orker å sammenligne det for deg. Du fant samerett, i det minste. Anonymkode: 6d4b3...2d2 Jeg trenger ingen fullstendig sammenligning. Jeg bare tenkte at siden det er mange studenter her, så er det sikkert en eller annen som har noen eksempler på det jeg spør om. Anonymkode: b4b67...8c5 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #10 Skrevet 10. desember 2017 TS virker som er kverulerende kråke, passer sikkert perfekt på jus. Anonymkode: 773ea...af4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #11 Skrevet 10. desember 2017 Vel, har skjønt det slik at 1. og 2.avd på UiT, UiB og UiO er såpass likt at man kan overføres og få det godkjent. Det er ikke fullstendig det samme, fagene heter litt forskjellig og inneholder litt forskjellig etter hva jeg har skjønt. Tror ikke man kunne få godkjent 3.avd fra f.eks. UiT på UiO, hvis jeg ikke husker feil, så her starter jo forskjellene. Når det er sagt så er det stor forskjell i hvordan de ulike universitetene praktiserer jussen. På UiT er lite obligatorisk, faktisk ikke noe annet enn en muntlig presentasjon på seminar og semesteroppgave + eksamen på slutten av året. Hos UiB er det mye mer obligatorisk, med deltakelse på aktiviteter og kurs. UiO er jeg mer usikker på hvor mye som er obligatorisk, ikke så mye etter hva jeg har hørt. Forstår ikke helt hva du spør etter. Hva er egentlig spørsmålet ditt? Og hva er bakgrunnen for at du spør? Anonymkode: 0c9d2...129 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #12 Skrevet 10. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vel, har skjønt det slik at 1. og 2.avd på UiT, UiB og UiO er såpass likt at man kan overføres og få det godkjent. Det er ikke fullstendig det samme, fagene heter litt forskjellig og inneholder litt forskjellig etter hva jeg har skjønt. Tror ikke man kunne få godkjent 3.avd fra f.eks. UiT på UiO, hvis jeg ikke husker feil, så her starter jo forskjellene. Når det er sagt så er det stor forskjell i hvordan de ulike universitetene praktiserer jussen. På UiT er lite obligatorisk, faktisk ikke noe annet enn en muntlig presentasjon på seminar og semesteroppgave + eksamen på slutten av året. Hos UiB er det mye mer obligatorisk, med deltakelse på aktiviteter og kurs. UiO er jeg mer usikker på hvor mye som er obligatorisk, ikke så mye etter hva jeg har hørt. Forstår ikke helt hva du spør etter. Hva er egentlig spørsmålet ditt? Og hva er bakgrunnen for at du spør? Anonymkode: 0c9d2...129 Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skjønner spørsmålet, ettersom det er ganske konkret. Jeg lurer på hvilke rettsområder man får undervisning i på de ulike universitetene, som de andre ikke har undervisning i. Bakgrunnen for at jeg spør? Nysgjerrig. Anonymkode: b4b67...8c5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #13 Skrevet 10. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS virker som er kverulerende kråke, passer sikkert perfekt på jus. Anonymkode: 773ea...af4 Takk, jeg studerer jus. Anonymkode: b4b67...8c5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #14 Skrevet 10. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, jeg studerer jus. Anonymkode: b4b67...8c5 Så hvorfor kan du ikke svare på det selv da? Anonymkode: 0f4aa...d28
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #15 Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så hvorfor kan du ikke svare på det selv da? Anonymkode: 0f4aa...d28 Fordi jeg studerer selvsagt bare på ett sted. Anonymkode: b4b67...8c5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #16 Skrevet 10. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi jeg studerer selvsagt bare på ett sted. Anonymkode: b4b67...8c5 Som enhver annen jusstudent. Doh. Anonymkode: 0f4aa...d28
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #17 Skrevet 10. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som enhver annen jusstudent. Doh. Anonymkode: 0f4aa...d28 Faktisk ikke. Det er mange som bytter studiested. I tillegg har jeg bare studert i et halvt år, og vet egentlig ikke så mye om hva fagene faktisk går ut på, som en som har studert lenger vet. Anonymkode: b4b67...8c5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #18 Skrevet 10. desember 2017 Utrolig så vanskelig dere som har svart her skal være. TS spør et helt konkret spørsmål. Ut fra det jeg vet er selskapsrett ikke obligatorisk i Bergen. I Oslo er selskapsrett obligatorisk på tredjeåret. Dette er så vidt jeg vet den største forskjellen i de obligatoriske fagene. I Tromsø er vel heller ikke straffutmåling pensum innen strafferetten. Anonymkode: 3af9f...2a2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #19 Skrevet 10. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor du ikke skjønner spørsmålet, ettersom det er ganske konkret. Jeg lurer på hvilke rettsområder man får undervisning i på de ulike universitetene, som de andre ikke har undervisning i. Bakgrunnen for at jeg spør? Nysgjerrig. Anonymkode: b4b67...8c5 Det kan du jo sjekke helt enkelt selv på nettsidene til universitetene. Anonymkode: 0c9d2...129
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #20 Skrevet 10. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan du jo sjekke helt enkelt selv på nettsidene til universitetene. Anonymkode: 0c9d2...129 TS ba ikke deg om å svare, så da kan du likeså godt være. Men desverre er nok du en av mange som bare elsker å provosere. Hadde likt å se din reaksjon hvis du hadde hatt et spørsmål og du hadde fått et slikt svar. Anonymkode: f1876...1b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå