Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg skal ha bøker til et nytt emne nå, og vil helst kjøpe brukte bøker fordi de er mye billigere. Men det jeg lurer på er om det er greit å kjøpe feil utgave i forhold til hva som står i pensumlisten? Altså jeg skal kjøpe 5. utgave av en bok, men har fått tilbud om å kjøpe 4. utgave av den boken mye billigere... Men dette er jo feil utgave i forhold til hva som står i pensumlisten. Går det bra?? Kan jeg da bruke den boken f.eks. når man skal skrive bachelor osv? Blir det godtatt?

Anonymkode: 22d58...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvor mange endringer som er gjort. Ofte er det bare snakk om få korreksjoner. Sjekk om du finner en oversikt over endringer, eventuelt spør foreleser/seminarleder/en eller annen om de vet noe. 

Den ene boken i et emne jeg tok i fjor endret seg til en nyere versjon i år, men de hadde lagt med en oversikt på litteraturlisten og en notis om at det gikk helt fint å bruke den gamle slik at jeg fikk solgt den jeg brukte :) 

Skrevet

Det går som regel helt fullstendig fint. Som regel er det svært få/små forskjeller på de ulike bøkene - men hør med foreleser i emnet :) eller spør selger om du kan få bilde av innholdslisten og sammenlign den med en ny bok på biblioteket. Er det de samme kapitlene, og hvert kapittel har ca like mange sider - er det helt trygt.

• Liker 1
Skrevet

Det avhenger av fagfeltet. Noen fagfelt utvikles raskt og man bør ha en oppdatert bok, mens andre har ingen vesentlige forskjeller mellom de ulike utgavene. Jeg ville for eksempel ikke ha nølt med å kjøpe en eldre utgave i en bok om cellebiologi eller biokjemi, men i immunologi ville jeg ha vært opptatt av å kjøpe en nyere utgave. 

Anonymkode: 25121...057

Skrevet

Det går som regel fint, feks. jeg brukte 2. utgave av en bok som pensumet krever er 3. utg. Jeg fant ut på 3. utg var det 1 kapittel ekstra, men den gjaldt ikke innenfor literaturlisten min. 

Skrevet

Det kommer helt an på emne, og når boken sist var revidert. Hvis det er mange år siden 4.utg kom og det nå kommer en 5.utg kan det være store endringer. Samme hvis det f.eks er et medisinsk fag der det har vært store endringer siste årene, mens f.eks en pedagogikk eller jusbok ikke vil ha tilsvarende endringer fordi det har skjedd lite nytt. Jeg har nettopp tatt viderutdanning i sykepleie, og der var den ene boken så endret fra tidligere til ny utgave at det nesten var en ny bok, mens en annen bok jeg brukte var ti år gammel og nesten uten endringer. Du kan evt låne både ny og gammel utgave på biblioteket og se hva forskjellen er (sjekk kapitler/undertitler, eller om det er skrevet noe i forordet om hva som er endret), eller spørre på studentbokhandelen om det vet hva forskjellen er. 

Anonymkode: 0b329...2af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...