AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #21 Skrevet 9. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil bare understreke at jeg primært er ute etter informasjon her, ikke hvor dum jeg har vært. Sitter litt i saksen mht. kostnader grunnet en situasjon som har forløpt. Er i tyveårene, og det er en kombinasjon av forsinkelse i studiene, økte kostnader, uforventede utgifter og en lønn som er satt ned. Jeg var for sent ute med innbetaling av studielånet, og det ble overdratt til Statens Innkrevingssentral. De som kjenner til systemet, vet at summen da øker fra ubetalte terminbeløp til en sum som inkluderer en forsinkelsesrente av hele lånet på 8,5&. Plutselig var innbetalingen blitt til 17,000 (og mye lavere går den ikke selv om den deles opp i månedsbeløp, grunnet rentene). Jeg sendte inn en forespørsel om å dele det opp ytterligere, med vedlagt lønnsslipp som viser en veldig lav inntekt. Jeg har fått en frilansstilling ved siden av for desember og januar, hvilket vil hjelpe på inntektene. Idag fikk jeg svarbrev - det var ikke et svar på henvendelsen, men kun en melding om utleggsforretning avholdt i januar. Jeg vil selvsagt ikke ha trekk i lønn eller betalingsanmerkning. Det står at denne kan unngås ved å "betale det du skylder". Videre at dette inkluderer terminbeløp samt renter. Under betalingsinformasjon står det imildertid mitt fulle studielån. Må jeg betale studielånet i sin helhet (på flere hundre tusen) for å unngå dette? Det er jo simpelthen umulig. Utestående terminbeløp med renter kan jeg til nød få til om jeg ber foreldre om lån. Anonymkode: 05c3d...a9d Oi. Beklager å si det, men du er i skikkelig trøbbel nå. Å få overført studielånet til Statens Innkrevingssentral er ille. Lånet blir mange ganger så dyrt, og du mister alle rettighetene du har i lånekassen. Hvor lenge er det siden det ble overført? Det er mulig å få overført lånet tilbake til statens lånekasse innen en viss tidsfrist, men du har sannsynligvis ikke lang tid på deg. Ring lånekassen på mandag og be på dine knær. Men hvordan klarte du dette? Det skal jo nesten ikke være mulig hvis du er i 20 årene å rekke å ta opp så mye studielån at det er et problem å betale det tilbake og brukt opp dine år med betalingsutsettelse? Anonymkode: fd732...6b8
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #22 Skrevet 9. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi. Beklager å si det, men du er i skikkelig trøbbel nå. Å få overført studielånet til Statens Innkrevingssentral er ille. Lånet blir mange ganger så dyrt, og du mister alle rettighetene du har i lånekassen. Hvor lenge er det siden det ble overført? Det er mulig å få overført lånet tilbake til statens lånekasse innen en viss tidsfrist, men du har sannsynligvis ikke lang tid på deg. Ring lånekassen på mandag og be på dine knær. Men hvordan klarte du dette? Det skal jo nesten ikke være mulig hvis du er i 20 årene å rekke å ta opp så mye studielån at det er et problem å betale det tilbake og brukt opp dine år med betalingsutsettelse? Anonymkode: fd732...6b8 Hvordan jeg klarte dette - dersom du lar ett eller to avdrag til Lånekassen forfalle, så blir det overført til SI. Slik enhver regning blir purret på eller går til inkasso, bare langt raskere, ettersom det er staten som er kreditor. Kort fortalt så studerte jeg utenlands (med påfølgende skolepenger), og hadde betalingsutsettelse i årene etter jeg flyttet hjem. Fikk etterhvert jobb og betalte som normalt på studielånet et par år, til inntekten min ble drastisk nedsatt og jeg i tillegg fikk noen uventede utgifter, og ikke klarte betale. Det er mulig å få overført lånet tilbake ja - alt dette står på deres nettsider. Det er først etter tre år det er permanent overført til SI. TS Anonymkode: 05c3d...a9d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #23 Skrevet 11. desember 2017 På 9.12.2017 den 19.50, AnonymBruker skrev: Hele kravet = hele lånet. Å "tulle" med statens Lånekasse er det dummeste man kan utsette seg selv for. Anonymkode: eced1...c7c Kravet var ikke hele lånet, det var terminbeløpet og renter Ringte dem nå. TS Anonymkode: 05c3d...a9d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #24 Skrevet 11. desember 2017 På 9.12.2017 den 19.16, AnonymBruker skrev: Jeg vil bare understreke at jeg primært er ute etter informasjon her, ikke hvor dum jeg har vært. Sitter litt i saksen mht. kostnader grunnet en situasjon som har forløpt. Er i tyveårene, og det er en kombinasjon av forsinkelse i studiene, økte kostnader, uforventede utgifter og en lønn som er satt ned. Jeg var for sent ute med innbetaling av studielånet, og det ble overdratt til Statens Innkrevingssentral. De som kjenner til systemet, vet at summen da øker fra ubetalte terminbeløp til en sum som inkluderer en forsinkelsesrente av hele lånet på 8,5&. Plutselig var innbetalingen blitt til 17,000 (og mye lavere går den ikke selv om den deles opp i månedsbeløp, grunnet rentene). Jeg sendte inn en forespørsel om å dele det opp ytterligere, med vedlagt lønnsslipp som viser en veldig lav inntekt. Jeg har fått en frilansstilling ved siden av for desember og januar, hvilket vil hjelpe på inntektene. Idag fikk jeg svarbrev - det var ikke et svar på henvendelsen, men kun en melding om utleggsforretning avholdt i januar. Jeg vil selvsagt ikke ha trekk i lønn eller betalingsanmerkning. Det står at denne kan unngås ved å "betale det du skylder". Videre at dette inkluderer terminbeløp samt renter. Under betalingsinformasjon står det imildertid mitt fulle studielån. Må jeg betale studielånet i sin helhet (på flere hundre tusen) for å unngå dette? Det er jo simpelthen umulig. Utestående terminbeløp med renter kan jeg til nød få til om jeg ber foreldre om lån. Anonymkode: 05c3d...a9d Utleggsforretningen kan ikke ha vært avholdt i januar. Vi er ikke der enda. Anonymkode: 6f4c9...556
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #25 Skrevet 11. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Utleggsforretningen kan ikke ha vært avholdt i januar. Vi er ikke der enda. Anonymkode: 6f4c9...556 Som skal avholdes januar. Tror de fleste forsto det TS Anonymkode: 05c3d...a9d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #26 Skrevet 11. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Som skal avholdes januar. Tror de fleste forsto det TS Anonymkode: 05c3d...a9d Det kunne vært avholdt i januar 2017. Det er en vesentlig forskjell på avholdt og avholdes. Anonymkode: 1a590...bf3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2017 #27 Skrevet 11. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kunne vært avholdt i januar 2017. Det er en vesentlig forskjell på avholdt og avholdes. Anonymkode: 1a590...bf3 Ja, men da hadde jo ikke problemstillingen i tråden vært aktuell, da utleggsforretningen hadde vært foretatt allerede. Takk for bemerkningen, de fleste slet heldigvis ikke med dette TS Anonymkode: 05c3d...a9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå