AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #1 Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg vil bare understreke at jeg primært er ute etter informasjon her, ikke hvor dum jeg har vært. Sitter litt i saksen mht. kostnader grunnet en situasjon som har forløpt. Er i tyveårene, og det er en kombinasjon av forsinkelse i studiene, økte kostnader, uforventede utgifter og en lønn som er satt ned. Jeg var for sent ute med innbetaling av studielånet, og det ble overdratt til Statens Innkrevingssentral. De som kjenner til systemet, vet at summen da øker fra ubetalte terminbeløp til en sum som inkluderer en forsinkelsesrente av hele lånet på 8,5&. Plutselig var innbetalingen blitt til 17,000 (og mye lavere går den ikke selv om den deles opp i månedsbeløp, grunnet rentene). Jeg sendte inn en forespørsel om å dele det opp ytterligere, med vedlagt lønnsslipp som viser en veldig lav inntekt. Jeg har fått en frilansstilling ved siden av for desember og januar, hvilket vil hjelpe på inntektene. Idag fikk jeg svarbrev - det var ikke et svar på henvendelsen, men kun en melding om utleggsforretning avholdt i januar. Jeg vil selvsagt ikke ha trekk i lønn eller betalingsanmerkning. Det står at denne kan unngås ved å "betale det du skylder". Videre at dette inkluderer terminbeløp samt renter. Under betalingsinformasjon står det imildertid mitt fulle studielån. Må jeg betale studielånet i sin helhet (på flere hundre tusen) for å unngå dette? Det er jo simpelthen umulig. Utestående terminbeløp med renter kan jeg til nød få til om jeg ber foreldre om lån. Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 9. desember 2017 #2 Del Skrevet 9. desember 2017 Les her: https://www.sismo.no/no/pub/tema/utleggsforretning Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #3 Del Skrevet 9. desember 2017 4 minutter siden, Sitronterte skrev: Les her: https://www.sismo.no/no/pub/tema/utleggsforretning Jeg leste denne, men er usikker på om "hele kravet" betyr utestående terminbeløp med forsinkelsesrenter, eller studielånet i sin helhet. Jeg vet at jeg selvsagt kan ringe om dette mandag, men akkurat nå er jeg stresset og må planlegge litt. Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sitronterte Skrevet 9. desember 2017 #4 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Det betyr at du blir trukket et bestemt beløp hver måned rett fra lønn eller trygd. Når du får igjen på skatten, så tar de det. Når du får feriepenger, så tar de det også. Endret 9. desember 2017 av Sitronterte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #5 Del Skrevet 9. desember 2017 Akkurat nå, Sitronterte skrev: Det betyr at du blir trukket et bestemt beløp hver måned. Når du får igjen på skatten, så tar de det. Når du får feriepenger, så tar de det også. Jeg vet hva utleggsforretning betyr. Jeg mener "kravet", i betydningen det du innbetaler for å unngå utleggsforretning. Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #6 Del Skrevet 9. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet hva utleggsforretning betyr. Jeg mener "kravet", i betydningen det du innbetaler for å unngå utleggsforretning. Anonymkode: 05c3d...a9d Hele kravet = hele lånet. Å "tulle" med statens Lånekasse er det dummeste man kan utsette seg selv for. Anonymkode: eced1...c7c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #7 Del Skrevet 9. desember 2017 Man kan jo få totalt 3 år med betalingsutsettelse fra Lånekassen, har du brukt opp alle for så å bare la det gå til innkreving? Anonymkode: 612d7...a94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #8 Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg har selv studielånet der og har betalingsavtale. Jeg betaler fortløpende avdrag på selve lånet som vanlig. I tillegg så betaler jeg ned på det jeg skyldte fra før av. Det ble ikke foretatt utleggsforretning og jeg har heller ikke lønnstrekk. Betalingsanmerkning får du når studielånet har havnet hos SI. Når jeg er ajour med alle terminbeløpene så går lånet tilbake til Lånekassa. Min avtale går over 2 år. Anonymkode: f4642...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #9 Del Skrevet 9. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo få totalt 3 år med betalingsutsettelse fra Lånekassen, har du brukt opp alle for så å bare la det gå til innkreving? Anonymkode: 612d7...a94 Jeg fikk først betalingsutsettelse, og så har jeg betalt månedlig de siste årene. Det var to måneder jeg ikke fikk betalt, og da går det til SI. TS Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #10 Del Skrevet 9. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har selv studielånet der og har betalingsavtale. Jeg betaler fortløpende avdrag på selve lånet som vanlig. I tillegg så betaler jeg ned på det jeg skyldte fra før av. Det ble ikke foretatt utleggsforretning og jeg har heller ikke lønnstrekk. Betalingsanmerkning får du når studielånet har havnet hos SI. Når jeg er ajour med alle terminbeløpene så går lånet tilbake til Lånekassa. Min avtale går over 2 år. Anonymkode: f4642...1a8 Kan jeg spørre hva lånet er på, og hva månedsbeløp er? 2 år hørtes lenge ut hos SI. TS Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #11 Del Skrevet 9. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre hva lånet er på, og hva månedsbeløp er? 2 år hørtes lenge ut hos SI. TS Anonymkode: 05c3d...a9d Betalte ca 2300 i måneden før. Nå betaler jeg 4200. Husk at renten blir beregnet av hele lånet og at renten er høy. Har ca 200000 i lån. Anonymkode: f4642...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #12 Del Skrevet 9. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betalte ca 2300 i måneden før. Nå betaler jeg 4200. Husk at renten blir beregnet av hele lånet og at renten er høy. Har ca 200000 i lån. Anonymkode: f4642...1a8 Det er grunnen til at jeg spør. Forsinkelsesrenten er på 8,5%. Jeg hadde to ubetalte terminbeløp på 3500,- og med renter ble det 17,000 utestående. Jeg ba om å dele det opp i to, og fikk da tilbud om 12,000 pr. mnd.. Jeg spurte om å dele det opp i fire, og hun sa (per tlf) at det da ville bli rundt 10,000. Grunnlaget for dette er nettopp renten, og at den er såpass høy for å forhindre at folk betaler ned over lengre tid. Det er derfor som regel begrenset hvor lavt man kan gå. 900,- mer enn ditt vanlige terminbeløp virker ekstremt lite. Har du jobb? TS Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #13 Del Skrevet 9. desember 2017 https://www.sismo.no/no/pub/tema/studielaan Har du lest denne? Hvis det er snakk om mislighold nå nylig trenger du bare å betale 17000, så går lånet tilbake til Lånekassen. Anonymkode: f94d1...59c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #14 Del Skrevet 9. desember 2017 Du må ikke betale hele studielånet, kun de 17.000,-. Lånet går deretter tilbake til Lånekassen og du betaler som vanlig. Anonymkode: c0d9d...5cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #15 Del Skrevet 9. desember 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først betalingsutsettelse, og så har jeg betalt månedlig de siste årene. Det var to måneder jeg ikke fikk betalt, og da går det til SI. TS Anonymkode: 05c3d...a9d Når du vet at du ikke får betalt, hvorfor tar du da ikke kontakt med den du har lån hos og får til en avtale fremfor å gi blaffen og la saken gå til statens inkrevningssentral? Du må sette deg ned og ta de vanskelige telefonene før de blir enda vanskeligere. Snakk med Lånekassen på mandag! Anonymkode: eced1...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #16 Del Skrevet 9. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du vet at du ikke får betalt, hvorfor tar du da ikke kontakt med den du har lån hos og får til en avtale fremfor å gi blaffen og la saken gå til statens inkrevningssentral? Du må sette deg ned og ta de vanskelige telefonene før de blir enda vanskeligere. Snakk med Lånekassen på mandag! Anonymkode: eced1...c7c Lånekassen er ikke en kreditor på linje med inkassobyråer o.l. - dersom det er ubetalt går det rett til SI, og det er dem man evt. får en avtale med. Offentlig gjeld er jo i en annen kategori enn privat gjeld, det hele er automatisert. Å ringe Lånekassen nå har ingenting for seg. Det er SI jeg forholder meg til. Jeg har allerede snakket med dem per tlf., men etter at jeg sendte inn ytterligere informasjon (som sagt...) har jeg kun fått automatisk svar og ville gjerne ha litt mer input før jeg kontakter dem igjen mandag. TS Anonymkode: 05c3d...a9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #17 Del Skrevet 9. desember 2017 Jeg hadde samme problem. Lånekassen sendte brevene mine til feil adresse og siden jeg ikke fikk noe brev om at nå var det på tide å søke om flere betalingsutsettelser glemte jeg det helt. Fakturaene ble naturligvis også sendt feil, og så fikk jeg Digipost fra SI om at jeg måtte betale X antall tusen for at studielånet mitt ikke skulle bli sagt opp. Jeg ringte Lånekassen og fikk til svar at det var bare å søke om betalingsutsettelse for de månedene som ikke var betalt og hadde gått til inkasso, og det fikset problemet. Anonymkode: e6dc7...16d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #18 Del Skrevet 9. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk først betalingsutsettelse, og så har jeg betalt månedlig de siste årene. Det var to måneder jeg ikke fikk betalt, og da går det til SI. TS Anonymkode: 05c3d...a9d Nei, du får purring før det går til SI, så du visste hva som kom. Det er også mulighet for å utsette betalinger til lånekassen i totalt tre år, gjøres enkelt på min side og er greit å gjøre de månedene det kniper på økonomien. Anonymkode: 2f161...d13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #19 Del Skrevet 9. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, du får purring før det går til SI, så du visste hva som kom. Det er også mulighet for å utsette betalinger til lånekassen i totalt tre år, gjøres enkelt på min side og er greit å gjøre de månedene det kniper på økonomien. Anonymkode: 2f161...d13 Jeg har allerede skrevet over at jeg utsatte betaling etter at nedbetaling startet, og deretter betalte månedlig på studielånet før disse to terminene startet. TS Anonymkode: 05c3d...a9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #20 Del Skrevet 9. desember 2017 ^Vet ikke hvorfor jeg må legge det til, men - enten les tråden og svar, eller dropp begge deler. Anonymkode: 05c3d...a9d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå