Jølle Skrevet 9. desember 2017 #1 Del Skrevet 9. desember 2017 Er det normalt å bli så stiv og støl etter trening at jeg nesten ikke klarer å gå i en trapp eller sitte på ræva engang? Burde jeg ta en pause fra trening eller burde jeg bare kjøre på? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 9. desember 2017 #2 Del Skrevet 9. desember 2017 Du har starta for hardt. I min erfaring er ikke dette særlig lurt, men om du har lyst til å "kjøre på", så gjør for all del det. Det er ikke farlig (om du ikke risikerer å få en vektstang i trynet, eller noe sånt). En annen av mine erfaringer er at kosthold kan ha mye å si for hvor støl man blir. Så du kan jo forske litt på det, om du har lyst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 9. desember 2017 Forfatter #3 Del Skrevet 9. desember 2017 16 minutter siden, T-Rex skrev: Du har starta for hardt. I min erfaring er ikke dette særlig lurt, men om du har lyst til å "kjøre på", så gjør for all del det. Det er ikke farlig (om du ikke risikerer å få en vektstang i trynet, eller noe sånt). En annen av mine erfaringer er at kosthold kan ha mye å si for hvor støl man blir. Så du kan jo forske litt på det, om du har lyst. Ja har nettopp begynt å trene,så det kjennes veldig godt at jeg har brukt kroppen for å si det mildt. Men kan jeg få noe skade av å trene når jeg er stiv og støl? Jeg vil påstå jeg har et sunt og friskt kosthold. Takk for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 9. desember 2017 #4 Del Skrevet 9. desember 2017 1 minutt siden, Jølle said: Ja har nettopp begynt å trene,så det kjennes veldig godt at jeg har brukt kroppen for å si det mildt. Men kan jeg få noe skade av å trene når jeg er stiv og støl? Jeg vil påstå jeg har et sunt og friskt kosthold. Takk for svar En ting jeg glemte, da jeg skrev mitt forrige innlegg, er at du kan risikere senehinnebetennelse, når du starter opp for hardt. Det er ikke farlig, men du blir nødt til å ta det med ro, og dermed kommer du seinere i god form enn du ønsker. Så det er lurt å justere ned, når du merker at du blir (veldig) ubehagelig støl. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
drue Skrevet 9. desember 2017 #5 Del Skrevet 9. desember 2017 (endret) Man har ikke nødvendigvis starta for hardt om man blir VELDIG støl. Det er normalt i begynnelsen når man er utrent. Det er dog viktig at du kjenner forskjell på f.eks. en strekk og stølhet. Det er ikke farlig å trene når man er støl, men jeg dropper de tyngste løftene om jeg er altfor støl. Dette fordi stølheten kan begrense min "range of motion", altså jeg klarer ikke å utføre hele bevegelsen som jeg skal. Derfor syns jeg det er bedre å kjøre litt lettere økter om jeg er veldig støl. Nå skal det sies da at restitusjon er viktig, så la det gå minst 48 timer før du trener samme muskelgruppe igjen (nå tenker jeg på styrketrening). Vil bare legge til at jeg syns det hjelper å bevege seg på hviledagene, gå en tur eller ta en rolig joggetur/sykkeltur. Det gir blodtilførsel til de såre områdene, og gjør at jeg ikke stivner så veldig. Syns jeg blir fortere bra igjen da Også vil du bli mindre støl etter hvert når du blir vant med treningsmengden (men det kommer igjen når du prøver nye ting/løfter tyngre). Endret 9. desember 2017 av drue 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jølle Skrevet 9. desember 2017 Forfatter #6 Del Skrevet 9. desember 2017 1 time siden, drue skrev: Man har ikke nødvendigvis starta for hardt om man blir VELDIG støl. Det er normalt i begynnelsen når man er utrent. Det er dog viktig at du kjenner forskjell på f.eks. en strekk og stølhet. Det er ikke farlig å trene når man er støl, men jeg dropper de tyngste løftene om jeg er altfor støl. Dette fordi stølheten kan begrense min "range of motion", altså jeg klarer ikke å utføre hele bevegelsen som jeg skal. Derfor syns jeg det er bedre å kjøre litt lettere økter om jeg er veldig støl. Nå skal det sies da at restitusjon er viktig, så la det gå minst 48 timer før du trener samme muskelgruppe igjen (nå tenker jeg på styrketrening). Vil bare legge til at jeg syns det hjelper å bevege seg på hviledagene, gå en tur eller ta en rolig joggetur/sykkeltur. Det gir blodtilførsel til de såre områdene, og gjør at jeg ikke stivner så veldig. Syns jeg blir fortere bra igjen da Også vil du bli mindre støl etter hvert når du blir vant med treningsmengden (men det kommer igjen når du prøver nye ting/løfter tyngre). Kom nettopp fra trening nå,for å si det sånn,jeg kommer ikke til å røre meg mer i dag Klarte ikke å fullføre hver øvelse helt 100%,følte noe som manglet pga stølhet,men som du sier så blir vell musklene vant med de forskjellige øvelsene så får hope jeg er klar igjen til mandag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå