Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jobbet på arbeidsplassen min i snart fem år, men er likevel en av de ferskeste. Gjør en god jobb, men har dårlig betalt i forhold til de andre. Jeg er ung, kvinne og forholdsvis pen. Jeg er utadvent og har en god tone med alle kollegaene mine. Sjefen min har sansen for meg, han er over 60 og gift, men han har en tendens til å oppsøke meg og prate, be om hjelp til PC osv. 

Han har ikke vært ufin, eller gjort noen framstøt og jeg har ingenting imot han (utenom de laaaange monologene hans som kan bli litt irriterende). De andre ansatte har begynt å hviske i gangene om at han favoriserer meg litt, og jeg har prøvd å begrense kontakten, men det er vanskelig. Han har kontor rett ved siden av meg, og min dør er alltid åpen (andre kollegaer kommer innom titt og ofte).

Jeg er ikke særlig flørtete, og bruker en veldig lite feminin uniform. Likevel er jeg den yngste og eneste single kvinnen på jobb, og er utadvent og jovial.

Problemet nå er at sjefen har tilbudt meg forfremmelse og tilhørende lønnsforhøyelse. Det hele er hysj-hysj og ingen vet at jeg har fått tilbudet (eller at det i det hele tatt finnes et tilbud) før jeg evt. takker ja.

Hva gjør jeg??? Hvis jeg takker ja er jeg 100% sikker på at de andre ansatte vil baksnakke meg og mene at jeg har fått tilbudet pga mitt gode forhold til sjefen og pga utseende. Jeg ER kvalifisert, og han har gode grunner til å velge meg til dette, men det kommer ikke til å hjelpe. Hvis jeg takker nei kommer sjefen til å se på det som et svik (hans ord: ikke svikt meg nå) OG jeg går glipp av en stor mulighet og bedre lønn.

Hva gjør jeg???

Hilsen fortvilet

Anonymkode: 8b933...2ca

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si Ja!!! 

Anonymkode: 6ab2b...b2c

• Liker 2
Skrevet

Si Ja!!! 

Anonymkode: 3770c...ac8

Skrevet

Du sier ja, du har jo kompetansen og de andre ser på deg som en sterk konkurrent pga det. Men det er ditt liv og din jobb, ikke dems som betyr noe for DEG. 

Anonymkode: 8ca6b...109

Skrevet

Du sier ja! Og så kan du "prate inn" den nye stillingen din til de andre gjennom ferdighetene og kunnskapene dine. Ikke skam deg over dette. 

Anonymkode: ce4ef...64b

Skrevet

Jeg synes ikke det er noe her som tilsier at du får dette tilbudet på grunn av at han har et godt øye til deg. Det kan jo selvsagt være tilfelle, men det er ikke noe han har gjort eller sagt som gjør at man umiddelbart tenker i den retningen. Jeg synes derfor du kan takke ja til stillingen med god samvittighet. Når det gjelder de andre på arbeidsplassen trenger du selvsagt ikke å forklare eller å prøve å rettferdiggjøre forfremmelsen din. Vær hyggelig på arbeidsplassen som vanlig, så vil dette snakket roe seg etter hvert. 

Gratulerer med forfremmelse! :) Slik spekulasjon er det faktisk flere kvinner som opplever på arbeidsplassen når de jobber seg oppover. Det har nok mest med holdninger å gjøre. Ikke mange som retter slike spekulasjoner mot menn. 

Anonymkode: 34477...016

• Liker 1
Skrevet

Du tar jobben. Det tiskes og hviskes uansett, så gå med hevet hode og vit at du vil gjøre en god jobb fordi du er kvalifisert.

• Liker 1
Skrevet

Såklart sier du ja - drit i de andre 😊

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Si ja. Du må ikke la redsel for hva andre tenker hindre din karriere. Det er kun i verste tilfelle at de vil reagere negativt. Tenk om de blir glade på dine vegne? Vil du ha den, ta sjansen. 

Gjest Catalina Culès
Skrevet

Ikke bry deg om hva andre tro, du sier selvfølgelig JA!!

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jobbet på arbeidsplassen min i snart fem år, men er likevel en av de ferskeste. Gjør en god jobb, men har dårlig betalt i forhold til de andre.

Jeg ER kvalifisert, og han har gode grunner til å velge meg til dette, men det kommer ikke til å hjelpe. Hvis jeg takker nei kommer sjefen til å se på det som et svik (hans ord: ikke svikt meg nå) OG jeg går glipp av en stor mulighet og bedre lønn.

Hva gjør jeg???

Hilsen fortvilet

Jeg forstår ikke engang hvorfor det er et spørsmål.

Endret av Overrasket
Skrevet

Tenk som en mann :alice: (Alltid det jeg sier til meg selv når jeg får karrieremuligheter som kan gjøre kollegaer sjalu) 

"Fordi jeg fortjener det!" 

Misunnelse vil det alltid finnes. Drit i om du blir hviska litt om. Tenk på deg selv og din karriere eller enn å bli likt. (Slike merkelige ideer er grunnen til at så mange kvinner aldri rykker til topps!) 

• Liker 1
Skrevet

TS her

Tusen takk for all støtte! Kommer nok til å takke ja. Jeg har jo ikke bedt om dette og har heller ikke gjort noe galt. Har bare vært hyggelig og gjort jobben min.

Får bare ta på litt Drygolin maling og tåle stormen 😂

• Liker 1
Skrevet

Du sier selvsagt ja. Dette fortjener du

Anonymkode: 2780e...d8a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...