Gå til innhold

Gått ned i vekt, blå blodårer stikker mer fram på armen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått ned ca 10-15 kg, fra 93-94 til 81, er mann.

Og begynt å merke at på underarmen så synes de blå blodårene mye tydeligere, altså dem er veldig blå. Samme gjelder på bicepsen når jeg strammer opp huden der. Da snakker jeg om blå vener som i hvit hud.

Er dette av at jeg taper fett? Om jeg da begynner å øke størrelse på armene/legge på meg muskler, vil dette minske?

Anonymkode: 451a7...d3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart blodårene blir mer synlige når de mister masse å gjemme seg i. 

Men er blodårene blålige bør du snakke med lege for å få avklart om det er åreknuter du har. 

Anonymkode: 0ff1f...53b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klart blodårene blir mer synlige når de mister masse å gjemme seg i. 

Men er blodårene blålige bør du snakke med lege for å få avklart om det er åreknuter du har. 

Anonymkode: 0ff1f...53b

Åreknuter? Det er vel mer at de stikker ganske mye ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe rart over det. Du har gått ned i fettprosent, og dermed blir blodårene mer synlig. Det er jo bare bra det :) Dessuten er synlige blodårer på menn (spesielt når de trener) råsexy!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Jolene skrev:

Ikke noe rart over det. Du har gått ned i fettprosent, og dermed blir blodårene mer synlig. Det er jo bare bra det :) Dessuten er synlige blodårer på menn (spesielt når de trener) råsexy!

Ja, sånne ja. Men jeg snakker om blå, ved f.eks varme osv. Ikke sånne "muskelblodårer".

Men om jeg legger på meg masse og får større overarmer, vil dette føre til at enkelte blodårer vil bli mindre synlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja noen har mer blåfargede blodårer enn andre. Det er arvelig og ikke noe farlig. 

Anonymkode: b911e...acd

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja noen har mer blåfargede blodårer enn andre. Det er arvelig og ikke noe farlig. 

Anonymkode: b911e...acd

Men poenget er at jeg ikke hadde det da jeg veide 95kg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De var nok fortsatt blålige, bare ikke like synlige. Oppfattet farge på blodårene har med undertonen i huden å gjøre. Jeg har en varm undertone og blodårene ser nesten grønne ut på meg. Folk med kald undertone i huden har blålige årer. Tviler på at du har skiftet undertone i huden av å gå ned i vekt. ;) Nordmenn flest har varm undertone.

Anonymkode: d5510...934

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De var nok fortsatt blålige, bare ikke like synlige. Oppfattet farge på blodårene har med undertonen i huden å gjøre. Jeg har en varm undertone og blodårene ser nesten grønne ut på meg. Folk med kald undertone i huden har blålige årer. Tviler på at du har skiftet undertone i huden av å gå ned i vekt. ;) Nordmenn flest har varm undertone.

Hva menes med kald/varm undertone? 

Om jeg fryser eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du har mye fett vil du også ha mer fett rett under huden. Dette gjør at det blir mer fett mellom de store blodårene og huden. Dermed er det vanskeligere å se disse blodårene om du har mye fett, og de vil bli synligere når du mister fett. 

Det er helt normalt å kunne se blodårer på underarmen. Hvis du tenker over det så er ikke underarmen så tykk, og inni er det to bein, så da må nesten blodårene til hånden ligge synlig.

Fun fact: Ved det franske hoffet var det en periode moderne å male på synlige blodårer. Dette skapte en illusjon av at man ikke hadde på mange tykke lag med hvit sminke, men var naturlig blek. 

Anonymkode: 87858...c9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: Gratulerer med vellykket vektnedgang. Om du begynner å trene nå vil du se fantastisk ut til sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du har mye fett vil du også ha mer fett rett under huden. Dette gjør at det blir mer fett mellom de store blodårene og huden. Dermed er det vanskeligere å se disse blodårene om du har mye fett, og de vil bli synligere når du mister fett. 

Det er helt normalt å kunne se blodårer på underarmen. Hvis du tenker over det så er ikke underarmen så tykk, og inni er det to bein, så da må nesten blodårene til hånden ligge synlig.

Fun fact: Ved det franske hoffet var det en periode moderne å male på synlige blodårer. Dette skapte en illusjon av at man ikke hadde på mange tykke lag med hvit sminke, men var naturlig blek. 

Så om jeg legger på meg iform av muskelmasse og muskler, så vil blodårene ved armen f.eks se mindre synlig ut? Iom at jeg har gått ned mye nå og da fjernet mye fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig konsekvens av vektnedgang og lite salt i kostholdet. Så lenge underhuden er fett- og vann-løs så vil årene vises, eneste trening vil virke inn på er at du vil få større og flere blodårer.

Anonymkode: fd90d...db9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så om jeg legger på meg iform av muskelmasse og muskler, så vil blodårene ved armen f.eks se mindre synlig ut? Iom at jeg har gått ned mye nå og da fjernet mye fett.

Nei, muskler kan ofte legge seg under blodårene slik at de blir mer fremtredende. Det er fettet som legger seg rett under huden og skjuler blodårene, ikke muskler.

https://www.google.no/search?q=muskler+synlige+blodårer&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi91rSoyP_XAhUrMJoKHcTiBAgQ_AUICigB&biw=1366&bih=700#imgrc=Py9c4EAADNIuHM:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 12/9/2017 den 17.10, AnonymBruker skrev:

Hva menes med kald/varm undertone? 

Om jeg fryser eller ikke?

Det betyr at hudfargen din har en kald undertone. Man sier at farger er varme, kalde eller nøytrale.

1406085-8-1327109156974-t200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt naturlig konsekvens av vektnedgang og lite salt i kostholdet. Så lenge underhuden er fett- og vann-løs så vil årene vises, eneste trening vil virke inn på er at du vil få større og flere blodårer.

Anonymkode: fd90d...db9

Lite salt? Trodde det bare var bra å spise lite salt? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, muskler kan ofte legge seg under blodårene slik at de blir mer fremtredende. Det er fettet som legger seg rett under huden og skjuler blodårene, ikke muskler.

https://www.google.no/search?q=muskler+synlige+blodårer&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi91rSoyP_XAhUrMJoKHcTiBAgQ_AUICigB&biw=1366&bih=700#imgrc=Py9c4EAADNIuHM:

https://victoriastansfield.files.wordpress.com/2013/02/photo-4.jpg (Ikke meg)

Jeg snakker om sånne blodårer, bare der ved håndleddet. Når jeg veide 95, hadde jeg aldri så synlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lite salt? Trodde det bare var bra å spise lite salt? :) 

Nope, det kan faktisk være veldig farlig. Det er bedre å spise litt for mye salt enn litt for lite salt, akkurat som at det er bedre å drikke litt for mye vann enn litt for lite vann. Kroppen trenger salt, akkurat som at den trenger vann. Du kan dø av saltmangel, men snakker vi om store mengder, så er det bedre å kutte ned på saltinntaket. Det er faktisk farligere å spise for lite salt enn for mye salt. Kroppen er flink til å kvitte seg med overflødig salt. Og blir inntaket ekstremt høyt på kort tid, så vil du spy faktisk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...