Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er ikke jeg ekspert, men er det ikke sånn at man skal begynne å introdusere mat etter 6 mnd eller noe? Fra helsedir:

Dersom det er behov for mer mat enn morsmelk etter at barnet er fylt fire måneder, bør fast føde introduseres. 

Når barnet er seks måneder gammelt, bør det få annen mat i tillegg til morsmelk/morsmelkerstatning.

Tegn på at barnet kan trenge mer mat før seks måneder: p utilstrekkelig vektøkning eller vekst p barnet virker sultent selv etter hyppige brystmåltider dag og natt p barnet viser tydelig interesse for annen mat

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1271/Mat og måltider for spedbarn IS-2553.pdf

Anonymkode: 5a292...b2a

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg ekspert, men er det ikke sånn at man skal begynne å introdusere mat etter 6 mnd eller noe? Fra helsedir:

Dersom det er behov for mer mat enn morsmelk etter at barnet er fylt fire måneder, bør fast føde introduseres. 

Når barnet er seks måneder gammelt, bør det få annen mat i tillegg til morsmelk/morsmelkerstatning.

Tegn på at barnet kan trenge mer mat før seks måneder: p utilstrekkelig vektøkning eller vekst p barnet virker sultent selv etter hyppige brystmåltider dag og natt p barnet viser tydelig interesse for annen mat

https://helsedirektoratet.no/Lists/Publikasjoner/Attachments/1271/Mat og måltider for spedbarn IS-2553.pdf

Ja, er jeg jeg også husker, mine barne spiste vanlig mat fra rundt 4 mndr og denne gutten er 8! Men hvis han alltid har vært sånn så kan det jo være noe annet. Ville uansett gitt han skikkelig mat! Kjøp glass i butikken, ts, nå som du er så sliten! :)

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

At man introduserer betyr ikke at barnet klarer å spise særlige mengder. Her ville jeg forsøkt melkefri morsmelksertatning for å prøve komme litt ovenpå både med søvn og vekt. Har han melkeallergi kan dere søke støtte til dette.

Min eldste ble ammet hele natta da han var 6 måneder, og det viste seg i ettertid at gutten våknet absolutt hele tida fordi han var kjempesulten. Han klarte heldigvis å spise vanlig mat, så når jeg ved 6 måneder endelig "fikk lov" av helsesøster å introdusere noe annet enn morsmelk, viste det seg at han hørte hjemme på en helt annen vektkurve enn den han lå på da jeg ammet døget rundt.

Med nestemann introduserte jeg fast føde med (ny) helsesøsters velsignelse ved 4 måneder. Han lå an til å bli like urolig og tynn som broren, og nå visste jeg bedre enn at det bare var å "amme mer". TS, hvis gutten din ikke klarer å spise noe særlig fast føde, ville jeg absolutt forsøkt MME. De små kan bli fryktelig misfornøyde og urolige av å være sultne, og det er ikke alltid morsmelken er fet nok selv om man har tilsynelatende har nok av den.

Skrevet

Det ble mange svar nå og jeg takker for det. Faren har tatt han litt i natt og jeg resten. Jeg er på jobb nå, utrolig trøtt og sliten, men godt å være ute av hjemmet. Han får selvfølgelig tilbud om mat. Grønnsaker, grøt, middag og brød, men det spyttes ut. Han liker heller ikke å drikke mm fra flaske. Faren sier han har spist veldig lite siden jeg dro kl 6.30. Har et lite håp om at en dag snart så spiser han hvis faren ikke har brystet å tilby. 

Anonymkode: 8177d...31b

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ble mange svar nå og jeg takker for det. Faren har tatt han litt i natt og jeg resten. Jeg er på jobb nå, utrolig trøtt og sliten, men godt å være ute av hjemmet. Han får selvfølgelig tilbud om mat. Grønnsaker, grøt, middag og brød, men det spyttes ut. Han liker heller ikke å drikke mm fra flaske. Faren sier han har spist veldig lite siden jeg dro kl 6.30. Har et lite håp om at en dag snart så spiser han hvis faren ikke har brystet å tilby. 

Det er helt utrolig at du ikke har vent barnet til annet enn brystet før du skal tilbake til jobb. Uansvarlig. 

Anonymkode: 3baaf...f54

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere burde prøve samme maten flere ganger hver dag. Mange ting begynner man å like bare man prøver det ofte nok. Hvis han spiser samme maten på glass eller noe hver dag, tror jeg har begynner å like det etter en liten stund. Middag? Brød? Er han ikke litt liten for det?

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt utrolig at du ikke har vent barnet til annet enn brystet før du skal tilbake til jobb. Uansvarlig. 

Anonymkode: 3baaf...f54

Ta skriver at annen mat blir spyttet ut, hva mener du hun skal gjøre? Tvangsfore barnet? Det gir jo gode matvaner. Vi startet med fastføde ved 4 mnder men vår spiste ikke nok mat igjennom dagen før han nærmet seg 9 mnder. Dette er faktisk ikke noe man kan bestemme eller tvinge på barnet. Barnet må få ta dette i sitt tempo

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...