Gå til innhold

Søtsaker til 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser stadig her på forumet og på facebookgrupper at barn opp til 3 år aldri har spist søtsaker. Er dette vanlig?

I så fall, hvordan gjør dere det? Hvis det er en bursdag og alle voksne og eldre barn spiser kake, hvordan gjør dere det da med 2-åringen som ikke får spise sukker? Og, det er ikke bare bursdager, hva med jul? og feiringer i barnehage hvor det serveres kaker og boller? og familiemiddager hvor er det er is til dessert? 

Vårt barn smakte på kake en god stund før hun fylte ett. Det er ikke sånn at hun spiser søtsaker hver dag, men i bursdager og andre anledninger det føles naturlig får hun det. Hun får en julekalender nå, det er ikke godteri hver dag, noen dager smoothie og noen dager leke, men det er også sjokolade i kalenderen. Jeg kjenner egentlig ingen med små barn, så jeg vet ikke hvor vanlig det er blant andre. 

Anonymkode: 7e218...33a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

På KG spiser alle barnefamilier økologiske grønnsaker til middag, og 3 biter frukt til dessert/lørdagsgodt. Alt annet vil føre til overvekt, diabetes og lav utdanning. De omgir seg ikke med mennesker som serverer sukker og e-stoffer. Trodde alle som henger på barn og familie forumet var innforstått med dette.

Anonymkode: c138d...339

• Liker 21
Skrevet

Folk må gi seg! Min datter og flere barn jeg vet om som er under 3 år har da smakt sjokolade og annen godte! Hun har til og med smakt brus...OMG

Anonymkode: 6d33a...797

• Liker 4
Skrevet

Mine barn (en på to og en på tre) får spise boller, kaker, is etc. når vi er borte på besøk, men vi har det ikke hjemme (men unntak av bursdager). Jeg lager hjemmelaget fruktis og vi spiser grove vafler sikkert to ganger i uken. Godteri har vi aldri.  Lørdagsgodt skal de få når de bli gamle nok til å forstå konseptet selv. Heldigvis feirer de bursdager i bhg med fruktsalatfest. Jeg er på ingen måte hysterisk, men ser ingen vits i å trykke i barna mine sukker bare for å gjøre det...

Anonymkode: 1f54f...35a

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser stadig her på forumet og på facebookgrupper at barn opp til 3 år aldri har spist søtsaker. Er dette vanlig?

I så fall, hvordan gjør dere det? Hvis det er en bursdag og alle voksne og eldre barn spiser kake, hvordan gjør dere det da med 2-åringen som ikke får spise sukker? Og, det er ikke bare bursdager, hva med jul? og feiringer i barnehage hvor det serveres kaker og boller? og familiemiddager hvor er det er is til dessert? 

Vårt barn smakte på kake en god stund før hun fylte ett. Det er ikke sånn at hun spiser søtsaker hver dag, men i bursdager og andre anledninger det føles naturlig får hun det. Hun får en julekalender nå, det er ikke godteri hver dag, noen dager smoothie og noen dager leke, men det er også sjokolade i kalenderen. Jeg kjenner egentlig ingen med små barn, så jeg vet ikke hvor vanlig det er blant andre. 

Små barn savner ikke det søte. Dette er noe som ikke bør inngå i hverdagen. Ingen vits i å venne de til kaker, kjeks og sukker.

Nå er det ikke bursdag hver dag, så at de får smake da, er ikke noe problem

Unger i dag får i seg for mye sukker. Bare i melken er det mye sukker. Får ungen et glass saft eks til middag, så har de fått i seg den max sukkermengde pr. Dag

Anonymkode: 2767a...5e8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har et barn på 4 år som ennå ikke har spist godteri, men som får kake, hvetebakst og lignende som serveres i bursdag. Jeg har også et bonusbarn på 13 år, og vi har løst det rett og slett på den måten at h*n får lørdagsgodtet sitt etter minsten er lagt. Barnehagen er sukkerfri. Det vil si at de ikke får servert noe spesielt når de har bursdag. De får krone og bursdagssang. Dette er jeg veldig fornøyd med, da det hadde blitt veldig mye kaker og is skulle det bli servert hver gang noen har bursdag.

Vi har bestemt oss for at minsten skal få lørdagsgodt når h*n spør om det. Skjønner det bare er et tidsspørsmål før det kommer, men veldig glad for å holdt h*n unna godteri så lenge. Skal vi kose oss serveres det frukt, fullkornskjeks og hjemmebakst for eksempel. 

Anonymkode: 8b6ff...bd8

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

På nett ser verden ofte annerledes ut enn ute i den virkelige verdenen. Derfor er det lurt å orientere seg utenfor nettet. 

Vår får ikke søtsaker i form av sjokolade, snop eller brus. De får vann eller hjemmelaget saft av egenplukkede bær. Men kaker i selskap og kaker til jul, det får de. Å avskjære barn fra alt av snop ol. er neppe klokt.

Anonymkode: eace4...2df

• Liker 1
Skrevet

Førstemann spiste ikke godis før han var rundt tre. Men fikk litt kake i bursdager etc. Barnehagen serverte frukt ved bursdag. Da vi var hos eldre fetter som spiste godis til lørdag, fikk vårt barn en godteskål med tørket frukt og godteposer fra babyhylla. Etterhvert fikk han noen biter mørk sjokolade. Han fikk ikke smake brus før han var nærmere fire.

andremann... hun ble ett nå og får en sjokoladebit av bror på lørdager. Vi er ikke så påpasselige, men ser ingen grunn til å pøse på med godis. Det er viktig å lære måtehold med godteri, men den lærdommen trenger ikke starte når barnet er ett....

Skrevet

Jeg skjønner godt at man ikke skal "pøse på med sukker". Men ut i fra det jeg skrev først:

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Pøser jeg da på med sukker? Jeg tenker vi er rimelig sunne i hverdagen, godteriet erstatter ikke hverdagsmaten. 

TS

• Liker 1
Skrevet

Vi gir ikke søtsaker hjemme, bortsett fra ei mariekjeks i ny og ne. Det blir nok når man er på besøk hos besteforeldre som skal ha dessert eller har bakst i fryseren som de skal dytte i dem😘 det synes jeg er helt greit og en besteforelders privilegium. Men det er kun i veldig sjeldne tilfeller at vi velger å gi godteri til barna, fordi det er ikke noe de er vant til eller forventer. Prøver å holde det slik så lenge som mulig. Skal få lørdagsgodt når de skjønner hva det er og hvis de spør om det. Det blir jo litt sukker i kosten likevel gjennom yoghurt, smoothie, frukt og i mat generelt.

Skrevet

Ja helt normalt. Mange foreldre som dyrker usunt forhold til sukker i håp om at ungene skal bli skremt. 

Anonymkode: c23f3...87d

• Liker 1
Skrevet (endret)
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk må gi seg! Min datter og flere barn jeg vet om som er under 3 år har da smakt sjokolade og annen godte! Hun har til og med smakt brus...OMG

Anonymkode: 6d33a...797

"Folk må gi seg"? Kan ikke folk få gjøre som de vil, på samme måte som at du gjør som du vil?

Endret av Mnjah
  • Liker 1
Skrevet

Som amerikaner var jeg helt sjokkert med konseptet "lørdagsgodteri", spesielt når jeg så hvor mange fikk en pose med smågodt og kunne forsyne seg med hele posen hvis de ønsket det.  Hos oss, hadde vi ikke dette - vi hadde et sunt forhold til godteri og de fikk da i ny og ne, ikke kun på lørdager og i store mengder.  Vi er ikke sukkermafia familie heller, her spiser vi usunt fine baguetter, fine vafler, fin bakst og fin kaker samt yogurt med OMG..sukker. Dere kan holde det ekkelt grove bakst og sukkerfri matvarer for dere selv lol.  

Anonymkode: 77176...38c

Skrevet

Min kommer ikke til å få før hun spør etter det. Er 16 mnd,, og er fornøyd med en fruktbit når vi andre spiser noe usunt. Når hun etterhvert kommer til å ha ville ha/spørre om det vi andre har så skal hun selvsagt få smake. Men hva er vitsen med å gi henne sukker når hun ikke vet at hun går glipp av noe?!?

Anonymkode: b834a...aad

Skrevet

Vår er 1,5 år. Får kake/kjeks/sjokolade hvis hun er i situasjoner der det spises. Da får hun smake.

vi gir ikke feks lørdagsgodt, bare for å gi, men hun får som sagt, hvis vi er på besøk, eller at vi selv spiser kake el.

Hun fikk smake kake for første gang, på sin ettårsdag...

Anonymkode: 70f88...a29

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min digger kindersjokolade, havrekjeks, sjokoladeboller og brownies 😃🍫🍪

Han får små mengder i helgene. Selvsagt får han kose seg med det samme vi spiser på café og lørdagskvelden.

Skrevet

Min på 2 får også kake, brus osv i selskaper eller når vi er på besøk hvor det er slik.  Vi gir ikke lørdagsgodt(kun hvis han plutselig har fått en sjokolade av mormoren feks) men kjøper da heller evnt frukt til han! Om vi har lyst på brus til middagen en dag så får han det også. Orker ikke være noe hysterisk på det ;)

Skrevet
På ‎09‎.‎12‎.‎2017 den 1.40, AnonymBruker skrev:

På KG spiser alle barnefamilier økologiske grønnsaker til middag, og 3 biter frukt til dessert/lørdagsgodt. Alt annet vil føre til overvekt, diabetes og lav utdanning. De omgir seg ikke med mennesker som serverer sukker og e-stoffer. Trodde alle som henger på barn og familie forumet var innforstått med dette.

Anonymkode: c138d...339

OG: de sitter bakovervendt i bilen til de er 8, og arver aldri sko. De har ikke farget julebelysning, og de kjøper ikke ferdig pepperkakedeig. Barna blir aldri tatt i, de får sove i foreldrenes seng til de er 12, og det er helt utrolig hvor mye husarbeid de gjør hjemme. Unntatt stebarna. De spiser altfor mye godteri og for lite grønnsaker legger seg for sent og gjør aldri husarbeid.

Anonymkode: d0815...013

Skrevet

får smake litt,men begrenser det..

litt mer jo eldre de blir.

Anonymkode: 6709e...1df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...