Gå til innhold

Kjøpe større bakovervendt bilsete, eller fremovervendt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 3,5 år er snart 17 kg og jeg har per i dag bakovervendt bilsete med isofix. Dette må snart byttes ut pga barnets vekt. Jeg har barnet 60%, vi sykler eller går til bhg og kjører så og si aldri i ukedagene. 1-2 ganger ganger annenhver helg, maks. 

Faren kjører til og fra bhg når han har barnet, og har allerede kjøpt fremovervendt sete.

Jeg vil helst ha barnet bakovervendt så lenge som fysisk mulig, men så lite som bilen brukes blir det en relativt stor kostnad for lite bruk før setet må byttes igjen. Samtidig et det ingen pris på barnets sikkerhet, og jeg synes ikke noe om at faren har snudd barnet allerede. Spesielt siden de kjører så mye. 

Ønsker meg gjerne deres innspill ang hva dere ville gjort i denne situasjonen, kjøpt større bakovervendt eller fremovervendt? 

Anonymkode: 8edba...ccf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp nytt bakovervendt sete som går til 25 kg!!!! Og anbefaler deg å bli medlem av gruppa «bilstoler» på Facebook og ha en samtale med far om dette. Axkid Minikid er en av de største stolene på markedet. Min var lik som barnet ditt på den aldreren og satt i setet til hun var 6 år.

Svenskene, som er ledende innen bilsikkerhet og bilstoler, sier bakovervendt til minst 5 år. Dersom man velger en beltestol er ikke barn klart for det før de er 110 cm og 18 kg. Dersom du velger en stol med 5-punktssele fremovervendt kan dette ha fatale konsekvenser.

Hvor mye du kjører har ingenting å si. Krasjer du så krasjer du.

Hva slags stol har far kjøpt? 

Dette er fra en som satt fremovervendt i 5-punktssele. Skriver du «5 point harness forward crash» eller «rear seated vs forward seated crash» så ser du også flere filmer om dette.

Anonymkode: cbdc8...eec

• Liker 1
Skrevet

Kjøp nytt bakovervendt, axkid minikid er ett godt valg :) Er selv i en lignende situasjon der 3 åringen snart må ha nytt sete og vi kjører lite, men bestilte axkid minikid når det var på black friday tilbud :) Jeg hadde aldri klart å tilgi meg selv om jeg valgte å snu barnet på grunn av økonomiske grunner om vi hadde havnet i en ulykke. 

Skrevet

Ville kjøpt nytt sete. Når minste her skal bytt kjøper vi nok axkid minikid til storebror. Mine skal ikke snus før det er helt nødvendlig.

Skrevet

Vi snudde nettop vår gutt på 3,5 år (17kg). Visste ikke at det fantes bakovervendt sete som gikk opp til 25kg jeg, men det er godt mulig vi hadde valgt framovervendt uansett.

Anonymkode: 95b02...534

• Liker 2
Skrevet

Axkid Minikid er et topp sete som varer leeeenge bakovervendt!

Anonymkode: 5760f...e96

Skrevet

Man skal ikke snu barn før man absolutt må. Det spiller ingen rolle h or mye man kjører, krasjer du så krasjer du. Nakken er ikke sterk nok, så hodet vil bli slengt til alle kanter og få større skader enn voksne. 

Anonymkode: e627e...2b3

Skrevet

Ikk for å kuppe tråden, men anbefaler dere Axkid Minikid over Besafe iZi pluss?

Skrevet
1 time siden, Rihannon skrev:

Besafe iZi plus er testvinner, men koster også mye mer enn Axkid Minikid.
I situasjonen der man kjører lite vil Axkid Minikid være en ok løsning for å kunne ha barnet bakovervendt lengre.

For meg som kjører bare noen få ganger i mnd vil Besafe iZi plus føles litt overkill rett og slett pga prisen. Hadde jeg kjørt til og fra bhg hver dag hadde det dog sagt seg selv at jeg investerte i Besafe iZi plus.

Axkid Minikid scorer ikke dårlig i testene, derfor er det et aktuelt alternativ.

TS

Anonymkode: 8edba...ccf

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Rihannon skrev:

Vi har izi plus til eldste, fantastisk sete, men det koster. Når miste her skal over i klasse 1 stol får hun izi plusen til storebror og han for axkid. Han er i utgangspunktet gammel nok til å snus ds men jeg ønsker ikke å snu før jeg absolutt må

• Liker 1
Skrevet

Bakover.

Anonymkode: e6e0a...5c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...