Gå til innhold

Julebudskapet drukner i smør, flesk og ribbfett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe groteskt over å meske seg enda mer så mye som vi fråtser til vanlig. Folk har mer enn de trenger fra før, men gavehaugen bugner av ting folk må streve med å byttet i romjula. Handelsstanden spiller julemusikk og gnir seg i hendene av at kimende bjeller øker salget. Ubrukelige dingser til de som har alt, en haug av emballasje som ikke ligner julegrisen, dette skal kloden bære over med, bare det sorteres i rett beholder. Gavekort som alternativ sier du? Aftenposten i dag kan fortelle deg at dine gavekort fra i fjor er i ferd med å gå ut så de bør du bruke på å handle årets julegaver. 

Hva handler julen om?

Anonymkode: d6f0b...2fc

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvertfall ikke oppdiktet religion.

Anonymkode: 6cc96...290

• Liker 2
Skrevet

Julen handler om at solen snur og her spiser vi pinnekjøtt. Gavene er noe fornuftig som folk har bruk for.

Anonymkode: 17a12...7f6

• Liker 5
Skrevet

For meg handler julen om den gode maten og gavene. Nettopp kjøpt en ubrukelig gave til bestevennen min, jeg gleder meg til å levere den :laugh: Får ikke noe tilbake, men jeg sa det var en tullegave, så er greit. Skulle gjerne hatt noe ubrukelig tilbake da men :laugh:

• Liker 1
Skrevet

For meg handler julen om lys i hjemmet, koselig pynt, lys i hus og leiligheter, ro og forventning til julemat og påfølgende romjul i pysjamas med familiekos, turer og filmer.

Det handler ikke om gaver, ribbe eller Jesus.

• Liker 3
Skrevet

For meg handler julen om å spise god mat med familien :) Og fri fra jobb. Og at solen snur, vi feirer jol, ikke jul :)

Anonymkode: 8ebe1...2c4

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg vil si at julen handler om verdier. Å gi. Å være god. Å være sammen. ^^, 

Jul for meg er en magisk tid i norsk tradisjon. Jeg er og glad i selve "julestemningen", med musikken og røkelsesduften (dog må jeg si at jeg mister den litt når julen begynner i oktober  >_< ) 

(Jeg kjenner jeg blir litt kvalm over at så mange dytter jesusbarnet foran seg og feirer helt sinnsykt, med enormt forbruk, også de som kaller seg kristne. Det er mange av dem som har veldig lite fokus på det religiøse innholdet, men enormt fokus på nye klær til seg selv og barna, om å ta seg bra ut på julebord og juletrefester, handle inn enorme mengder mat i en verden der folk sulter, og ikke minst dynge ungene ned med gaver som er helt utav proporsjon. Egen mobil til en toåring for eksempel...:blink:)

Endret av Peanut
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe groteskt over å meske seg enda mer så mye som vi fråtser til vanlig. Folk har mer enn de trenger fra før, men gavehaugen bugner av ting folk må streve med å byttet i romjula. Handelsstanden spiller julemusikk og gnir seg i hendene av at kimende bjeller øker salget. Ubrukelige dingser til de som har alt, en haug av emballasje som ikke ligner julegrisen, dette skal kloden bære over med, bare det sorteres i rett beholder. Gavekort som alternativ sier du? Aftenposten i dag kan fortelle deg at dine gavekort fra i fjor er i ferd med å gå ut så de bør du bruke på å handle årets julegaver. 

Hva handler julen om?

Middag må jeg ha uansett og ribbe er billigere enn alt annet vi spiser ellers i året. Jeg spiser aldri noe mer en enm vanlig posjon selv om det er julaften.

Kun barna får gave, de er ikke bortskjemte ellers. 

Lurer på hva du er vant med?

Anonymkode: 1f3eb...68f

• Liker 1
Skrevet

Det alltid artig med de som later som at de siste tusen årene ikke betyr noe og påstår at jula er en hedensk skikk. 

Vi feirer jul fordi det har vært tradisjonen i kristendommen. Jesus fødsel feires 25. desember. Her i landet ble det gamle navnet fra før-kristen tid hengende med. Men hva er viktigst,  navnet? Eller innholdet? 

De senere årene har det kristne innholdet blitt mindre for mange. Samtidig har det kommersielle blitt viktigere. 

Det er er på på mange måter blitt en høytid uten noen annen kjerne enn at den ble feiret på samme tid i fjor. 

Men hyggelig er det jo :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har ikke kristent innhold i vår julefeiring. Ikke er jeg medlem av statskirken og ikke er jeg kristen. Vi har ingen religiøse symboler i vår julepynt. Vi danser rundt juletreet (hedensk), spiser store mengder julemat (ref juleblot) og personlig er jeg sjeleglad for at sola snur. Nissen har vi også med, og alle får gaver de blir glade for (men i svært moderate mengder).

Fokuset for oss er samvær, mat og brettspill + ski

Jeg trodde også Jesus var født på høsten (ikke at det har noe å si for meg)

Skrevet

Alltid er det noen som må uffe seg over andres overdådige julefeiring. Tja, omfanget av feiring blir jo opp til den enkelte. For min del innskrenker den seg til et 30 cm plastjuletre, sende to gaver, og en akkevitter i trivelig selskap med meg selv. Bedre kan en vel knapt ha det, og barna i Afrika er det virkelig ikke jeg som skal ha skylden for. 

Anonymkode: ac83b...6fa

Skrevet (endret)

Julen er for oss en hyggelig festtid i en ellers mørk og trist årstid, det er å samle familien og ha det hyggelig sammen, det er god mat og drikke, det er lys og pynt og å glede andre med fine gaver.

Det er alltid så festlig når noen skal kritisere at ikkekristne feirer jul. Med tanke på at Jesus ikke ble født i julen kan man faktisk kritisere de kristne for akkurat det samme.

Endret av Arkana
  • Liker 1
Skrevet

Julehøytiden var vel opprinnwlog en hedensk høytid. 

Og alle denne fråtsingen i mest mulig god mat, drikke og gave-hysteri ligger nok langt nærmere den hedenske høytiden, enn den kristne troen....

Anonymkode: 6bf36...196

Skrevet
På 9.12.2017 den 0.01, Peanut skrev:

Jeg vil si at julen handler om verdier. Å gi. Å være god. Å være sammen

Så godt sagt! Det er jo ikke det religiøse aspektet jeg savner, men nettopp det at verdiene kan forsvinne i det komersielle

TS

Skrevet

Her handler det om å hygge seg med familien. Vi har 3 dager hvor vi koser oss med kraftigere kost en ellers å det er til middag på julaften, 1 og 2 juledag. Julaften er det ribbe med tilbehør, 1 dag er det rester og 2 dag pinnekjøtt. Gaver kjøper vi noe nyttig og som vi vet den andre ønsker seg eller trenger. Vi druknet hverken i fett, flesk eller plast. Men vi hygger og koser oss med de som betyr mest disse 3 dagene. Resten av jula er jobb og vanlige dager for min del og hverdagsmat.

Anonymkode: 1ae47...f6b

Skrevet

Jula er vel primært å være sammen med familie for de fleste av oss. Personlig spiser jeg vel et par måltid som bryter med resten av året, ikke det at svinekjøtt på julaften er så voldsomt usunt. Drikker heller ikke alkohol når jeg er sammen med barn, så fråtsing/masse kalorier er det iallefall ikke for min del.

Jula har vel altid hatt veldig lite med religion å gjøre, med mindre man tror på nissen.

Anonymkode: 842ca...379

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...