AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Har en tispe som vi sliter veldig med i møte med andre hunder. Hun bjeffer med en gang hun ser hunder (tisper og hannhunder) og lenge etter. Prøver også å trekke seg mot hundene. Har tidligere prøvd å la henne hilse på, men hun framstår da som noe aggressiv. Har vært hos tre ulike trenere (gruppe og to private) men ingenting fungerer. Hsr prøvd i et år nå etter jeg overtok henne. Har hatt to hunder før og der gikk fint å lære de ting med timer på gruppetrening og private timer. Mer egentlig kun for positiv forsterking, men er det noen ganger man må ta i bruk andre metoder? Vet om enkelte som har hatt store og også aggressive hunder de ikke har lykkes i trening med, men de har lært seg ting ved bruk av feks å bli tatt i nakken (ikke for hardt). Men høres jo ikke så bra ut. Anonymkode: ac67f...900
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Er ikke positiv forsterkning som nytter, men differensiell. Anonymkode: ca34a...f76
Tabris Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 (endret) Problemet med å bruke ubehag er at det ikke egentlig fjerner årsaken til at hunden reagerer, det er bare symptombehandling. En som trekker og bjeffer mot andre hunder på tur er høyst sannsynlig usikker og redd de andre hundene. Å da påføre ubehag vil hunden med god sannsynlighet assosisere med de andre hundene (siden det er på dem hunden din har fokuset), og den vil da få "bekreftet" at andre hunder er noe å være redd for - den får jo ubehag når den ser andre hunder. Du kan dermed gjøre den reddere. Men straffer du hunden hardt nok så kan det føre til at hunden slutter å bjeffe og trekke mot andre hunder - fordi den ikke tør. Den er fortsatt like redd. Jeg ville aldri gjort det, både fordi jeg synes det er uetisk å påføre en hund ubehag fordi den er redd og fordi jeg ikke vil ha en redd hund som ikke tør å vise det, det blir som å ha en tikkende bombe som du ikke vet helt hvor du har. Det blir litt unøyaktig å si at positiv forsterkning ikke fungerer (selv om det finnes tilfeller hvor frykten er så stor at det ikke hjelper). Men for at det skal fungere så må det gjøres riktig. En tredje metode, som verken inkluderer positiv forsterkning eller ubehag, er gradvis tilvenning. Da står du på så stor avstand til en annen hund at din hund registrerer at den er der, men klarer å forholde seg rolig. Så står du bare der og gjør ingenting til hunden din totalt ignorerer den andre hunden og ikke bryr seg. Da går du litt nærmere. Så står du der til din hund ikke lenger bryr seg om den andre hunden, går litt nærmere osv. (Du kan lese om den i boken "BAT 2.0" av Grisha Stewart). Denne metoden er egentlig bedre, siden positiv forsterkning på frykt kan bli bare avledning og kan i noen tilfeller gjøre at hunden kobler godbit til ubehag om man gjør det feil. Og siden bruk av ubehag bare er undertrykkende symptombehandling. Med gradvis tilvenning venner du hunden til det den er redd for i hundens eget tempo. For at det skal funke må avstanden hele tiden være så stor at hunden din faktisk er avslappet, og du må gjøre det på mange forskjellige hunder. Så det er en tidkrevende prosess, men ofte den mest effektive. Det anbefales likevel at man også går inn med godbiter (det som kalles motbetinging/"kindereggmetoden") fordi man i hverdagen ikke alltid har kontroll på avstand og hvor hundene dukker opp, og man trenger da et verktøy som gjør at man kan unngå utagering og få kontroll i hverdagen. Endret 8. desember 2017 av Tabris 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Positiv forsterkning "virker" alltid, og om det ikke virker så gjør man det feil. Positiv forsterkning betyr at man legger til noe (positiv) for å forsterke en adferd (gjøre den mere hyppig). Hunder gjør det som virker, og hvis det eneste som virker for denne hunden er å prøve å jage andre hunder bort, så gjør hun det om og om igjen, hun lærer at det er slik det må gjøres, hun har ingen alternativer og forsterker denne handlingen selv. Det man må gjøre når man trener med positiv forsterkning er å kontrollere omgivelsene på en slik måte at det blir umulig eller uønsket for hunden å fortsette med problemadferden, mens man gir hunden et bedre alternativ som den finner lønner seg mere. I dette tilfellet vil det være å skape så stor avstand til andre hunder at hun ikke reagerer, og så lære henne å gå pent forbi. For at dette skal funke må man ha så stor avstand at hun føler seg trygg, og hun må aldri presses til å gå nærmere en hund enn hun er komfortabel med. Når hunder utagerer mot andre hunder og prøver å komme bort til dem, er det lett å anta at de ikke er redde, de vil jo tross alt bort til den andre hunden? Men dette er langt fra sannheten, hunder prøver å jage bort det de er redd for, og ofte ved å løpe mot det, derfor utagerer de mot andre hunder som de opplever er for nær. Det er også veldig "uhøflig" for en hund å gå rett mot en annen hund. Når hunder skal hilse på hverandre, går de ofte rundt hverandre på litt avstand og snuser i bakken, og nermer seg forsiktig mens de sier "jeg er ikke farlig". Det at en hund går rett mot en annen hund, kan oppleves som veldig frekt og aggressivt, så derfor kan møtesituasjoner bli så vanskelige. Det at vi har hunder i bånd gjør det umulig for dem å bruke det naturlige kroppsspråket deres. Jeg pleier å anbefale dette kurset til folk, det er en veldig bra metode: https://lisbethborgdewaard.simplero.com/page/55849-1451338875 Her en video av innlæring av kontaktlyden i kurset: https://www.youtube.com/watch?v=Nh88yuh_1Vs Anonymkode: 6c7ee...7ed 2
opprørsk Skrevet 9. desember 2017 #5 Skrevet 9. desember 2017 (endret) Kontakt kontakt kontakt. Du må bruke en positiv nok forsterkning. Mange hunder ser ikke på uappetittlige godbiter som gode nok til at de gidder å se på deg for dem. Si at du prøver med tørrfôr da, det er som å gi deg selv ei brødskive i belønning. Du må finne ut hva hunden synes er godt nok til å gidde å jobbe for. Selv bruker jeg noen hundre i måneden på godbiter og varierer hva jeg bruker for at hunden ikke skal gå lei. Da går jeg for frysetørket fra provit og andre ting som bare er kjøtt og dufter godt. Er hunden spinnvill etter tørrfisk kan du skjære opp dette i mindre biter og bruke som godbiter. Du kan vurdere klikkertrening. Endret 9. desember 2017 av opprørsk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå