Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kommer sannsynligvis til å begynne på voksenopplæring om et år eller to (etter mammapermisjon), og tenker i utgangspunktet å ta yrkesfag. Men hva jeg burde velge er jeg ganske usikker på.. Jeg, som mange andre, kunne kanskje tenkt meg å jobbe med barn eller innen helse, og velge f.eks. barne- og ungdomsarbeider, helsesekretær o.l. Men jeg må prøve å tenke praktisk, så jeg vil gjerne ha tips, noe det er lurere å gå for enn annet? :) Det er ikke absolutt alt jeg tror jeg passer til, og kanskje ikke alt voksenopplæringen tilbyr heller, men jeg er i utgangspunktet åpen for å i det minste undersøke og vurdere det meste. Har også sett på f.eks. elektriker, sånne ting...

Det aller, aller viktigste er sjansen for å få jobb. Nok jobb, helst stabil jobb, og helst faste arbeidstider på dagtid. Dersom man må være lærling er det også viktig at det faktisk er mulig å få lærlingplass.

Lønn er litt viktig. Kan overleve med dårlig betalt jobb så lenge jeg får høy nok stillingsprosent da, men er det ok betalt så er det et pluss.

Kan ikke være veldig fysisk krevende. Jeg er i grei form, men ikke fryktelig sterk, og med litt ryggproblemer (ikke voldsomt plaget, men greit å holde seg unna de tyngste jobbene).

Ellers få "krav". Så, hva er lurt mtp å få fremtidig jobb? Og ikke minst, er det noe som er veldig lite lurt? Bor i Oslo.

Anonymkode: cd714...37f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helsefagarbeider er et ganske tungt yrke for foreldre. For du må jobbe kveld og helg. Usikker på om natt.... kan ikke huske at mamma jobbet natt. Du må også jobbe på helligdager, ja også julaften. Lønnen er jo det samme som i mange andre yrker. Slik som barne og ungdomsarbeider f.eks. Så er det yrket virkelig verdt det?
Barnehage eller skole har jo ikke turnus.  

Anonymkode: b2f33...323

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

helsefagarbeider er et ganske tungt yrke for foreldre. For du må jobbe kveld og helg. Usikker på om natt.... kan ikke huske at mamma jobbet natt. Du må også jobbe på helligdager, ja også julaften. Lønnen er jo det samme som i mange andre yrker. Slik som barne og ungdomsarbeider f.eks. Så er det yrket virkelig verdt det?
Barnehage eller skole har jo ikke turnus.  

Ja... Tenkte at helsesekretær ikke er turnus, men det kommer vel an på om man jobber på legekontor eller sykehus (vet ikke hva som er mest vanlig). Apotektekniker jobber jo innen ganske vanlige arbeidstider. Tannhelsesekretær blir vel også ganske grei arbeidstid? Er jo slike ting man kan bli med yrkesfag, ikke sykepleier o.l.

Skrevet

Elektriker? Rørlegger? Praktisk og flere muligheter. Bedre betalt enn barn og ungdom.

Anonymkode: 7ba0c...f42

Gjest making.a.mess
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja... Tenkte at helsesekretær ikke er turnus, men det kommer vel an på om man jobber på legekontor eller sykehus (vet ikke hva som er mest vanlig). Apotektekniker jobber jo innen ganske vanlige arbeidstider. Tannhelsesekretær blir vel også ganske grei arbeidstid? Er jo slike ting man kan bli med yrkesfag, ikke sykepleier o.l.

Det er mange som vil bli helsesekretær og tannlegesekretær så tror ikke detvil bli så enkelt. Apotektekninker vet jeg ikke hvor populært er, men de følger butikkens åpningstider. Er apoteket på senter så er arb tidene kjipe, men i frittstående butikk så er det mellom 9-17

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

stemmer. helsesekretær f.eks kan jobbe privat og offentlig. Sykehus eller mindre legekontor. Både sykehus (poliklinikk) og legekontor har jo gitte arbeidstider. mens hos akutten så har du kveld, natt og helligdag. Usikker på helligdager hos poliklinikk, men det kommer vell an på hvilken avdeling det er hos. 
Samme med tannhelsesekretær. Apotektekniker går vell under butikk, så fremt det ikke er sykehusapotek det er snakk om. 

Det fine med disse yrkene, er at du kan velge hvor du jobber og det utgjør en forskjell. Privat og offentlig er vell mest økonomiske forskjeller har jeg lest. Mens sykehus i alle størrelser og legekontor har alle forskjellige arbeidstider. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Elektriker? Rørlegger? Praktisk og flere muligheter. Bedre betalt enn barn og ungdom.

Anonymkode: 7ba0c...f42

Ja, spesielt elektriker skal jeg vurdere seriøst. Men er litt usikker på hvor lett det er å få lærlingplass, virker som om det kanskje kan være vanskeligere enn å få jobb som ferdigutdannet?

15 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er mange som vil bli helsesekretær og tannlegesekretær så tror ikke detvil bli så enkelt. Apotektekninker vet jeg ikke hvor populært er, men de følger butikkens åpningstider. Er apoteket på senter så er arb tidene kjipe, men i frittstående butikk så er det mellom 9-17

Ja, er det jeg er redd for. På den ene siden finnes det en del jobber, men det hjelper jo ikke om det er alt for mange som velger samme retning.

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

stemmer. helsesekretær f.eks kan jobbe privat og offentlig. Sykehus eller mindre legekontor. Både sykehus (poliklinikk) og legekontor har jo gitte arbeidstider. mens hos akutten så har du kveld, natt og helligdag. Usikker på helligdager hos poliklinikk, men det kommer vell an på hvilken avdeling det er hos. 
Samme med tannhelsesekretær. Apotektekniker går vell under butikk, så fremt det ikke er sykehusapotek det er snakk om. 

Det fine med disse yrkene, er at du kan velge hvor du jobber og det utgjør en forskjell. Privat og offentlig er vell mest økonomiske forskjeller har jeg lest. Mens sykehus i alle størrelser og legekontor har alle forskjellige arbeidstider. 

Ikke sant, så det er mulig å få både behagelig arbeidstid og håpløs arbeidstid (håpløs med småbarn mener jeg)... Ikke så lett å vite. Om man får jobb i det hele tatt! Synes det er vanskelig å finne ut av hvordan arbeidsmarkedet er, og er veldig redd for å bruke verdifull tid og sitte med studielån (må leve på lån) uten å få jobb når jeg er ferdig... Ikke lett. :)

Gjest making.a.mess
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, spesielt elektriker skal jeg vurdere seriøst. Men er litt usikker på hvor lett det er å få lærlingplass, virker som om det kanskje kan være vanskeligere enn å få jobb som ferdigutdannet?

Ja, er det jeg er redd for. På den ene siden finnes det en del jobber, men det hjelper jo ikke om det er alt for mange som velger samme retning.

Ikke sant, så det er mulig å få både behagelig arbeidstid og håpløs arbeidstid (håpløs med småbarn mener jeg)... Ikke så lett å vite. Om man får jobb i det hele tatt! Synes det er vanskelig å finne ut av hvordan arbeidsmarkedet er, og er veldig redd for å bruke verdifull tid og sitte med studielån (må leve på lån) uten å få jobb når jeg er ferdig... Ikke lett. :)

Jobb på navkontor....  det er en gruppe folk som hvertfall ikke sliter med lange åpningstider....

Skrevet

Dytt :)

Skrevet

Vil sterkt fraråde deg å jobbe som elektriker, siden du skriver at du sliter med ryggproblemer. Du må ofte jobbe i ugunstige stillinger både for knær, nakke og rygg. 

Anonymkode: 57d5b...43f

• Liker 1
Skrevet

Jeg er apotektekniker og det er minimalt med fysisk tungt arbeid i dette yrket.Vi har varemottak noen ganger i uken,men det er ikke særlig tungt.Når det gjelder arbeidstid er den forenelig med familieliv vil jeg si.Om du unngår kjøpesenterapotek har de fleste apotek vanlige åpningstider mellom 08 og 18,men det er vanlig å måtte jobbe hver 3.lørdag,typisk arbeidstid lørdager kan være 10-15.

Ulempen med yrket er at lønnen er dårlig og det kan være vanskelig å få jobb.Mange apotek ansetter helst farmasøyter fremfor teknikere.Det kan også være endel sure og psykisk ustabile kunder,men sånt vil man nok alltid komme borti om man jobber med mennesker.

Anonymkode: 3233f...1aa

Skrevet

Ønsker bare å si at der det finnes lidenskap finnes det jobb. Å velge utdanning kun basert på hvor det er jobb er helt håpløst, ble nesten deppet på dine vegner av å lese innlegget.

Anonymkode: e720d...bef

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ønsker bare å si at der det finnes lidenskap finnes det jobb. Å velge utdanning kun basert på hvor det er jobb er helt håpløst, ble nesten deppet på dine vegner av å lese innlegget.

Dummeste jeg har lest. Ingen har da lyst til nå utdanne seg til arbeidsledighet. Selv tok jeg en utdannelse innen en retning det ikke fantes jobb og angret. Interessen for faget var der men ingen jobb.

Anonymkode: 19a14...8f3

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dummeste jeg har lest. Ingen har da lyst til nå utdanne seg til arbeidsledighet. Selv tok jeg en utdannelse innen en retning det ikke fantes jobb og angret. Interessen for faget var der men ingen jobb.

Ja, nå mente jeg ikke at hun skulle gå kunstskole. Men når man spriker mellom ungdom og strøminstallasjoner trenger hun veiledning eller gå dypere i seg selv hva som faktisk vil gi henne noe også.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, nå mente jeg ikke at hun skulle gå kunstskole. Men når man spriker mellom ungdom og strøminstallasjoner trenger hun veiledning eller gå dypere i seg selv hva som faktisk vil gi henne noe også.

Ok, skjønner hva du mener. Håper ts har interesse for strøm hvis hun vurderer elektriker.

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, skjønner hva du mener. Håper ts har interesse for strøm hvis hun vurderer elektriker.

Det ene utelukker ikke nødvendigvis det andre ;) Men elektriker er nok ingenting å satse på om ryggen er dårlig.

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil sterkt fraråde deg å jobbe som elektriker, siden du skriver at du sliter med ryggproblemer. Du må ofte jobbe i ugunstige stillinger både for knær, nakke og rygg. 

Anonymkode: 57d5b...43f

Hm, skal absolutt ha det i bakhodet. Leser så mye forskjellig og motstridende om hvor fysisk tungt og belastende det er.

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er apotektekniker og det er minimalt med fysisk tungt arbeid i dette yrket.Vi har varemottak noen ganger i uken,men det er ikke særlig tungt.Når det gjelder arbeidstid er den forenelig med familieliv vil jeg si.Om du unngår kjøpesenterapotek har de fleste apotek vanlige åpningstider mellom 08 og 18,men det er vanlig å måtte jobbe hver 3.lørdag,typisk arbeidstid lørdager kan være 10-15.

Ulempen med yrket er at lønnen er dårlig og det kan være vanskelig å få jobb.Mange apotek ansetter helst farmasøyter fremfor teknikere.Det kan også være endel sure og psykisk ustabile kunder,men sånt vil man nok alltid komme borti om man jobber med mennesker.

Takk for svar! Har undersøkt litt og jobbmarkedet virker jo ikke supert akkurat... Ellers kan det kanskje være en grei jobb, i hvert fall i noen år, for det er kanskje sånt man fort blir lei (om det blir veldig likt en vanlig butikkjobb, får litt det inntrykket?).

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt en eneste hobby/interesse siden jeg var barn, og det er dyr. Og det er det faktisk uaktuelt å jobbe med, har jeg innsett (og det er merkelig befriende), etter å ha knotet og testet og prøvd å finne en måte det er forenlig med å ha et greit liv ellers også i noen år (mtp lønn og belastning osv).

Det blir også å lese litt hva man vil inn i innlegget, da jeg ikke er villig til å gjøre hva som helst, men er villig til å undersøke litt i de fleste retninger - nettopp fordi jeg har vært så ensporet at jeg aldri har vurdert de aller, aller fleste yrker.

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jeg ikke påstå. Det vil si, jeg har aldri tenkt over det eller prøvd å tilegne meg informasjon spesifikt om strøm liksom. Men det gjelder vel de fleste, vil jeg tro, i "beste fall" har man vel litt teknisk interesse for man begynner. Jeg vet ikke om jeg vil synes det er interessant, men det jeg vet er at mye kan være interessant når man først lærer om det (jeg, som egentlig ikke tåler å se en dråpe blod syntes det var gøy å dissekere et hestebein f.eks. når jeg hadde anatomi på skolen). Også er det en del rundt yrket i seg selv som jeg tror kan passe meg, jeg har i utgangspunktet alltid sett for meg å jobbe i et fysisk yrke og ikke på kontor f.eks. 

Og ja, stabilitet rundt jobb, arbeidstider og lønn er faktisk viktig. Veldig. Fordi et stabilt og behagelig liv for barnet mitt er viktigere enn at jeg får selvrealisert meg til det ytterste de kommende årene (igjen, ikke forberedt på direkte mistrivsel altså). :) Det er ikke verre enn å omskolere seg eller videreutdanne seg etterhvert om man skulle blitt lei av de mulighetene man får med yrkesfag, tenker jeg. Når vi er mer etablert, og min samboer og jeg ikke må studere "på skift" grunnet økonomi. :)

Skrevet

Jeg er nok litt lik deg her TS. 
Jeg ønsker en noe fysisk jobb, og er veldig åpen for det meste. 
Eneste er at helse/barn er ikke aktuelt her :P 
Jeg er avhengig av en stabil inntekt, men ikke stabile arbeidstider. 
Dyr er hovedinteressen her også, men det finnes ikke gode jobber innenfor det.. 
Jeg vurderer alt fra butikker, til elektriker. Har også vurdert mekaniske linjer...

Anonymkode: 97a0d...776

Skrevet

Jeg holder på å utdanne meg som tannhelsesekretær. Synes dette er veldig spennende. Skifter veldig mellom rolige og travle dager. Du gjør mye av det samme, men arbeidsoppgavene er mange. Ikke tungt arbeid i det hele tatt, men du må være bevisst på holdningen du har for å ikke få vondt i rygg og nakke. 

Anonymkode: 5acfc...cb7

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg holder på å utdanne meg som tannhelsesekretær. Synes dette er veldig spennende. Skifter veldig mellom rolige og travle dager. Du gjør mye av det samme, men arbeidsoppgavene er mange. Ikke tungt arbeid i det hele tatt, men du må være bevisst på holdningen du har for å ikke få vondt i rygg og nakke. 

Anonymkode: 5acfc...cb7

Jeg skal søke om plass på enten helsesekretær eller tannhelsesekretær, vil ta det gjennom fylkeskommunen for å få autorisasjon. Hvor tar du studiet? Og er det greit med jobber etter endt studie? 

Anonymkode: 26406...8a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...