Undermann Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Hva skal man si om han her da. Norges elste mann drikker hver dag, og har ingen tro på "sunn livstil" Genene bestemmer sikkert mye, men på en måte syns jeg det er litt dumt av han å hevde dette. For det om det har gått over all forventning med han, er det ikke sikkert det er fasiten for alle. Det er sikkert bevist at kosthold og livsstil har en effekt, så man burde ikke lokke andre til å skjeie ut fordi om man har vært heldig selv. Han drikker seg ikke full lenger bare fordi "han ikke orker". Han er litt barnslig syns jeg til å være 108 år gammel. Og dette med "godt humør" er alltid så lett å si. Det er ikke like lett for alle å går rundt med godt humør hele tiden. 2
XaoS Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Ja, veldig mye er genetisk bestemt. Min mor som er sykepleier på et eldresenter forteller at de aller eldste har ofte hatt veldig ulik livsstil, og at de kan like gjerne være asketer som tidligere storrøykere, og like gjerne være avholdsmennesker som daglige drikkere. Fellesnevneren er at alle er relativt slanke. Man lever ikke til 108 med fedme klasse 2. 4
Undermann Skrevet 9. desember 2017 Forfatter #3 Skrevet 9. desember 2017 14 timer siden, XaoS skrev: Fellesnevneren er at alle er relativt slanke. Interessant. Det tror jeg faktisk er riktig. Men: Det kan være litt av en utfordring. Det går an å bli slank, men å holde det intakt, se det er ikke like enkelt. Sulten gnager støtt og er svært vanskelig å komme forbi.
spektralkatt Skrevet 9. desember 2017 #4 Skrevet 9. desember 2017 Syns egentlig det er litt morsomt du kaller Norges eldste mann barnslig 😂 Han kjempet i 2 verdenskrig mens besteforeldrene mine gikk i bleier liksom. Hva skal en egentlig svare når en avis stiller sånne svadaspm? Han sier jo også han ikke liker tanken på rekorden. Det må være grusomt ensomt å være omtrent den eneste gjenlevende av sin generasjon. Tror han har rett i at det kreves en viss medfødt evne til å ta ting med humør for å leve med det. 😊 når det gjelder livstil og vaner så kan han jo ikke godt lyve bare for å være et godt eksempel for "ungdommen "😂 1
Marie90 Skrevet 9. desember 2017 #5 Skrevet 9. desember 2017 Skal han holde kjeft om hvordan han lever fordi vi skal promotere en sunnere livsstil? Når du har levd til å bli 108 synes jeg virkelig du skal stå fritt til å snakke fra levra. Vi vet jo mye om hva som er sunt og hva som ikke er det - det blir innprentet i media hver bidige dag. Det som snakkes mindre om, er jo alle de andre faktorene. Frankrike har eksempelvis langt flere røykere enn vi har, og glade i vin er de også. Forventet levealder er likevel ikke langt unna. Hva kommer det av? Noen av de viktigste faktorene for et langt liv er faktisk sosiale faktorer. Selvsagt har kosthold mye å si, men jeg tror mange har sett seg blind på dette. Det finnes ingen mengde grønnkål som veier opp for de negative helseeffektene av langvarig ensomhet. Og at dette med godt humør er "lett å si" - han hevder vel ikke at det er lett? Han påpeker det bare som en viktig faktor, og rettmessig så. 3
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #6 Skrevet 9. desember 2017 30 minutter siden, Marie90 skrev: Noen av de viktigste faktorene for et langt liv er faktisk sosiale faktorer. Kilde? Det kan sikkert stemme for mange, men folk er forskjellige. Det er ikke alle som trives i den familen, det arbeidsmiljøet de har havnet i. Kan godt tenke meg at trivsel teller mye, men noen trives faktisk best med å være i fred for seg selv. Anonymkode: a74b0...4c8
Marie90 Skrevet 9. desember 2017 #7 Skrevet 9. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kan godt tenke meg at trivsel teller mye, men noen trives faktisk best med å være i fred for seg selv. Anonymkode: a74b0...4c8 Denne setningen gir ikke så mye mening. Trivsel teller mye OG noen trives best med å være i fred for seg selv. Det er ingen motsetning. Dersom man genuint trives best for seg selv, så er det selvsagt best å få nok alenetid. De aller fleste trenger noen gode, sosiale relasjoner, men det er kvalitet over kvantitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå