AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Er det bare jeg som syns det er utrolig flaut at familiemedlemmer skal krangle om arven fra deres døde foreldre? Altså ærlig talt he rhar de mistet noen, og tenker de bare på penger? Mormoren min er ikke død enda, og likevel krangler søsknene til mamma om hvem som skal få så og så mye av arven... Det er spesielt de inngifta brudene i familien som presser onklene mine... Selv kunne jeg aldri tenkt meg å slåss og lage kvalme over penger. Jeg er den eldste i søskenflokken og føler derfor et ansvar ovenfor mine yngre søsken. Jeg vil heller at de skal få penger til å klare seg, jeg kan skaffe penger fra å jobbe. Nå er jeg bare 20 år og mine søsken er 10 og 15. Det er lenge til vi skal snakke om arv etc. håper jeg, men likevel.... Blir forskrekka over at søsken kan krangle om nå så idiotisk... Anonymkode: bfab3...c72 9
Gjest making.a.mess Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Ingenting får frem griskhet og smålighet i folk mer enn når det er snakk om arv. Jeg tenkte den beste gave foreldre kan gi barna sine er et svært detaljert testamente, men det viser seg at noen blir sure da også og mener dette er urettferdig. De avdødes siste ønske blir ingenting verd. Det hjelper ikke engang å fordele arven likt fordi det alltid er noen som syntes de fortjener mer enn andre. Det er usmakelig hvordan folk kan krangle om arv før de gamle er i grava. Det er faktisk tilogmed de som ber de gamle bruke mindre penger så de ikke skal bruke for mye av det som blir arv etter dem...
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Arv har ødelagt mange familiebånd, vet selv at min bror og min kones eldre søsken kommer til å karre til seg når den tid kommer Anonymkode: 8b754...b63 3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 Sånn er det desverre... Her var det stemor som fort tømte leiligheten til farmor. Onkel og vi tre barnebarna fikk rester eller søppel som stemor kalte det. Anonymkode: bd1ab...fd3
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 Forstår ikke helt hva det er å krangle om. Alt deles likt. Dersom det blir krangler om biler, hytte og hus så selges det og profitten deles blant alle. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 9134a...5e8
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forstår ikke helt hva det er å krangle om. Alt deles likt. Dersom det blir krangler om biler, hytte og hus så selges det og profitten deles blant alle. Vanskeligere er det ikke. Anonymkode: 9134a...5e8 Dessverre er det noen som mener de har rett på mer enn andre, pga feks den sengen ble kjøpt til dem (førstefødte barn) men om deres søsken også har brukt den teller ikke dette mener de, dvs de vil ha alt barneutstyr Anonymkode: 8b754...b63
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har kuttet kontakt med familie delvis på grunn av dette. Min far lever, mens min mor er død. Før hennes død sa mine søsken at de ikke ville ha noe etter våre foreldre. Delvis på grunn av forhistorie med vold og misbruk. Men når min mor døde ble det oppdaget at hun hadde klart å spare over 2 millioner i kontanter. Da skulle alle de andre ha sin del av arven gitt! Vi er 5 søsken, 3 brødre og to søstre. Jeg er yngstegutt. Ikke før mor var begravd tvang vår eldste søsken vår far til å flytte til sykehjem enda han er klar i hodet og klarer seg selv. De tre eldste tok all styring, fordelte pengene på far og oss 5 etter at alle utgifter til en dyr begravelse og dyre møbler til rommet på sykehjemmet var betalt. Far var usikker på om det var riktig å selge huset eller å flytte og fikk depresjon på grunn av hasteflyttingen. Og nå er huset overskrevet gratis til to av de elste som hvertfall ikke ville ha arv ifølge tidligere utsagn. Grining og påstander om at far ønsket å ha huset i familien. En av de uteblir fra alle plikter rundt huset og den andre har det som hobby å fikse og stelle. Og på toppen av det hele har de fått far til å dekke utbedringer av huset med sin del av de 2 millionene. Etter fars død planlegger de to å selge huset og fordele pengene seg i mellom. Vi tre andre får dermed ikke vår rettmessige arv etter mor da hun eide halve huset. I tillegg er de to andre som er utenfor her skikkelig konfliktskye og tør ikke å gjøre noe som helst for å rette opp i ulovligheter de to eldste har begått. Jeg orker ikke legge meg opp i mer og jeg har innsett at min familie består av griske løgnhalser. Pengene gjorde utslaget. Jeg skulle faktisk ønske at far og mor hadde solgt huset selv og brukt det opp på seg selv de siste årene sammen. Anonymkode: 153fe...3b7 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har kuttet kontakt med familie delvis på grunn av dette. Min far lever, mens min mor er død. Før hennes død sa mine søsken at de ikke ville ha noe etter våre foreldre. Delvis på grunn av forhistorie med vold og misbruk. Men når min mor døde ble det oppdaget at hun hadde klart å spare over 2 millioner i kontanter. Da skulle alle de andre ha sin del av arven gitt! Vi er 5 søsken, 3 brødre og to søstre. Jeg er yngstegutt. Ikke før mor var begravd tvang vår eldste søsken vår far til å flytte til sykehjem enda han er klar i hodet og klarer seg selv. De tre eldste tok all styring, fordelte pengene på far og oss 5 etter at alle utgifter til en dyr begravelse og dyre møbler til rommet på sykehjemmet var betalt. Far var usikker på om det var riktig å selge huset eller å flytte og fikk depresjon på grunn av hasteflyttingen. Og nå er huset overskrevet gratis til to av de elste som hvertfall ikke ville ha arv ifølge tidligere utsagn. Grining og påstander om at far ønsket å ha huset i familien. En av de uteblir fra alle plikter rundt huset og den andre har det som hobby å fikse og stelle. Og på toppen av det hele har de fått far til å dekke utbedringer av huset med sin del av de 2 millionene. Etter fars død planlegger de to å selge huset og fordele pengene seg i mellom. Vi tre andre får dermed ikke vår rettmessige arv etter mor da hun eide halve huset. I tillegg er de to andre som er utenfor her skikkelig konfliktskye og tør ikke å gjøre noe som helst for å rette opp i ulovligheter de to eldste har begått. Jeg orker ikke legge meg opp i mer og jeg har innsett at min familie består av griske løgnhalser. Pengene gjorde utslaget. Jeg skulle faktisk ønske at far og mor hadde solgt huset selv og brukt det opp på seg selv de siste årene sammen. Anonymkode: 153fe...3b7 Kan godt forstå at dine eldre søsken har valgt å gjøre ting på denne måten, slik fikk de sin hevn over de som har utsatt de for vold og misbruk. Anonymkode: c9e24...3c0 1
Brimi Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan godt forstå at dine eldre søsken har valgt å gjøre ting på denne måten, slik fikk de sin hevn over de som har utsatt de for vold og misbruk. Anonymkode: c9e24...3c0 Jeg kan skjønne ønsket om hevn, men det er utrolig dårlig gjort å la hevnen gå utover uskyldige mennesker. 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #11 Skrevet 8. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kan godt forstå at dine eldre søsken har valgt å gjøre ting på denne måten, slik fikk de sin hevn over de som har utsatt de for vold og misbruk. Anonymkode: c9e24...3c0 Hevn over oss 3 andre som aldri har gjort noen noe også? Anonymkode: 153fe...3b7 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #12 Skrevet 8. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det bare jeg som syns det er utrolig flaut at familiemedlemmer skal krangle om arven fra deres døde foreldre? Altså ærlig talt he rhar de mistet noen, og tenker de bare på penger? Mormoren min er ikke død enda, og likevel krangler søsknene til mamma om hvem som skal få så og så mye av arven... Det er spesielt de inngifta brudene i familien som presser onklene mine... Selv kunne jeg aldri tenkt meg å slåss og lage kvalme over penger. Jeg er den eldste i søskenflokken og føler derfor et ansvar ovenfor mine yngre søsken. Jeg vil heller at de skal få penger til å klare seg, jeg kan skaffe penger fra å jobbe. Nå er jeg bare 20 år og mine søsken er 10 og 15. Det er lenge til vi skal snakke om arv etc. håper jeg, men likevel.... Blir forskrekka over at søsken kan krangle om nå så idiotisk... Anonymkode: bfab3...c72 Det er en nobel innstilling, og jeg har den samme selv. Ville aldri ramle meg inn å skulle lure noen eller tuske til meg mer enn det jeg skulle ha. Men da jeg skjønte at storebror prøvde å holde unna en del av arven ble det straks vanskeligere. En ting er at man selv ikke ønsker konflikt. Men hva synes du man skal gjøre hvis noen forsøker å lure deg? Snu det andre kinnet til (som du kanskje har gjort så mange ganger før) og la de som spiller stygt, vinne? Satt på spissen, hvor mye er du villig for å betale for familiefred? Jeg tror det ofte skjuler seg mye grums i arvekrangler. Noen ganger handler det selvsagt bare om kroner og øre, men betente familiekonflikter kan ha lag på lag av skuffelse og bitterhet. For øvrig mener jeg det er en j*vla uting når inngiftede partnere blander seg i arveoppgjør. Arveoppgjør er en sak for barna. Ikke koner og ektemenn, barn og svigerbarn og Gud og Hvermann som ikke hadde det samme forholdet til den avdøde. Anonymkode: 10ec4...5f3 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #13 Skrevet 8. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hevn over oss 3 andre som aldri har gjort noen noe også? Anonymkode: 153fe...3b7 Har du lest arv og miljø? Kan anbefales på det sterkeste. Jeg tenker de tenker at de fortjener det de får. De har lidt seg gjennom masse faenskap og dette er en liten erstatning for tort og svie. Dere 3 har kanskje ikke hatt den samme barndommen som de andre 2 derfor tenker de at dere ikke fortjener noen slags kompensasjon. Jeg kan forstå hvordan de tenker, det kan vel de fleste som ikke har hatt den beste barndommen. Dette er jo spekulasjoner fra min side, men er det første jeg tenkte når jeg leste her. Anonymkode: c9e24...3c0 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #14 Skrevet 8. desember 2017 Arv og penger får frem det styggeste i folk. Vi har akkurat hatt store problemer i min slekt. Der var det i realiteten kun snakk om en reell arving, men alle andre rundt har kastet seg inn og prøver å gribbe til seg de minste par sokker etter avdøde. Ikke nær slekt en gang, men langt utti pluss inngifte gammelonkler, osv. Jeg fatter ikke at det går an. Jeg måtte ringe politiet til slutt pga situasjonen og når jeg sa at dette hadde utgangspunkt i arv, så sa politiet at jeg var langt fra den første som hadde ringt inn til dem pga slike situasjoner. For meg er ikke arv et spørsmål en gang. Det tar man når man står i det, ikke noe man deler ut på forhånd. Anonymkode: 3978f...6ce 1
Hengebuksvinet Skrevet 8. desember 2017 #15 Skrevet 8. desember 2017 Her var heller problemet at ingen ville ha noe. (Vi har nok fra før). Klarer rett og slett ikke å forstå mennesker som lager styr om sånne ting.
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #16 Skrevet 8. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det ofte skjuler seg mye grums i arvekrangler. Noen ganger handler det selvsagt bare om kroner og øre, men betente familiekonflikter kan ha lag på lag av skuffelse og bitterhet. Helt enig, det er ikke bare grådighet, det er mye vond forhistorie. Anonymkode: fdc4f...124 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #17 Skrevet 8. desember 2017 Kjenner meg igjen i dette problemet. Familiemedlemmer som oppfører seg som noen gribber når det gjelder arv. Når han ene grandonkelen min døde, ble det voldsomt mye styr....Skulle nesten tro at det var snakk om flere millioner slik som enkelte medlemmer av familien holdt på. Anonymkode: 62050...4be
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #18 Skrevet 9. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hevn over oss 3 andre som aldri har gjort noen noe også? Anonymkode: 153fe...3b7 Trist å lese, og det er selvfølgelig ikke riktig at det skal gå utover dere andre tre. Når det er sagt kan jeg forstå dine to søsken, jeg er blitt utsatt for det samme og det har ødelagt så mye av livet mitt, og setter spor som aldri forsvinner og som påvirker deg langt oppi voksenalder. På en måte tenker jeg at jeg ikke vil ha noe av dem, på en annen måte tenker jeg at den miste oppreisningen jeg kan få er å få penger/arv etter dem (de er ganske velstående). Så jeg kan forstå dine to søskens reaksjon og plutselig skifte. Anonymkode: 0c418...a90
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #19 Skrevet 9. desember 2017 Ingifta? De er ikke arvinger. Noen må gi de beskjed. Det er når det er arv, du lærer slekta å kjenne. At søsken krangler før din mormor er død er fryktelig. Mormor kan bestemme før hun går bort. Dessuten så skal alle arve likt, om noe annet ikke er bestemt. Jeg blir kvalm av slike folk Anonymkode: 86663...e07
Duff Skrevet 9. desember 2017 #20 Skrevet 9. desember 2017 Å krangle om slikt gidder jeg ikke. Noen blir kanskje lykkelige av å grabbe til seg mest mulig i både skilsmisseoppgjør og arveoppgjør. Jeg gjør ikke det. Som skilt tok jeg det jeg måtte ha, resten fikk han ha (hus, bli, mesteparten av innventaret). Han var på krigsstien i oppgjøret så jeg sa "se meg lykkelig uten alt dette" og dro. Ved siste arveoppgjør gav familien bort halve huset inkl møbler, biler og en større erstatning. De var ikke gift og hadde ingen barn eller avtale så hun sto på bar bakke når han døde. Vi ordner advokat som bostyrer og fikk det ordnet slik at hun fikk alt allikevel. Hun måtte dekke alle utgifter fra dette men hun tjente godt på det. Samtidig satt den ene arvingen med en kjempegjeld og namsmannen på nakken og tvilte ikke ett sekund på at det var riktig å gi arven bort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå