Gå til innhold

Arv og fraskrivelse av morsarv, noen som vet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en heks til mor, kort fortalt. Jeg har gått i mange år å vært usikker på om pappa var min biologiske far. For noen år siden kom sannheten frem, ved at et berusa fjernt- familiemedlem fortalte meg sannheten. Mamma nektet pappa å ta farsskapstest, men han jeg trodde var min far gikk med på det. Testen viste at han andre er min far. Da begynte mamma og lyge, si hun ble voldtatt osv og ønsket ingen videre kontakt med meg og min familie.

Jeg har to barn jeg fikk tidlig. Etter dette hendte har jeg fått enda ett og ett barn er på vei.

Fikk brev fra advokat med beskjed om at mamma vil gi morsarven min til mine barn, men bare de to eldste. Jeg kontaktet advokaten og han sa han skulle ta dette med min mor. 

Det ordner seg sikkert slik at pengene blir fordelt på de fire barnebarna. Men jeg er usikker på om jeg er ferdig med å få barn. Mamma er ikke død eller noe. Kan vi fryse midlene på en konto x antall år for så fordele de på de 4 eller flere barna som da er kommet til verden, eller må pengene fordeles nå?

Anonymkode: cff97...4e0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øhm - om det er din arv så kan ikke moren din da velge å hoppe over deg, og heller gi til to av barna dine. Men du vil kun ha krav på plikdelsarven - resten kan moren din gi bort som hun vil. Om hun ønsker å gi disse pengene til kun to av barna dine så er det ikke noe som du som forelder kan hindre. 

Anonymkode: 408c8...6d5

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Øhm - om det er din arv så kan ikke moren din da velge å hoppe over deg, og heller gi til to av barna dine. Men du vil kun ha krav på plikdelsarven - resten kan moren din gi bort som hun vil. Om hun ønsker å gi disse pengene til kun to av barna dine så er det ikke noe som du som forelder kan hindre. 

Kan du fortelle meg hva pliktdelsarven er?

Hun deler nå sine x-antall penger på meg og mine søsken. Lik sum. Men hun skriver: Med forutsetning at jeg gir avkall på min arv, ønsker hun å overføre x-antall kroner til mine to barn. 

Det virker da som jeg ikke har noe valg. Nå vil ikke jeg ha pengene selv, men kan hun bestemme hvem av barna som får og fordelingen av de?

ts

Skrevet

Beklager innlegget over her - skjønner nå at du vil fraskrive deg morsarven din. 

Skrevet

Hvorfor ta imot noe som helst, av prinsipp. Jeg ville følt det kvalmende å motta noe fra et slikt menneske. Selv til mine barn.

Anonymkode: 394b9...c28

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ta imot noe som helst, av prinsipp. Jeg ville følt det kvalmende å motta noe fra et slikt menneske. Selv til mine barn.

Anonymkode: 394b9...c28

Forstår hva du mener. Men jeg føler liksom jeg vasker pengene gjennom mitt ledd også får barna heller dra nytten av det, og da er pengene "rene". Dessuten skulle advokaten formulere det slikt at det er jeg som gir pengene videre. Det er ikke en hyggelig gest fra en bestemor av en heks som prøver å snike seg inn på uvitende barnebarn.

• Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Beklager innlegget over her - skjønner nå at du vil fraskrive deg morsarven din. 

Ja, det er det som er poenget. Vet du noe mer om hvordan saken da står?

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du fraskriver deg dine penger så vil jo resten gå til dine søsken hvis hun ikke gir vekk pengene mens hun lever. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ikke fraskrevet meg noe men heller gitt videre det du får til dine barn.

Anonymkode: 5181c...b04

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Dette er jo da en kombinasjon mellom arveavkall og forskudd på arv. Dersom det kun var et arveavkall (som altså er å si fra seg arv før vedkommende er død), ville ikke barna dine kunne kreve "din" del av arven etter at moren din dør. Komboen arveavkall/forskudd var vanligere før da det var arveavgift, fordi det var en grei måte å unngå avgift på. For at en skal kunne gi forskudd på arv direkte til barnebarna, så må livsarvingen (du) gi avkall å arven din. Så så langt er alt greit. Men her er greien at arven som du gir avkall på da skal deles mellom barna som om du hadde falt fra. 

Det at arven skal gå som om du var død, innebærer at du ikke kan sette betingelser for arven. Men siden arven skal gå som om du var død så innebærer det jo også at moren din kan ikke bestemme at to av barna skal få forskuddet, og de andre ikke skal få noe. Men jeg synes jo moren din gjør det vanskelig for seg selv her - hun kan jo fritt i gaveform gjøre hva enn hun vil med pengene sine så lenge hun ikke ligger på dødsleiet. 

Det er kun de som lever her og nå som arver. Og pengene er over et visst beløp - jeg tror det er 2G - er det fylkesmannen som får ansvar for å holde styr på pengene dine for de av barna dine som eventuelt er mindreårig. Også om hver enkelt ikke arver mer enn 2G, så er det likevel barnas egne penger og det er ikke noe du kan selv sette på en egen konto og så fordele slik du selv måtte ønske. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun deler nå sine x-antall penger på meg og mine søsken. 

Moren din kan gjøre akkurat som hun vil med sine penger mens hun lever med mindre hun sitter i uskiftet bo, for da er det ikke arv, men gave. 

Skrevet
1 hour ago, Testosteron said:

Moren din kan gjøre akkurat som hun vil med sine penger mens hun lever med mindre hun sitter i uskiftet bo, for da er det ikke arv, men gave. 

Hun kan gjøre som hun vil ja, men ikke dersom hun gir disse pengene som forskudd på arv. Da vil det regnes som nettopp det - arv. Det letteste for moren til TS (og uheldigvis for TS) er å bare kalle dette en gave. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en heks til mor, kort fortalt. Jeg har gått i mange år å vært usikker på om pappa var min biologiske far. For noen år siden kom sannheten frem, ved at et berusa fjernt- familiemedlem fortalte meg sannheten. Mamma nektet pappa å ta farsskapstest, men han jeg trodde var min far gikk med på det. Testen viste at han andre er min far. Da begynte mamma og lyge, si hun ble voldtatt osv og ønsket ingen videre kontakt med meg og min familie.

Jeg har to barn jeg fikk tidlig. Etter dette hendte har jeg fått enda ett og ett barn er på vei.

Fikk brev fra advokat med beskjed om at mamma vil gi morsarven min til mine barn, men bare de to eldste. Jeg kontaktet advokaten og han sa han skulle ta dette med min mor. 

Det ordner seg sikkert slik at pengene blir fordelt på de fire barnebarna. Men jeg er usikker på om jeg er ferdig med å få barn. Mamma er ikke død eller noe. Kan vi fryse midlene på en konto x antall år for så fordele de på de 4 eller flere barna som da er kommet til verden, eller må pengene fordeles nå?

Ingen advokat er så dum, at de på vegne av en klient, prøver å avskjære en person sin rettmessige arv. Da opptrer advokaten i strid med både lover og regler og de advokatetiske regler. 

Arv over pliktdelsarven til deg og eventuelt andre barn og ektefelle kan imidlertid din mor fritt testamentere til hvem hin vil uten å informere deg som datter. Les her:  https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

Anonymkode: b32a4...921

• Liker 1
Skrevet

Din mor kan ikke gjøre deg arvelig,  og det burde advokaten vite.

Om dine barn får arv, så kan ikke du gå inn å ta deres arv å fordele på alle barna. Over en viss sum, så råder du heller ikke over arven. 

Anonymkode: 4ea8a...ad1

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hun deler nå sine x-antall penger på meg og mine søsken. Lik sum. Men hun skriver: Med forutsetning at jeg gir avkall på min arv, ønsker hun å overføre x-antall kroner til mine to barn. 

Det virker da som jeg ikke har noe valg. Nå vil ikke jeg ha pengene selv, men kan hun bestemme hvem av barna som får og fordelingen av de?

ts

Trodde først etter død man kan si fra seg arv.  Hun kan ikke kreve nå at du sier fra deg arv heller. Du kan enkelt gi blaffen i brev fra henne, fra advokaten....du er ikke nødt til å svare på det heller

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo da en kombinasjon mellom arveavkall og forskudd på arv. Dersom det kun var et arveavkall (som altså er å si fra seg arv før vedkommende er død), ville ikke barna dine kunne kreve "din" del av arven etter at moren din dør. Komboen arveavkall/forskudd var vanligere før da det var arveavgift, fordi det var en grei måte å unngå avgift på. For at en skal kunne gi forskudd på arv direkte til barnebarna, så må livsarvingen (du) gi avkall å arven din. Så så langt er alt greit. Men her er greien at arven som du gir avkall på da skal deles mellom barna som om du hadde falt fra. 

Det at arven skal gå som om du var død, innebærer at du ikke kan sette betingelser for arven. Men siden arven skal gå som om du var død så innebærer det jo også at moren din kan ikke bestemme at to av barna skal få forskuddet, og de andre ikke skal få noe. Men jeg synes jo moren din gjør det vanskelig for seg selv her - hun kan jo fritt i gaveform gjøre hva enn hun vil med pengene sine så lenge hun ikke ligger på dødsleiet. 

Det er kun de som lever her og nå som arver. Og pengene er over et visst beløp - jeg tror det er 2G - er det fylkesmannen som får ansvar for å holde styr på pengene dine for de av barna dine som eventuelt er mindreårig. Også om hver enkelt ikke arver mer enn 2G, så er det likevel barnas egne penger og det er ikke noe du kan selv sette på en egen konto og så fordele slik du selv måtte ønske. 

Om ta sier fra seg arv, så er vel rettmessig arvtakeren til alt, hennes søsken, og ikke barna? 

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Ingen advokat er så dum, at de på vegne av en klient, prøver å avskjære en person sin rettmessige arv. Da opptrer advokaten i strid med både lover og regler og de advokatetiske regler. 

Arv over pliktdelsarven til deg og eventuelt andre barn og ektefelle kan imidlertid din mor fritt testamentere til hvem hin vil uten å informere deg som datter. Les her:  https://www.domstol.no/no/Ekteskap-og-arv/Dodsfall-og-arv/Hvem-er-arvinger/

Tror ikke du helt har lest tråden skikkelig. Er snakk om forskudd på arv, noe som gis mens vedkommende fortsatt er i live. Er ikke uvanlig med arveavkall, og arveavkall er selvsagt ikke ulovlig. 

6 hours ago, AnonymBruker said:

Din mor kan ikke gjøre deg arvelig,  og det burde advokaten vite.

Om dine barn får arv, så kan ikke du gå inn å ta deres arv å fordele på alle barna. Over en viss sum, så råder du heller ikke over arven. 

Er ikke snakk om at moren gjør TS arveløs. Her er det snakk om et frivillig avkall på arv. 

Trodde først etter død man kan si fra seg arv.  Hun kan ikke kreve nå at du sier fra deg arv heller. Du kan enkelt gi blaffen i brev fra henne, fra advokaten....du er ikke nødt til å svare på det heller

Man kan ikke disponere over arv man har i vente ja, men arveavkall (som altså skjer før arvelater er død) er innenfor. Og TS ønsker jo her å gi avkall på sin arv for at det heller skal gå til barna hennes. 

Om ta sier fra seg arv, så er vel rettmessig arvtakeren til alt, hennes søsken, og ikke barna? 

Det er kun dersom den som gir arveavkallet får et rimelig vederlag for avkallet. Det får ikke TS her, ergo er rettene til TS sine livsarvinger (barna) fortsatt i behold. 

Skrevet

TS, skaff deg en advokat. Amatører på et nettforum er dårlige rådgivere dersom det her er snakk om noe annet enn småpenger. 

• Liker 2
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

ts

Ikke gå med på det, ikke si ifra deg arven. 

Her kan du lese om pliktarv:

http://www.arveoppgjor.no/barn-arv-etter-fordeldre/

Skrevet
1 hour ago, Evilposelos said:

Ikke gå med på det, ikke si ifra deg arven. 

Her kan du lese om pliktarv:

http://www.arveoppgjor.no/barn-arv-etter-fordeldre/

Hun vil jo selv gjøre det. Moren hennes er en heks, og hun ville selv ha pengene - men har ikke noe mot at de går til hennes barn. Om hun nekter å gi arveavkall er det to mulige utfall (1) moren gir heller bort alle pengene sine til TS sine andre søsken - uten å gi noe til barna (noe hun fritt kan gjøre i levende live), eller (2) moren velger å ikke kalle dette "forskudd på arv" men heller en gave, og gir da penger både til TS sine søsken og til TS sine to barn. 

Skrevet

Ts her.

Jeg har aldri ønsket arv fra henne nei. Men vi har ingen kontakt, så vi har aldri snakket om det.

Nå kom dette brevet der hun skriver at med forutsetning at jeg gir avkall på arven min, ønsker hun å gi to av barna mine en viss sum. 

Forstår dere? Har snakket med advokaten hennes, som ikke viste jeg hadde to barn til. Så vi får se hva som skjer når jeg får svar tilbake. Er noe uklart da, får jeg skaffe egen advokat. Men veldig greit å høre med dere om hva dere tenker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...