AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 https://www.dagbladet.no/kultur/man-kan-for-soren-ikke-stille-krav-nar-barnet-er-gjest-i-barnebursdag/69005160 Er dere enige i dette ? Anonymkode: c9d0c...3c4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Nei, jeg er dypt uenig. Stakkars unge om hun alltid må være "hun rare" som må ha med seg matpakke. Om det er forferdelig mange allergier et barn har, så er det en ting, men om det er laktoseallergi, så er det rimelig enkelt for arrangøren å lage laktosefrie godsaker også. Hvorfor er barnebursdager annerledes enn selskaper for voksne? De færreste ville forlangt at en voksen allergiker stilte med egen matpakke når man inviterte vedkommende i selskap (og attåt et selskap hvor det gjerne forventes at man har med gave....) Anonymkode: 0d645...8ca 6
Puny Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Heit enig, allergier må man nesten ta hensyn til, men mammaer som pålegger barnet sitt å bare spise egg fra frittgående høner legger jo unødvendige restriksjoner på barnets sosiale liv. 32
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Allergier/intoleranser tar man hensyn til, samt dersom barn ikke kan spise enkelte produkter av religiøse grunner. Ellers får de ta det de får. De dør ikke av å spise "feil" egg én gang i løpet av livet... Anonymkode: 9d6cd...6b1 20
Puny Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er dypt uenig. Stakkars unge om hun alltid må være "hun rare" som må ha med seg matpakke. Om det er forferdelig mange allergier et barn har, så er det en ting, men om det er laktoseallergi, så er det rimelig enkelt for arrangøren å lage laktosefrie godsaker også. Hvorfor er barnebursdager annerledes enn selskaper for voksne? De færreste ville forlangt at en voksen allergiker stilte med egen matpakke når man inviterte vedkommende i selskap (og attåt et selskap hvor det gjerne forventes at man har med gave....) Anonymkode: 0d645...8ca leste du artikkelen? det handlet ikke om allergier, men livsstilsvalg. som for eksempel å bare spise økologisk. 25
Gjest chisandra Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 Tror nesten ikke jeg hadde orket belastningen med å arrangere barnebursdag i dag, jeg - med alle krav. Men så sykt som dette kan da ikke være veldig vanlig?
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 Hadde aldri giddet å gi noen særbehandling med mindre det var snakk om allergi. Da får de sende med egen mat. Anonymkode: 7d2d2...a68 10
Puny Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde aldri giddet å gi noen særbehandling med mindre det var snakk om allergi. Da får de sende med egen mat. Anonymkode: 7d2d2...a68 Jeg er egentlig enig, samtidig så straffer man da kanskje et helt uskyldig barn for voksnes rigiditet. Tenk om det resulterte i at det barnet ikke fikk komme i bursdag? Det er litt vanskelig å være SÅ hard også. Barnet er jo helt uskyldig... 2
Gjest ricecrispies Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 (endret) Dette er ikke vanlig. Har aldri hørt om dette før her engang. Jeg bare opplevd at barn ikke spiser svin, og barn som ikke tåler melk,sitrus og nøtter. Har feiret barnebursdager med hele bhg/klassen siden 2005. Har mange barn Glemte gluten/cøliaki. Er ikke så vanskelig å tilrettelegge altså,finnes fin ferdigmiks med kakerøre/poser blant annet. Endret 8. desember 2017 av ricecrispies
I Grosny Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.dagbladet.no/kultur/man-kan-for-soren-ikke-stille-krav-nar-barnet-er-gjest-i-barnebursdag/69005160 Er dere enige i dette ? Anonymkode: c9d0c...3c4 Tja, mine barn får bare halalslaktet svinekjøtt og vegansk kjøttdeig, men jeg krever ikke noe spesialmeny i bursdager. Matallergier og intoleranser er imidlertid ett stort problem, og de som ikke tåler noe blir rett og slett syke, så mange av kravene er nødvendige. 2
Gjest Gregor Clegane Skrevet 8. desember 2017 #11 Skrevet 8. desember 2017 Allergier synes jeg at man skal ta hensyn til, det er jo ikke noe man kan noe for. Anmoder man om alternativ, er det grunnet ekstremt ubehag eller livstruende reaksjoner. Ekstreme kostholdsidealer, idiotiske overbevisninger eller overdrevne prinsipper er derimot noe annet. Det synes ikke at trenger å ta spesielle hensyn til. Hvis noen krever at dette blir tatt uttrykkelig hensyn til, sier det ganske mye om dem. Den humoristiske sangen til Jon Niklas Rønning er ganske oppsummerende.
Benson Skrevet 8. desember 2017 #12 Skrevet 8. desember 2017 (endret) Aldri opplevd dette selv. Men hadde det vært vanlig å stille slike krav så hadde jeg latt være å arrangere bursdag. Da hadde jeg heller tatt med barnet på noe gøy. Barnebursdager er slitsomme nok fra før om man ikke skal ta hensyn til foreldrenes urimelige matkrav. Allergier tar man selvsagt hensyn til. Endret 8. desember 2017 av Benson La til noe 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #13 Skrevet 8. desember 2017 Er enig at man ikke kan kreve, er uenig i at foreldre gjør det. Krever altså. Vihar aldri opplevd et eneste krav eller så mye som et ønske faktisk. Både det muslimske barnet og det "glutenintolerante" har med seg egen mat, foreldrene har takket stort hvis vi har gitt beskjed om at vi tar hensyn til det på forhånd. Ingen har noen sinne ønsket seg sukkerfritt eller økologisk eller vegetarisk eller noe, og jeg har aldri hørt det har vært nevnt i foreldregruppen verken i barnehagen eller skolen når det gjelder private bursdagsfeiringer. Noen har tatt opp på foreldremøter i barnehagen og ønsket seg økologisk melk og mindre sukker, det ble sporenstreks tatt hensyn til fra barnehagens side. Til bursdagsfeiringer tok de allergiske barna med seg egen mat. Anonymkode: edd08...dac 2
Gjest making.a.mess Skrevet 8. desember 2017 #14 Skrevet 8. desember 2017 11 minutter siden, Puny skrev: leste du artikkelen? det handlet ikke om allergier, men livsstilsvalg. som for eksempel å bare spise økologisk. Det er jo bare tullete. Barnet som kun kunne spise økologisk måtte blitt temmelig vant med matpakker. Bhg og sfo tar heller ikke hensyn til et slikt krav. Hvor ble det av: man må spise det man får servert eller la være å spise? Med mindre det handler om allergier, intoleranser og religiøse grunner så hadde jeg ikke giddet. Ingen kan forlange at bursdagsarrangøren kjøper mat fra bestemte merker eller bestemte butikker. Egg er egg. Det er også en grunn til hvorfor det er pølser og pizza i barnebursdager: med alle restriksjoner så hadde det vært umilig å lage noe annet.
Gjest making.a.mess Skrevet 8. desember 2017 #15 Skrevet 8. desember 2017 Jeg har tatt hensyn til gluten, laktose og muslimer som ikke kan spise svin. Halalkjøtt kommer aldri i mitt hus. Det er MIN overbevisning at halal er dyreplageri på det groveste. De som bare må spise økologisk eller ha bestemte matvarer må da ta med matpakke, men dette har jeg ikke opplevd ennå.
Batteri Skrevet 8. desember 2017 #16 Skrevet 8. desember 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg er dypt uenig. Stakkars unge om hun alltid må være "hun rare" som må ha med seg matpakke. Om det er forferdelig mange allergier et barn har, så er det en ting, men om det er laktoseallergi, så er det rimelig enkelt for arrangøren å lage laktosefrie godsaker også. Hvorfor er barnebursdager annerledes enn selskaper for voksne? De færreste ville forlangt at en voksen allergiker stilte med egen matpakke når man inviterte vedkommende i selskap (og attåt et selskap hvor det gjerne forventes at man har med gave....) Anonymkode: 0d645...8ca Bare sånn for å flisespikke veldig; det er ingen som er allergisk mot laktose. Det kalles laktoseintoleranse. Forskjellen er vesentlig med tanke på alvorligheten av konsekvenser ved inntak. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #17 Skrevet 8. desember 2017 22 minutter siden, Puny skrev: leste du artikkelen? det handlet ikke om allergier, men livsstilsvalg. som for eksempel å bare spise økologisk. Nå sto glutenfritt listet opp der også, og for de aller fleste barn er ikke glutenfritt kosthold et livsstilsvalg, men en helsesmessig nødvendighet. Anonymkode: 4c8cc...8c2 2
Puny Skrevet 8. desember 2017 #18 Skrevet 8. desember 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå sto glutenfritt listet opp der også, og for de aller fleste barn er ikke glutenfritt kosthold et livsstilsvalg, men en helsesmessig nødvendighet. Anonymkode: 4c8cc...8c2 hvis de er allergiske er jeg enig, man tar selvsagt hensyn til det, vil jo ikke risikere at et barn blir sykt, men en del unngår jo gluten av på grunn av livsstilsvalg, det syntes jeg kanskje er litt storforlangende at andre foreldre skal ta hensyn til... 4
Leo Skrevet 8. desember 2017 #19 Skrevet 8. desember 2017 25 minutter siden, Mrs.Purdey skrev: Jeg har tatt hensyn til gluten, laktose og muslimer som ikke kan spise svin. Halalkjøtt kommer aldri i mitt hus. Det er MIN overbevisning at halal er dyreplageri på det groveste. De som bare må spise økologisk eller ha bestemte matvarer må da ta med matpakke, men dette har jeg ikke opplevd ennå. Til informasjon så er norsk halalkjøtt slaktet på nøyaktig samme måte som kjøttet du finner i pakkene fra Gilde, Nordfjord osv. Den eneste forskjellen er at det er velsignet av en imam. 7
Gjest making.a.mess Skrevet 8. desember 2017 #20 Skrevet 8. desember 2017 26 minutter siden, Leo skrev: Til informasjon så er norsk halalkjøtt slaktet på nøyaktig samme måte som kjøttet du finner i pakkene fra Gilde, Nordfjord osv. Den eneste forskjellen er at det er velsignet av en imam. Ved halal slakting så skal dyret blø ihjel. Imamen er ikke hele forskjellen her. Det ville ikke vært halal ellers. På gilde bruker de boltepistol og gir de en kjapp kule i panna for raskest mulig avliving.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå