Gå til innhold

Hva er det med alkoholkulturen i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Synes at enkelte aspekter ved alkoholkulturen her til lands er noe merkverdig. Hvis du har fri en dag og tar en pils til lunsjen eller begynner å drikke litt tidlig på ettermiddagen etter jobb f eks, blir mange nesten sjokkskadet og synes at det er en merkelig ting. Når helgen kommer derimot, er tiden inne for kanonfylla. Fra fredag kveld til et sted utpå søndagen gjelder det å bælme innpå mest mulig alkohol.

Hvorfor kan ikke flere ha et litt mer avslappet forhold til alkohol? Hva er problemet med å drikke litt i midtuken? Nedover i Europa er jo dette helt vanlig, og de færreste reagerer nevneverdig på det der. Totalt sett kommer man kanskje bedre utav det ved å drikke oftere, men jevnt over ganske lite, fremfor å drikke seg sanseløs nesten hver helg.

Anonymkode: b1dc6...66d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes at enkelte aspekter ved alkoholkulturen her til lands er noe merkverdig. Hvis du har fri en dag og tar en pils til lunsjen eller begynner å drikke litt tidlig på ettermiddagen etter jobb f eks, blir mange nesten sjokkskadet og synes at det er en merkelig ting. Når helgen kommer derimot, er tiden inne for kanonfylla. Fra fredag kveld til et sted utpå søndagen gjelder det å bælme innpå mest mulig alkohol.

Hvorfor kan ikke flere ha et litt mer avslappet forhold til alkohol? Hva er problemet med å drikke litt i midtuken? Nedover i Europa er jo dette helt vanlig, og de færreste reagerer nevneverdig på det der. Totalt sett kommer man kanskje bedre utav det ved å drikke oftere, men jevnt over ganske lite, fremfor å drikke seg sanseløs nesten hver helg.

Anonymkode: b1dc6...66d

Det spørs nok litt hvor man færdes og hvem man treffer på? Her jeg bor i Oslo hadde i alle fall ingen reagert på et glass til lunchen eller med kollegaer/venner etter jobb. Storfyll i helgene har ikke jeg vært med på siden jeg var i begynnelsen av 20-årene tror jeg. 

Anonymkode: 23f24...f62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flatfyll er jeg totalt imot, men elsker å kose meg med en sixpack på fredagen og lørdagen. I noen perioder går jeg uker og måneder uten alkohol uten at det er noe stress.

Men jeg liker rusen den gir meg etter noen øl, og måten jeg blir helt avslappet på. Samt at jeg elsker smaken av øl!

Men jeg hater bylivet, og er på fest maks 3-5 ganger i året. Og da helst intime fester med få folk som ikke tar helt av. Jeg går hjem når folk eventuelt drar på byen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns flatfylla hver helg er ganske mye verre enn en øl til maten etter jobb på en onsdag. Skjønner ikke at folk gidder å kaste bort livet sitt på å ødelegge helsa si og midlertidig moro. 30 år senere angrer dem når dem finner ut at de hadde hatt giga egenkapital til bolig eller luksusbil eller luksusreiser hvert år, om de ikke hadde svidd av tid og penger på å feste med venner som ikke hilser på dem lenger og som ikke bryr seg når man ligger med hjerneslag på sykehuset. 

Anonymkode: 00b95...ef1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vel bare lært oss at alkohol skal brukes for fyll. I mange andre land er det vanlig å med alkohol til maten nesten hver dag, hvis en vil det. De drikker seg ikke brisne da. 

Anonymkode: dfe4f...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo er det da helt vanlig med et glass vin daglig til lunch. 

Anonymkode: 31b33...d7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...