Gå til innhold

Uføretrygd og sletting av studielån, påvirkes av ektefelles inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som ufør kan man få slettet studielånet hos Lånekassen, og jeg ligger godt under inntektsgrensen for dette og kvalifiserer ifølge kriterielisten. Jeg ser forøvrig at det står at man skal legge ved ektefelles inntekt, men det står ikke noe videre utdypet om dette i regelverket. 

Jeg ringte Lånekassen i dag for å høre om ektefellens inntekt påvirker hvorvidt man får gjelden slettet, da sa han at det kun er min inntekt som gjelder og ikke noe annet. Men på et annet forum ser jeg at noen har fått avslag pga ektefelles inntekt. Er litt forvirret nå. Hvordan kan jeg komme til bunns i dette? 

Kort fortalt er dette en mer hypotetisk problemstilling for meg iht framtidsplanlegging, så jeg trenger bare generelle, klare regler og beskjeder å forholde meg til - eventuelt om noen her inne har erfaring med å få slettet studielån selv om man er gift med noen med god inntekt (600 000 i året, i min hypotetiske situasjon, hehe).

Anonymkode: 602fa...509

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har du lest på Lånekassens egne sider, om regelverket rundt dette? Det er jo det som gjelder.

https://www.lanekassen.no/tilbakebetaling/sletting-av-gjeld/ufor/

Alle summer som står nevnt der er egen personinntekt. Det står ikke et ord om ektefelles inntekt og det står ingenting om at den skal ha noe å si.

Jeg har også skumlest søknadsskjemaet og regelverket og vilkår som står på dette, men heller ikke der står det et ord om eventuell ektefelles inntekt skal ha noen innvirkning. Ektefeller står ikke nevnt med et ord, såvidt jeg kan se.

Endret av Million
Skrevet

Jeg tror jeg har funnet utav det, dette med ektefelles inntekt gjelder bare når lånet er misligholdt og overført til statens innkrevingssentral :) TS

Skrevet

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688871 Det var for øvrig dette som forvirret meg :) Men nå gir alt mening... hehe. Jeg fikk sånn panikk at jeg fikk ikke med meg at de snakket om SI og ikke SL - selv om det ble også ble diskutert her. TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...