Gå til innhold

Dere med tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan takler dere at tenåringen går gjennom vonde ting? Som slåssing, mobbing, dårlig selvtillit og press fra skole og sosiale medier? Min er bare 3 år, men gruer meg allerede til alt det vonde han skal gjennom. Får inntrykk av at tenåringer i dag har det verre enn noensinne, og at man nesten bør la være å få barn pga dagens samfunn. Har ingen erfaring med dagens tenåringer selv. 

Anonymkode: 78cd2...a60

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du skal grue deg allerede, og de fleste går det jo bra med.

Men det er den tøffeste tiden jeg har gått igjennom, og står i nå. Men her har vi hatt en far som har sviktet så utrolig mange ganger, barnet ble utsatt for mobbing, har ADHD, og er deprimert og sliter med angst. Og jeg er helt alene med barnet, og har ett yngre barn og. Men de fleste går det bra med. Ser ut som det går mye bedre for det yngre barnet.

Anonymkode: b2072...145

• Liker 2
Skrevet

Se tilbake til da du var ung. Hvordan ville du at dine foreldre skulle håndtere slike situasjoner, for da jeg regner med at det fantes når du var ung og. Livet som tenåring er ikke så ille som media framstiller det hele tiden, så jeg ville heller brukt energien på andre ting. Virkelig ingen ting å bekymre seg for. Livet er tøft til tider, men noen ting må man lære på den harde måten :)

Anonymkode: 63082...24e

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er den tøffeste tiden jeg har gått igjennom, og står i nå. Men her har vi hatt en far som har sviktet så utrolig mange ganger, barnet ble utsatt for mobbing, har ADHD, og er deprimert og sliter med angst. Og jeg er helt alene med barnet, og har ett yngre barn og. Men de fleste går det bra med. Ser ut som det går mye bedre for det yngre barnet.

Er enig i at tenårene er den tøffeste tiden. Den første tiden med kolikk var virkelig ingenting i forhold, selv om jeg der og da trodde det var den verste perioden jeg kunne oppleve. Min eldste datter har gode venner og er flink på skolen, men det er en kamp å få henne opp om morgenen, må tvinge henne til å gå. Ikke alltid vi får det til. Hun sliter mye med angst, og "hater" skolen.. Samtidig vil hun henge med venner, gå på fest osv. Selv om noen av guttene hun vil være med, ikke er bra for henne. Det er utrolig tøft at hun er så stor nå at vi mister kontroll, spesielt når vi ser hun tar dårlige valg. 

Anonymkode: aff40...6b9

• Liker 2
Skrevet

Jeg har to tenåringer og opplever det som veldig lite dramatisk. Vi har god og hyggelig kontakt, de trives på skolen og er aktive på fritida, det er generelt veldig lite drama :) Noen tenåringsnykker har de hatt begge to, men det har vært småtteri i den store sammenhengen.

Så dette varierer veldig. Uansett hjelper det overhodet ikke å bekymre seg mange år i forveien.

Anonymkode: c02d3...310

• Liker 2
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har to tenåringer og opplever det som veldig lite dramatisk. Vi har god og hyggelig kontakt, de trives på skolen og er aktive på fritida, det er generelt veldig lite drama :) Noen tenåringsnykker har de hatt begge to, men det har vært småtteri i den store sammenhengen.

Så dette varierer veldig. Uansett hjelper det overhodet ikke å bekymre seg mange år i forveien.

Er det gutter du har? ;) 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det gutter du har? ;) 

En av hver, hvordan det? Jente på snart 19 og gutt på 17. 

• Liker 1
Skrevet

7 av mine er i tenårene eller over og det er generelt bare å ta ting som de kommer. Viktig å bygge opp gode forhold og god dialog lenge før man kommer til tenårene så ordner det meste seg. Men perioden da jeg og barnas far ble skilt og han døde var jo ganske tung for alle.

• Liker 1
Skrevet
På 8.12.2017 den 13.23, AnonymBruker skrev:

Hvordan takler dere at tenåringen går gjennom vonde ting? Som slåssing, mobbing, dårlig selvtillit og press fra skole og sosiale medier? Min er bare 3 år, men gruer meg allerede til alt det vonde han skal gjennom. Får inntrykk av at tenåringer i dag har det verre enn noensinne, og at man nesten bør la være å få barn pga dagens samfunn. Har ingen erfaring med dagens tenåringer selv. 

Anonymkode: 78cd2...a60

Vet du hva,det kan gå helt fint også. 

Men skjønner du er bekymret. Min eldste er snart 17 år,og vi har hatt det ganske lett altså. Press fra skole er det jo,men husk at 3-åringen din har en del år på å forberede seg. :) 

Anonymkode: 0a282...f55

• Liker 1
Skrevet

Er 15 år selv, myyye som skjer! Den værste tiden var vell for et år siden i 9 klasse! Var veldig deprimert osv... Men det beste en forelder kan gjøre da er å snakke med ungen sin, slik mamma gjorde med meg:) etter st jeg fikk snakket med mamma ble depresjonen sakte men sikkert over! Det er viktig å snakke med ungen din om den har det bra, og la han eller henne vite at hvis det er noe så kan han eller hun komme til deg... og uansett så er det nokk mye mer press nå enn før, og mye verre enn det høres ut på nyhetene desverre:( det er veldig mye kropspress, som har gjort at jeg har prøvd å sulte meg selv osv... Itillegg til kjærlighetssorg og venner som man mistet osv.. men er vell kanskje ikke like ille hvis man har en gutt? Med tanke på at det er mye mer press på jenter, fordi vi må være "perfekte". Og gutter har jo ikke alt dramaet vi har.

jeg har ennå ikke begynt å feste, men det har Søssteren min og broren min som begge er eldre enn meg. De må alltid si fra før de drar på fest, slik at mamma eller pappa kan hente dem når festen er over. Da føler søsskenene mine at de kan stole på dem, og de har også noen å ringe hvis noe galt skjer. Dette er nokk det lureste en forelder kan gjøre, for å forhindre at de sniker seg ut, uten at man vet om det. 

Anonymkode: b7cd2...35f

Skrevet
On 8.12.2017 at 5:17 PM, AnonymBruker said:

enig, her har det ikke vært store problemene ei når jeg var ung.

Anonymkode: 2c9f5...45a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...