Gå til innhold

synsoprasjon/briller, når dekker trygdekontoret dette?

Gjest gjest1

Anbefalte innlegg

Har lett på trygdekotorets hjemmeside, men fannt inegn ting. Vet jeg har hørt at når man se så dårlig som en viss styrke og har skjeve hornhinner kan man få dekka briller/linser eller øyeopprasjon... Noen som har peiling?

Hilsen den halv blinde kua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du mer enn -6 får du i alle fall skrive av på skatten om du tar laseroperasjon. Da ender du på rundt 23.000 eller noe i steden for 30.000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror reglene har endret seg siden jeg tok lasik, men da var det i alle fall sånn at dersom man hadde dårligere syn enn -6 (eller var det -7?), og man fikk henvisning fra fastlegen, fikk man dekket operasjon. Jeg betalte kun en egenandel på kr 1200.

Men da må legen mene at du trenger operasjonen, og jeg vil tippe at ulike leger har ulike krav her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun barn opp til 18 år får dekket briller og kun etter spesielle regler som feks skjeling og stor skjevhet på hornhinnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror bare det er Haukeland sykehus som har grensen på -6.

Jeg fikk dekket operasjon, som ville ha kommet på 40 000. Tok det på en privat klinikk. Jeg hadde -8,75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir veldig mye synsing i denne tråden.

Det er ihvertfall ikke bare haukeland som dekker operasjon, jeg fikk nylig dekt operasjon på st.olav, og vet rikshosp(?) eller annet sykehus i Oslo som også dekker, pluss Tromsø.

Det er litt dumt å henge seg altfor mye opp i det med styrken. Det kan være grunner til at du kan få operasjonen dekt likevel, eks du har -1.5 men er plaget av ekstrem migrene(en venninne av meg fikk dekt pga av det), -5.5 men kan ikke bruke briller pga jobb og er allergisk mot linser (annen venninne)

Becca: jeg ville ha bestilt meg time enten hos din faste optiker eller hos en øyespesialist så h*n kan si om det er vits for deg og søke og deretter søke for deg. H*n legge da ved en begrunnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg også bidra med litt synsing tenkte jeg, for slik jeg har oppfattet av alt jeg har lest så må det gjerne være noe mer enn styrken inne i bildet for at du skal få det dekket. Noe ala jobb, problemer med briller og linser osv. Jeg tror ikke det bare er å få det dekket lenger.

(men håper jo selvsagt at jeg tar feil, for å se kjempedårlig er ikke spesiellt moro så vidt jeg har skjønt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...