AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #1 Skrevet 8. desember 2017 Hei, Her om dagen hadde jeg en muntlig eksamen gjennom en privatistskole. Jeg fikk en relativt bra karakter, men hadde selvfølgelig håpet på bedre. Jeg fikk grunnlag for karakteren, og det var en veldig sterk karakter, manglet bare noe informasjon for å bikke over til neste karakter. Under eksamen var det noen ute i gangen som åpnet døren til klasserommet jeg satt i. Dette var naturligvis forstyrrende, men er det nok til å klage på eksamen med? Jeg vet ikke om dette hadde noe innvirkning på den endelige karakteren jeg fikk, men føler allikevel at det kanskje er verdt å prøve. Jeg ble på en måte avbrutt midt i en setning, og falt litt ut av det. Man er jo naturligvis veldig nervøs fra før av, så det hjelper ikke at noen avbryter ved å åpne døren midt under eksamen. Det var ingen lapp på døren om at det foregikk eksamen i klasserommet, noe jeg føler sensor og eksaminator er ansvarlig for. Om jeg klager på muntlig eksamen, må jeg i såfall ha en ny eksamen da? Jeg er veldig i tvil om hva jeg skal gjøre, så tar i mot alle råd jeg kan få! Eksamen foregikk i Oslo kommune om noen skulle lure på det. Anonymkode: 4bccf...c90
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Ja dette er formelle feil som kan klages på! Anonymkode: 640c0...e43
Gjest SkoleNerden Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Nei du vil ikke få medhold i en klage, hvis det kun var for at noen åpnet døren. Du kan jo prøve, men tviler på det
kimchi wasabi Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 Hei. Som jeg har sett mine venner, så er det mye vanskeligere å klage på en muntlig eksamen i forhold til skriftlig. Man har kun rett til klaging av karakter hvis det var noe veldig alvorlig, feks. formelle feil fra eksaminatorens side. Det må være veldig gode grunner til at du klager på muntlig - og ja, du må ta opp muntlig eksamen igjen fordi andre sensurer kan ikke vurdere forholdet til den eksamen du klager i siden de var ikke vitner, dersom du har lyst på en hel ny karakter. Du kan forsøke å klage, men som personen over nevnte meg tviler jeg du får klage pga. noen åpnet døren. Fra vilbli.no:''Klage på karakter ved muntlig eksamen Ved muntlig eksamen kan du innenfor klagefristen kreve begrunnelse for karakteren som er satt, men du kan ikke kreve å få endret karakteren. Du kan bare klage på at det er gjort formelle feil som har hatt noe å si for eksamensresultatet. Rektor innhenter uttalelse fra eksaminator og sensor og sender disse sammen med din klage og sin egen uttalelse til en klageinstans bemyndiget av fylkestinget. Du skal få kopi av disse uttalelsene. Dersom du får medhold i at det er gjort formelle feil, blir eksamenskarakteren annullert. Du da kan velge om du vil gå opp til ny muntlig eksamen. I så fall vil du få en annen sensor. Hvis du klagde på eksamen i et trekkfag, vil det bli trukket fag på nytt.''
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 Nei, dette vil du selvsagt ikke få medhold for. Du kan få medhold for omstendigheter som med stor sannsynlighet kan ha hatt innvirkning på din prestasjon eller bedømmelsen av denne. At noen har åpnet opp døren i et sekund går ikke innunder dette. Hvis dette hadde vært tilfelle ville alle som hadde vært misfornøyd med karakteren sin funnet noe de kunne ha klaget på og videre fått medhold. Man kan ikke forvente at en eksamensgjennomføring er fullstendig isolert og støyfri. Uansett har ikke klage på muntlig eksamen på videregående egentlig noen hensikt annet enn at du slipper å betale i neste omgang og evt. forhold med førstegangsvitnemål hvis man går sisteåret på videregående. Du må uansett forholde deg til eksamensdatoene for neste semester. Det at du ikke nådde helt opp har mer med deg å gjøre enn den døra som ble åpnet, så at du må belage deg på å melde deg opp på nytt og betale for ny eksamen har jeg ikke spesielt sympati for. Ja, det var nok en sterk karakter, men det vil ikke si at du ligger på karakteren over. Anonymkode: cdaf6...387 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette vil du selvsagt ikke få medhold for. Du kan få medhold for omstendigheter som med stor sannsynlighet kan ha hatt innvirkning på din prestasjon eller bedømmelsen av denne. At noen har åpnet opp døren i et sekund går ikke innunder dette. Hvis dette hadde vært tilfelle ville alle som hadde vært misfornøyd med karakteren sin funnet noe de kunne ha klaget på og videre fått medhold. Man kan ikke forvente at en eksamensgjennomføring er fullstendig isolert og støyfri. Uansett har ikke klage på muntlig eksamen på videregående egentlig noen hensikt annet enn at du slipper å betale i neste omgang og evt. forhold med førstegangsvitnemål hvis man går sisteåret på videregående. Du må uansett forholde deg til eksamensdatoene for neste semester. Det at du ikke nådde helt opp har mer med deg å gjøre enn den døra som ble åpnet, så at du må belage deg på å melde deg opp på nytt og betale for ny eksamen har jeg ikke spesielt sympati for. Ja, det var nok en sterk karakter, men det vil ikke si at du ligger på karakteren over. Anonymkode: cdaf6...387 Takk for svar! Døren ble ikke bare åpnet og lukket slik som du antyder til, men det var en person som fysisk stakk hodet inn for så å skjønne at det var en muntlig eksamen i rommet. Døren var åpen lenge nok til at både jeg, sensor og eksaminator snudde oss for å se hva som skjedde. Hva du har sympati for eller ikke, er jeg dessverre ikke spesielt interessert i, men som sagt; takk for svar Anonymkode: 4bccf...c90
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Døren ble ikke bare åpnet og lukket slik som du antyder til, men det var en person som fysisk stakk hodet inn for så å skjønne at det var en muntlig eksamen i rommet. Døren var åpen lenge nok til at både jeg, sensor og eksaminator snudde oss for å se hva som skjedde. Hva du har sympati for eller ikke, er jeg dessverre ikke spesielt interessert i, men som sagt; takk for svar Anonymkode: 4bccf...c90 Det utgjør da ingen forskjell. Anonymkode: cdaf6...387 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Det at personen stakk hodet inn var nok ikke det som førte til at du ikke fikk beste karakter. Vær heller fornøyd med den du fikk! Anonymkode: aa24f...b9b 1
missmcbeal Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 Tja. Som sagt kan man bare klage på formelle feil, men det burde jo hengt en lapp utfor døren der det stod at det var eksamen i rommet. For det er jo ikke greitt å bli avbrutt på muntlig eksamen, og det kunne jo vært unngått om det faktisk hang en lapp på døren.
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #10 Skrevet 9. desember 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja dette er formelle feil som kan klages på! Anonymkode: 640c0...e43 Nei, her har det da ikke vært noen formelle feil. At eksaminator avbryter eksaminant er ikke en formell feil. Anonymkode: 20eed...7f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå