Gå til innhold

Råd i forhold til søskenkrangling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to gutter på henholdsvis 5 og 2,5 år, og vi sliter med endel søskenkrangling for tiden. Eldste mann slår og sparker minstemann hvis han blir provosert av noe lillebroren gjør (avbryter leken til storebror f.eks.). Jeg og mannen har prøvd flere ganger å ta en alvorsprat med storebror angående at å slå og sparke er strengt forbudt. Adferden gjentar seg likevel ofte. Det blir mye hyling og skriking fra begge barna. Vi prøver å engasjere oss i leken innimellom og å være tilgjengelige for begge barna når vi er hjemme. Synes det er så vanskelig å vite hvordan man løser søskenkonflikter i den alderen mine er i nå. Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 71be7...4f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja foreldrerådet på podcast har en kjempefin samtale omkring dette. Skal finne link.

Skrevet

Skille dem mest mulig?

Anonymkode: 62b8b...8e4

Skrevet
12 minutter siden, Wonders skrev:

http://theaklingenberg.no/foreldreradet/ 

Du må scrolle deg ned til Episode 19; Søsken.

image.jpg?w=500&h=500

Takker for link! Kommer ikke inn nå, men skal prøve via PC etterpå. 

Skrevet

Har du iPhone så ligger den klar i podcasten din. Jeg lytter hver dag. 

Skrevet
5 minutter siden, Wonders skrev:

Har du iPhone så ligger den klar i podcasten din. Jeg lytter hver dag. 

Det har jeg 😊 Fant episoden nå, takk skal du ha! 

• Liker 1
Skrevet

Bare hyggelig, det er like forfriskende og bra som man tror. Jeg har lært MASSE. 

Skrevet

Slag og spark, særlig mot yngre søsken, men uansett, er helt uaktuelt hos oss. Der har vi vært krystallklare og begge mine vet at vi ikke aksepterer sånt. Nå kan det skje en sjelden gang at vår yngste på 3,5 kan slå under en krangel fordi han ikke finner ord og føler seg litt overmannet av storebror som har ordet i sin makt. Og da er jeg veldig tydelig på at det er uaktuelt å slå, men prøver så å hjelpe ham med å finne ord på det han vil si, også sånn at han forhåpentligvis kan lære litt til neste gang.

Når mine krangler, lar jeg dem en del ganger ordne opp selv, fordi jeg ser at de ofte finner løsninger seg imellom uten at voksne griper inn. Hvis det eskalerer, går jeg og prøver å hjelpe dem. Jeg ser at det ofte er kommunikasjonen det skorter på - at det er en misforståelse og at det hjelper med en oppklaring og at begge parter føler seg hørt av den andre. Er det helt krise, har det hendt at vi har skilt dem, men utgangspunktet mitt er at søsken må lære å forholde seg til hverandre og jeg har derfor ikke tro på å drive å skille dem over en lav sko, selv om det kan være fristende. Hvertfall for mine barn ser jeg at det hjelper å hjelpe til med kommunikasjonen og noen ganger komme med forslag slik at begge kan bli fornøyde. Evt. foreslå en annen lek, dersom leken de holder på med er stadig kilde til konflikt.

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Vera Vinge skrev:

Slag og spark, særlig mot yngre søsken, men uansett, er helt uaktuelt hos oss. Der har vi vært krystallklare og begge mine vet at vi ikke aksepterer sånt. Nå kan det skje en sjelden gang at vår yngste på 3,5 kan slå under en krangel fordi han ikke finner ord og føler seg litt overmannet av storebror som har ordet i sin makt. Og da er jeg veldig tydelig på at det er uaktuelt å slå, men prøver så å hjelpe ham med å finne ord på det han vil si, også sånn at han forhåpentligvis kan lære litt til neste gang.

Når mine krangler, lar jeg dem en del ganger ordne opp selv, fordi jeg ser at de ofte finner løsninger seg imellom uten at voksne griper inn. Hvis det eskalerer, går jeg og prøver å hjelpe dem. Jeg ser at det ofte er kommunikasjonen det skorter på - at det er en misforståelse og at det hjelper med en oppklaring og at begge parter føler seg hørt av den andre. Er det helt krise, har det hendt at vi har skilt dem, men utgangspunktet mitt er at søsken må lære å forholde seg til hverandre og jeg har derfor ikke tro på å drive å skille dem over en lav sko, selv om det kan være fristende. Hvertfall for mine barn ser jeg at det hjelper å hjelpe til med kommunikasjonen og noen ganger komme med forslag slik at begge kan bli fornøyde. Evt. foreslå en annen lek, dersom leken de holder på med er stadig kilde til konflikt.

Takk for utfyllende og godt svar. Hvordan klarte dere å få sønnen deres til å slutte å slå og Sparke? Tok dere en alvorsprat, eller var dere konsekvent tydelige i situasjonen der han slo/ sparket? 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for utfyllende og godt svar. Hvordan klarte dere å få sønnen deres til å slutte å slå og Sparke? Tok dere en alvorsprat, eller var dere konsekvent tydelige i situasjonen der han slo/ sparket? 

Sitat

Jeg ser at det ofte er kommunikasjonen det skorter på - at det er en misforståelse og at det hjelper med en oppklaring og at begge parter føler seg hørt av den andre. Er det helt krise, har det hendt at vi har skilt dem, men utgangspunktet mitt er at søsken må lære å forholde seg til hverandre og jeg har derfor ikke tro på å drive å skille dem over en lav sko, selv om det kan være fristende. Hvertfall for mine barn ser jeg

Høres ut som at dette er oppskriften :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...