Gå til innhold

Sykt nervøs hund

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en omplassert hund som jeg føler ikke blir noe særlig bedre. Han er veldig nervøs og blir skremt av... ingenting(ja noen ganger er det faktisk ingenting). Jeg synes så synd i han at han er slik, og det er jo også ganske slitsomt å ha en så nervøs hund. Hvordan kan jeg få han til å bli "tøffere"? Gir han masse skryt og godbiter, men hjelper ikke. Noen dager er han bra og noen dager et mareritt, uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg kjenner til historien hans fra tidligere eiere og han hadde en veldig skummel opplevelse når han var 10 uker(han er nå 2 år). Han ble heller ikke sosialisert, så det er vel her mye av skaden har skjedd.

Eksempel på ting han kan bli skremt av er: Han satt i buret i bilen mens jeg var kjapt inne på kiwi og mens han satt alene i buret hadde det sklidd ned litt(!) snø på frontruta fra taket. Han var livredd når jeg kom ut i bilen og har vært nervevrak nå i noen dager. Han kan også plutselig bjeffe og bli livredd av lekene sine som ligger på gulvet. Eller dersom jeg holder noe ukjent opp mot ansiktet, feks en klut. 

Jeg trenger virkelig noen råd til hvordan han kan bli en tryggere hund slik at han slipper å være så redd og skvetten 😕

Anonymkode: 8b5e8...bfd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når han er såpass redd så ville jeg hørt med dyrlegen om å sette ham på angstdempende medisiner. Så ville jeg tatt kontakt med en dyktig atferdsterapeut som benytter seg av metoder som motbetinging for å jobbe med det parallelt med medisineringen. Godbiter kan fungere, men det må gjøres riktig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at hunder preges ekstremt av genetikk og tidlig læring. Dvs vi har et vindu fra valpen er 3-4 uker til ca 25-35 uker. Er denne perioden brukt riktig og genene er omtrent på stell skal det veldig mye til for og ødelegge en hund. 

En enkeltepisode er skjeden ødeleggende for en hund. Jeg har hatt valper som har blitt skambitt av voksne hunder, uten at dette har satt noe som helst preg på dem. 

Hunder som ikke er sosialisert riktig i denne perioden har jeg egentlig aldri fått endret 100%, de har altid hatt sitt programerte mønster i bunn, uansett hvor mye tid jeg har lagt ned, det er mulig og få til noe bedring, men ikke en trygg base. 

Jeg synes du skal kontakte en dyrelege eller noen du vet har god erfaring med hund for å få dens vurdering av hunden. Mulig du kan få endret adferd, mulig det ikke lar seg gjøre. Det kan også være en medisinsk / fysiologisk grunn til adferden. 

Hvor lenge har du hatt hunden? Det tar gjerne 10-20 uker for en hund og akseptere nytt sted. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har uendelig mye sterkere psyke enn mennesker,  skal utrolig mye til for å knekke en hund.

Jeg tror det kan være noe kjemisk,  den trenger angst-dempende medisiner og eventuelt en adferdsekspert 

Anonymkode: b9b12...68f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts du har fått gode råd her og jeg håper du kommer til et punkt med denne hunden der den kan oppnå god livskvalitet og ro. I mellomtiden ville jeg kommet meg til veterinær så fort som mulig for å diskutere grep slik at den kan få senket stressnivået. Det finnes mange ulike produkter på markedet, som feromonhalsbånd, dispenser til stikkontakter (Adaptil for eksempel.) og medisiner som virker beroligende. Be om oppfølging hos dyrlegen over tid.

Noe som er positivt er at hunden er 2 år, en alder med mye ustabilt temperament og det man kaller spøkelsesalderen. Så det er en god sjanse for at situasjonen vil bedre seg bare hunden får modne. 

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder har uendelig mye sterkere psyke enn mennesker,  skal utrolig mye til for å knekke en hund.

Jeg tror det kan være noe kjemisk,  den trenger angst-dempende medisiner og eventuelt en adferdsekspert 

Hva baserer du det på? Hunder er domestiserte ulver selv om de har vært gjennom en foredling, men de har fortsatt veldig mye av ulvens nervøsitet og instinkter i seg. Hvor mye avhenger av rase og individ men alle har noe.

Venninnen min hadde en valp fra 8 uker til 4 år, det var normalt balansert hund som aldri opplevde noe spesielt negativt i livet. Men en nyttårsaften ble altså hunden så redd at den aldri kom seg etterpå og måtte avlives et år etter. Hunden var hjemme sammen med eier på nyttårsaften da det ble skutt opp raketter utenfor, og det var alt som skulle til. Det er mye nervøsitet som ligger latent i hunder og som kan utløses av ulike ting, og i verste konsekvens gi ptsd. Jeg har selv hatt mange hunder av ulike raser og samtlige har hatt sine tilfeller av pussig nervøsitet og tilsynelatende ubegrunnet redsel. Dette er jo noe man jobber ganske målrettet for å unngå fra hunden er liten, og er ingen selvfølge.

Noen ganger er det til og med bedre for hunden å slippe enn å leve med uttalt angst som den ts beskriver. Når man har prøvd alt annet. Heldigvis er ts sin hund fortsatt ung. 

Endret av palamina
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, RoH skrev:

Min erfaring er at hunder preges ekstremt av genetikk og tidlig læring. Dvs vi har et vindu fra valpen er 3-4 uker til ca 25-35 uker. Er denne perioden brukt riktig og genene er omtrent på stell skal det veldig mye til for og ødelegge en hund. 

En enkeltepisode er skjeden ødeleggende for en hund. Jeg har hatt valper som har blitt skambitt av voksne hunder, uten at dette har satt noe som helst preg på dem. 

Hunder som ikke er sosialisert riktig i denne perioden har jeg egentlig aldri fått endret 100%, de har altid hatt sitt programerte mønster i bunn, uansett hvor mye tid jeg har lagt ned, det er mulig og få til noe bedring, men ikke en trygg base. 

Jeg synes du skal kontakte en dyrelege eller noen du vet har god erfaring med hund for å få dens vurdering av hunden. Mulig du kan få endret adferd, mulig det ikke lar seg gjøre. Det kan også være en medisinsk / fysiologisk grunn til adferden. 

Hvor lenge har du hatt hunden? Det tar gjerne 10-20 uker for en hund og akseptere nytt sted. 

Hunden ble veldig skeptisk til fremmede folk etter denne episoden, før det skjedde var han verdens herligste og hadde masse tillitt, så jeg tror dessverre at det påvirket han veldig. Dessverre ble han heller ikke sosialisert etter denne episoden som nok ikke hjalp på. Jeg har hatt han i ca 6 mnd, og vi har jobbet masse med sosialisering. Hva mener du med en medisinsk grunn? Hva kan det være? 

Er så rart hvordan noen dager går det kjempe fint mens andre dager virker det som det er tilbake til start..

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, palamina skrev:

Ts du har fått gode råd her og jeg håper du kommer til et punkt med denne hunden der den kan oppnå god livskvalitet og ro. I mellomtiden ville jeg kommet meg til veterinær så fort som mulig for å diskutere grep slik at den kan få senket stressnivået. Det finnes mange ulike produkter på markedet, som feromonhalsbånd, dispenser til stikkontakter (Adaptil for eksempel.) og medisiner som virker beroligende. Be om oppfølging hos dyrlegen over tid.

Noe som er positivt er at hunden er 2 år, en alder med mye ustabilt temperament og det man kaller spøkelsesalderen. Så det er en god sjanse for at situasjonen vil bedre seg bare hunden får modne. 

Hva baserer du det på? Hunder er domestiserte ulver selv om de har vært gjennom en foredling, men de har fortsatt veldig mye av ulvens nervøsitet og instinkter i seg. Hvor mye avhenger av rase og individ men alle har noe.

Venninnen min hadde en valp fra 8 uker til 4 år, det var normalt balansert hund som aldri opplevde noe spesielt negativt i livet. Men en nyttårsaften ble altså hunden så redd at den aldri kom seg etterpå og måtte avlives et år etter. Hunden var hjemme sammen med eier på nyttårsaften da det ble skutt opp raketter utenfor, og det var alt som skulle til. Det er mye nervøsitet som ligger latent i hunder og som kan utløses av ulike ting, og i verste konsekvens gi ptsd. Jeg har selv hatt mange hunder av ulike raser og samtlige har hatt sine tilfeller av pussig nervøsitet og tilsynelatende ubegrunnet redsel. Dette er jo noe man jobber ganske målrettet for å unngå fra hunden er liten, og er ingen selvfølge.

Noen ganger er det til og med bedre for hunden å slippe enn å leve med uttalt angst som den ts beskriver. Når man har prøvd alt annet. Heldigvis er ts sin hund fortsatt ung. 

Har prøvd adaptil, det fungerer dessverre ikke. Hvis jeg tar han med til veterinær hva gjør de med han da? De gangene han har vært på veterinær har vi måttet startet helt på nytt med alt fordi han blir livredd fremmede mennesker igjen, så jeg unngår veterinær hvis ikke han må. Han er heldigvis frisk og rask ellers.

Så hunder kan ha ptsd? Da vil jeg jo tro at det er det som kan være grunnen mtp det som skjedde som valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har prøvd adaptil, det fungerer dessverre ikke. Hvis jeg tar han med til veterinær hva gjør de med han da? De gangene han har vært på veterinær har vi måttet startet helt på nytt med alt fordi han blir livredd fremmede mennesker igjen, så jeg unngår veterinær hvis ikke han må. Han er heldigvis frisk og rask ellers.

Så hunder kan ha ptsd? Da vil jeg jo tro at det er det som kan være grunnen mtp det som skjedde som valp.

Kan du få veterinæren hjem til deg?

Anonymkode: 69cc5...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, palamina said:

Jeg baser det på dette :så JA! 

Jeg er mye med hunder som er torturert og mishandlet, vi snakker hundekamper,  brukne bein,  avrevne ben, syreangrep etc.

Hunden som har null sosialisering som valper,  dumpede hunder som har levd for seg selv på sultegrensen +.

JA!! hunder er milliard ganger sterkere mentalt enn mennesker!!

Det er helt utrolig hvordan de kommer seg når de har de rette folkene rundt seg.

Min erfaring er at mishandlede hunder på et vis føler takknemlighet og veldig glede når de skjønner de endelige er trygge!

De beste hundene er adopterte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...