straamann Skrevet 7. desember 2017 #1 Skrevet 7. desember 2017 Har ingen peilig på IT-faget, men virker som et smart studievalg. Etterspurt kompetanse. Må man være nerd? Hvordan er det å jobbe innen IT?
Uni Skrevet 8. desember 2017 #2 Skrevet 8. desember 2017 Det går ikke an å generalisere alle yrker innen IT, det er stor forskell på support, progammering, arkitektur, webdesign, spilldesign etc. Av egen erfaring vil jeg si at du bør være litt lidenskapelig opptatt av det du skal jobbe med, ellers ender du lett med å skille deg negativt ut blant de mange andre som er interesserte i det samme. IT-yrker er populære, som betyr at det er mange om beinet både i studier og jobbsøkeprosesser, og det krever noe ekstra for å kunne skille seg positivt ut. 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #3 Skrevet 8. desember 2017 Om du ikke er interessert nok til at du er villig til å bruke fritiden din på å holde deg faglig oppdatert, så er det ikke en god idé å studere it. Utviklingen går i et rasende tempo, så om du ikke holder deg oppdatert, kan du slite med å få nye jobber. Hvordan det er å jobbe med it varierer også veldig på hvor du jobber. It-bransjen er den bransjen hvor det er størt press på å jobbe overtid. I tillegg er det mye deadlines og mye kav. Jeg har phd i informatikk, og jeg angrer, for å si det sånn. Jeg er ikke interessert nok til at jeg gidder bruke fritiden min på å lese fag i store mengder. Anonymkode: abeb3...18e 4
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #4 Skrevet 8. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke er interessert nok til at du er villig til å bruke fritiden din på å holde deg faglig oppdatert, så er det ikke en god idé å studere it. Utviklingen går i et rasende tempo, så om du ikke holder deg oppdatert, kan du slite med å få nye jobber. Hvordan det er å jobbe med it varierer også veldig på hvor du jobber. It-bransjen er den bransjen hvor det er størt press på å jobbe overtid. I tillegg er det mye deadlines og mye kav. Jeg har phd i informatikk, og jeg angrer, for å si det sånn. Jeg er ikke interessert nok til at jeg gidder bruke fritiden min på å lese fag i store mengder. Anonymkode: abeb3...18e Hva jobber du som med doktorgrad? Jeg jobber også innen IT og har ikke samme mening. Jeg synes det er en fin jobb med fleksibel familievennlig arbeidstid. Sjeldent jeg jobber overtid pga deadlines. Leser ikke så mye på fritiden, leser litt hver dag på jobb. Lærer mest av prosjekter jeg deltar i, drar på kurs iblandt for helt nye ting. Jeg var ikke datanerd da jeg begynte. Men jeg hadde interesse og tålmodighet til å drive på. Kunne ikke programmering før jeg begynte studiet. Anonymkode: 8f533...bc5 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #5 Skrevet 8. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva jobber du som med doktorgrad? Jeg jobber også innen IT og har ikke samme mening. Jeg synes det er en fin jobb med fleksibel familievennlig arbeidstid. Sjeldent jeg jobber overtid pga deadlines. Leser ikke så mye på fritiden, leser litt hver dag på jobb. Lærer mest av prosjekter jeg deltar i, drar på kurs iblandt for helt nye ting. Jeg var ikke datanerd da jeg begynte. Men jeg hadde interesse og tålmodighet til å drive på. Kunne ikke programmering før jeg begynte studiet. Anonymkode: 8f533...bc5 Jeg jobber som utvikler/produktsjef. Det kommer selvsagt an på hvordan det er i jobben din, om de legger tilrette for at man får dra på kurs. Jeg har jobbet i 4 bedrifter siden endt utdanning, og INGEN av dem har tillatt kursing av noe slag.... Samtidig som de krever at man er oppdatert. Tjohei... Dette er ganske vanlig, i hvertfall om jeg snakker med kolleger og bekjente i bransjen. Du er heldig om du slipper masse overtid. Det er nemlig veldig vanlig, it er den bransjen med mest overtid. Og den er ofte ubetalt.. https://www.digi.no/artikler/it-folk-jobber-gratis-overtid/200985 Anonymkode: abeb3...18e
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #6 Skrevet 8. desember 2017 Hva går dette egentlig ut på? Er det mye matte? Anonymkode: 919fd...916
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #7 Skrevet 8. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som utvikler/produktsjef. Det kommer selvsagt an på hvordan det er i jobben din, om de legger tilrette for at man får dra på kurs. Jeg har jobbet i 4 bedrifter siden endt utdanning, og INGEN av dem har tillatt kursing av noe slag.... Samtidig som de krever at man er oppdatert. Tjohei... Dette er ganske vanlig, i hvertfall om jeg snakker med kolleger og bekjente i bransjen. Du er heldig om du slipper masse overtid. Det er nemlig veldig vanlig, it er den bransjen med mest overtid. Og den er ofte ubetalt.. https://www.digi.no/artikler/it-folk-jobber-gratis-overtid/200985 Anonymkode: abeb3...18e Sier meg nok enig i den beskrivelsen av bransjen. Fint å se at det er enkelte som opplever at man har relativt normale arbeidstider og at det er satt av en del ressurser og tid til kursing o.l. men jeg har dessverre selv heller ikke hatt disse jobbene. Og det jeg har jobbet som har vært ansett som en ok/bra jobb innen IT. Mitt inntrykk er derfor at man må like informasjonsteknologi og teknikk som en livsstil for å henge med, for det forventes mye fra mange hold, spesielt med tanke på tilgjengelighet og overtid. Ferie er et fremmedord, og man er påkoblet 24/7/365. Anonymkode: ac11f...4db
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #8 Skrevet 8. desember 2017 Les denne: https://finnspirasjon.finn.no/uploads/img/default/0001/01/143923aefe818f3ee90d6f867fdf21b7a39b9579.pdf IT jobbmarkedet nå er kjempebra. Og det skal bli enda bedre i 2018. 14 timer siden, Uni skrev: IT-yrker er populære, som betyr at det er mange om beinet både i studier og jobbsøkeprosesser, og det krever noe ekstra for å kunne skille seg positivt ut. Les rapporten jeg linker til. Du tar feil. Forøvrig er det lett å komme inn på IT studier. Det fins studier med god kvalitet som verken trenger ekstra matte eller snittkarakter fra videregående på primærvitnemålet over 4. Før var big data hot - nå er det maskin læring som er ekstra hett på jobbmarkedet. Det er selvfølgelig regionale forskjeller. IT markedet i Oslo skriker etter folk, i bygde distriktene ikke fullt så. 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber som utvikler/produktsjef. Du er heldig om du slipper masse overtid. Det er nemlig veldig vanlig, it er den bransjen med mest overtid. Og den er ofte ubetalt.. https://www.digi.no/artikler/it-folk-jobber-gratis-overtid/200985 Anonymkode: abeb3...18e Kanskje fordi du har en ledende og særlig selvstendig stilling? Da har du vel også en lønn som matcher dette? Kan jeg spørre hva lønnen er? For oss vanlige arbeidstakere fins det gode muligheter for å si nei til overtid med loven i hånd: "Arbeidstaker har rett til å bli fritatt fra å utføre arbeid utover avtalt arbeidstid når vedkommende av helsemessige eller vektige sosiale grunner ber om det. Arbeidsgiver plikter også ellers å frita arbeidstaker som ber om det, når arbeidet uten skade kan utsettes eller utføres av andre. " Jeg personlig hadde nok gjort en dårlig jobb hvis jeg ble tvunget til overtid. Det går ikke bare på holdninger, men også tretthet, tap av konsentrasjonsevne osv. Det hadde nok arbeidsgiver merket hvis han prøver å tvinge meg. Nå er jo arbeidsmarkedet for IT veldig godt så det gir muligheter og styrke til arbeidstaker når det gjelder lønn og arbeidstid diskusjoner. Dere som er misfornøyde, har dere prøvd å diskutere det med sjefen? Sondere terrenget litt? Anonymkode: 757ac...74a 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #9 Skrevet 8. desember 2017 3 hours ago, AnonymBruker said: Hva går dette egentlig ut på? Er det mye matte? Anonymkode: 919fd...916 Trenger ikke mye matteforståelse, men er matteemner i noen av studieløpene innenfor IT. Jeg jobber med programmering, men er elendig på matte. God i logikk, da. Må si meg uenig med alle som snakker om at man må bruker fritiden på å holde seg oppdatert og at man må jobbe nærmest døgnet rundt. Jeg har kun jobbet overtid et par ganger i forbindelse med deadlines, og bruker ingen fritid på å "holde meg oppdatert". Og for å svare på spørsmålet til TS: nei, man trenger ikke være datanerd. Anonymkode: c64cd...124 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #10 Skrevet 8. desember 2017 Lurer på det samme. Dataprogrammerer virker spennende, men jeg kan ingenting om det fra før av. Lærer man dette på studiet, eller må man ha visse basiskunnskaper fra før? Anonymkode: 336f6...965 2
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #11 Skrevet 8. desember 2017 Jeg kunne INGENTING om data/programmering før jeg begynte på informatikk. Læringskurven er bratt, og jeg syns faget er vanskelig, men mange andre som hadde null bakgrunnserfaring klarer seg godt. Annenhver dag tenker jeg "dette skal jeg klare, get rich or die tryin', det handler bare om innsats", nest dag: "jeg dropper ut, dette gjør meg ikke lykkelig, jeg vil følge pike-drømmen om *et eller annet kreativt yrke*". Slitsomt sånn sett. Anonymkode: 73bc2...54a
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2017 #12 Skrevet 8. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Trenger ikke mye matteforståelse, men er matteemner i noen av studieløpene innenfor IT. Jeg jobber med programmering, men er elendig på matte. God i logikk, da. Må si meg uenig med alle som snakker om at man må bruker fritiden på å holde seg oppdatert og at man må jobbe nærmest døgnet rundt. Jeg har kun jobbet overtid et par ganger i forbindelse med deadlines, og bruker ingen fritid på å "holde meg oppdatert". Og for å svare på spørsmålet til TS: nei, man trenger ikke være datanerd. Anonymkode: c64cd...124 hvilket studie tok du? Anonymkode: 198ad...b01
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #13 Skrevet 9. desember 2017 18 hours ago, AnonymBruker said: hvilket studie tok du? Anonymkode: 198ad...b01 Designlinja på uio. Liker ikke design så godt, men manglet realfag fra vgs. Men er mye valgfrie emner på design, så lett å fylle opp med ikke-design emner som programmering. Anonymkode: c64cd...124
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #14 Skrevet 9. desember 2017 Finnes det et sted hvor man kan teste ut evnene sine innen dette før man eventuelt søker studieplass? For å kjenne på hvor gøy og interessert man er. Dumt å kaste bort et helt studieår hvis det viser seg allerede første uka at data overhodet ikke passer meg. Anonymkode: 919fd...916 2
H80 Skrevet 9. desember 2017 #15 Skrevet 9. desember 2017 Finnes masse ressurser online der du kan lære programmering. Hvis du ikke engang klarer å finne fram til dem, er det trolig ingenting for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 9. desember 2017 #16 Skrevet 9. desember 2017 I mange av yrkene må du ha en slik naturlig interesse at du kan lære deg teknologien på egenhånd, ofte egen tid. Dette er rett og slett fordi teknologien, og da spesielt innen områder som web dev, forandrer veldig fort. Mye av det man lærte for 5 år siden, er stort sett utdatert i dag. Det er jo selvfølgelig veldig mange områder innen IT, om du har lyst å utvikle programvare og websider/applikasjoner for som skal selges i dagens marked, så må du nok bare henge med. Det kommer altså helt an på hva du vil jobbe med, og hvor du vil jobb. Vedlikeholde COBOL-programvare på gamle maskiner til en bank? Vedlikehold og oppgradering av 20-år gammel enterprise programvare? Da kan det holder en vis kunnskap ganske lenge. Utvikle front eller back-end på helt nye websider? Da må du henge med i utviklingen, kanskje på ukentlig / månedlig basis. For å ta noen eksempel. Anonymkode: 85a90...88f 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #17 Skrevet 10. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Finnes det et sted hvor man kan teste ut evnene sine innen dette før man eventuelt søker studieplass? For å kjenne på hvor gøy og interessert man er. Dumt å kaste bort et helt studieår hvis det viser seg allerede første uka at data overhodet ikke passer meg. Anonymkode: 919fd...916 "IT" er et bredt område, men det enkleste er nok å prøve seg på litt enkel programmering. Let f.eks. etter en nybegynnerguide til Python. Det er et språk som er relativt greit å begynne med, samtidig som man lærer mange av konseptene som brukes av profesjonelle programmerere. Anonymkode: 03e17...469
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #18 Skrevet 10. desember 2017 Du MÅ ikke være det, men jeg tror det blir mye enklere om du alltid har vært litt interessert i IT. Tar selv noen enkeltemner innen IT nå, og merker stor forskjell på "datanerdene" og de som er skoleflinke ellers, sistnevnte må bruke veldig mye tid på mengdetrening (slik som i matematikk, selv om man ikke trenger å være god i matematikk er det en ganske lik måte å lære på, enten skjønner man det eller så skjønner man det ikke). Håper du finner et spennende studie fra høsten av straamann, meldte du deg opp til noen privatisteksamener? (Fulgte trådene dine i sommer og krysser fingre for deg ) Anonymkode: 1cea7...16d
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #19 Skrevet 10. desember 2017 Du må ikke være datanerd, men de flinkeste i bransjen er datanerder. Anonymkode: c080b...6dc
Uni Skrevet 11. desember 2017 #20 Skrevet 11. desember 2017 On 12/8/2017 at 3:24 PM, AnonymBruker said: Les denne: https://finnspirasjon.finn.no/uploads/img/default/0001/01/143923aefe818f3ee90d6f867fdf21b7a39b9579.pdf IT jobbmarkedet nå er kjempebra. Og det skal bli enda bedre i 2018. Les rapporten jeg linker til. Du tar feil. Forøvrig er det lett å komme inn på IT studier. Det fins studier med god kvalitet som verken trenger ekstra matte eller snittkarakter fra videregående på primærvitnemålet over 4. Snakker du kun utifra den lenken? Jeg snakker av egen erfaring, så jeg bryr meg fint lite om hva den lenken sier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå