Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg fikk diagnosen «spesifikke lærevansker» for 2 år siden. Matematikk er veldig vanskelig. Jeg har kjempelyst til å ta høyere utdanning, men får stadig høre at jeg må bestå alle fagene på VG3 om jeg vil det.. finnes det noen rettigheter for meg? Føler at matten ødelegger alt. Jeg gjør det kjempebra i alle andre fag. Er det noe håp?

Vet at jeg må jobbe hardt med faget og det gjør jeg. Klarte å få en 2’er, men det var nesten stryk.. 

Anonymkode: d272a...dd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler med deg, har veldig gode karakterer i alle fag, untatt matte. Brukte 3 år og mange eksamener for å karre meg til et fullstendig vitnemål. Klarte å få en 2 er på 5 forsøk.

Man kan komme inn på høyskole ved realkompetanse,jeg har høyere utdannelse nå. Klarte den fint uten problemer.

Ønsker deg all lykke til, vet hvordan det er.:hjerte:

Anonymkode: 96458...adc

• Liker 1
Skrevet

Det skal myyyye til for å få dispensasjon/særskilt vurdering. Har selv diagnosen dyskalkuli, og fikk avslag. Endte opp med å få en firer i matte, så det viser hvor mye man kan få til bare viljen er der og man jobber hardt nok. Synes det er bra at de er strenge med å gi dispensasjon, fordi den dyskalkuli-diagnosen blir satt i hytt og gevær spør du meg..

Anonymkode: 012bc...151

• Liker 1
Skrevet

Har du 4 i matte ..har du ikke dyskalkuli.

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du 4 i matte ..har du ikke dyskalkuli.

Ts skriver jo at hn såvidt får 2' om hn i det hele tatt består. Hvor fikk du tallet 4 fra?

Anonymkode: 759b1...08a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har dyskalkuli og fikk et skriv fra PPT som jeg sendte i forveien til alle skolene jeg søkte på. Jeg søkte særskilt. På skrivet jeg fikk fra PPT stod det kort forklart at dersom jeg strøk på en eventuell eksamen, ville ikke det telle. Jeg kom heldigvis ikke opp til eksamen, og klarte å karre til meg en 2er i matte, men det skal hvertfall gå an for deg å komme inn på videre utdanning :) Jeg klarte det, mot alle odds. 

Anonymkode: 03c97...cfe

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har dyskalkuli og fikk et skriv fra PPT som jeg sendte i forveien til alle skolene jeg søkte på. Jeg søkte særskilt. På skrivet jeg fikk fra PPT stod det kort forklart at dersom jeg strøk på en eventuell eksamen, ville ikke det telle. Jeg kom heldigvis ikke opp til eksamen, og klarte å karre til meg en 2er i matte, men det skal hvertfall gå an for deg å komme inn på videre utdanning :) Jeg klarte det, mot alle odds. 

Snakker da selvfølgelig om matteeksamen.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver jo at hn såvidt får 2' om hn i det hele tatt består. Hvor fikk du tallet 4 fra?

Anonymkode: 759b1...08a

Personen du siterte siktet til personen over der igjen som skrev at h*n også har dyskalkuli, men klarte å «jobbe seg» til en 4er i matte. Men da er det jo ganske innlysende at h*n ikke har dyskalkuli, slik TS kanskje har. 

Anonymkode: 80a02...5cf

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Personen du siterte siktet til personen over der igjen som skrev at h*n også har dyskalkuli, men klarte å «jobbe seg» til en 4er i matte. Men da er det jo ganske innlysende at h*n ikke har dyskalkuli, slik TS kanskje har. 

Anonymkode: 80a02...5cf

Det stemmer.

Veldig urettferdig at matte skal ødelegge så mye, jeg har bare 4/5 i andre fag ( tipper over på 5 ) selv om jeg har 2 i matte har jeg et snitt på over 5.. rundt 5.5

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer.

Veldig urettferdig at matte skal ødelegge så mye, jeg har bare 4/5 i andre fag ( tipper over på 5 ) selv om jeg har 2 i matte har jeg et snitt på over 5.. rundt 5.5

Ja det er utrolig teit. Jeg fikk ingen ekstra hjelpemidler på tentamener og sånne ting (som jeg da strøk på), men det begynner da å finnes ganske mange hjelpemidler til folk med dysleksi? Lydbøker og sånne ting? Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres forskjell på dette. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er utrolig teit. Jeg fikk ingen ekstra hjelpemidler på tentamener og sånne ting (som jeg da strøk på), men det begynner da å finnes ganske mange hjelpemidler til folk med dysleksi? Lydbøker og sånne ting? Skjønner ikke hvorfor det skal gjøres forskjell på dette. 

Jeg fikk ekstra tid og privatlærer.

• Liker 1
Skrevet

Jeg som fikk 4 som dere siterer over her. Jeg tok også eksamen i matte 5 ganger før jeg klarte å få bestått. Jeg strøk og strøk. Kom meg ingen vei videre. Ble testet ved nevropsykologisk senter, og fikk diagnosen dyskalkuli. Søkte om dispensasjon/særskilt grunnlag, men fikk blankt avslag. Flere år senere bare bestemte jeg med for å virkelig gi meg et forsøk til. Og da gikk det over all forventning. Derfor mener jeg at diagnosen dyskalkuli sitter alt for løst, og at maaange ville greid det bedre hvis de virkelig prøvde. Nytter ikke å bare gi opp fordi matte er kjedelig, og så bruke denne "diagnosen" som man får på null komma niks som en unnskyldning. Mange kan faktisk bare ta seg sammen. Det var det jeg gjorde, og nå kan jeg komme inn omtrent hvor som helst :)

Anonymkode: 012bc...151

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...