Gå til innhold

For lav fettprosent? (Kvinne)

Anbefalte innlegg

Jeg målte kroppsmassesammensetning i dag, og fikk en fettprosent på 12.9. Så jo at dette lå godt under normalen, og har googlet litt, noe som gir samme svar. Som kvinne er det jo ikke så bra å ha for lav fettprosent mtp menstruasjon osv.

Jeg er innenfor normalen på BMI og har regelmessig mensen på 27 dagers syklus. Trener en god del, men spiser langt fra fanatisk. Unner meg noe godt hver dag faktisk. Jeg har trappet ned mye på treningen i forhold til før, pga tidsmangel med travel hverdag og 2-åring i hus. 

Burde jeg gå litt opp i fettprosent egentlig? Vet ikke hvordan jeg skal gjøre det. Barw spise mer? Eller vil dette bli muskler? Jeg hverken har slanket meg eller slanker meg, det er ikke noe som opptar meg.  

Anonymkode: 68e41...1e5

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1153549-for-lav-fettprosent-kvinne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den eneste sikre måten å måle fettprosent på er å gjøre det hos lege eller ernæringsfysiolog med en klype. Jeg tviler ærlig talt på at du har en så lav fettprosent om du har normal menstruasjon og legen eller familie ikke har sagt noe og du ikke har synlige ribbein o.l. Dersom du skulle ha så lav fettprosent er dette i stor grad helseskadelig over tid. Kvinner bør ligge mellom 20 og 30 i fettprosent. Legen min synes det er greit at jeg ligger på 18 i fettprosent, men jeg er helt på nippet til å være for tynn. Har også høy andel muskelmasse sånn at jeg er tung i forhold til størrelse. 

Anonymkode: 3d49e...17a

• Liker 1
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den eneste sikre måten å måle fettprosent på er å gjøre det hos lege eller ernæringsfysiolog med en klype. Jeg tviler ærlig talt på at du har en så lav fettprosent om du har normal menstruasjon og legen eller familie ikke har sagt noe og du ikke har synlige ribbein o.l. Dersom du skulle ha så lav fettprosent er dette i stor grad helseskadelig over tid. Kvinner bør ligge mellom 20 og 30 i fettprosent. Legen min synes det er greit at jeg ligger på 18 i fettprosent, men jeg er helt på nippet til å være for tynn. Har også høy andel muskelmasse sånn at jeg er tung i forhold til størrelse. 

Anonymkode: 3d49e...17a

Jeg ble målt gjennom en stor folkehelseundersøkelse. Da er det mange som blir målt feil for å si det sånn. Er flere tusen mennesker som er med.

Faren med en lav fettprosent hos kvinner er hormonforstyrrelser og manglende menstruasjon. Men når du sier du har en regelmessig syklus, så er det ikke sikker at du trenger å bekymre deg. Fettprosenten din høres likevel veldig lav ut. Så ville dobbeltsjekket det. Mye er genetisk. Selv er jeg på grensen til undervektig, godt trent, men har vanskelig for å bygge muskler og målte fettprosenten til 22 på treningssenteret.

Anonymkode: c4780...ea1

Annonse

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Faren med en lav fettprosent hos kvinner er hormonforstyrrelser og manglende menstruasjon. Men når du sier du har en regelmessig syklus, så er det ikke sikker at du trenger å bekymre deg. Fettprosenten din høres likevel veldig lav ut. Så ville dobbeltsjekket det. Mye er genetisk. Selv er jeg på grensen til undervektig, godt trent, men har vanskelig for å bygge muskler og målte fettprosenten til 22 på treningssenteret.

Anonymkode: c4780...ea1

Hmm ja, jeg burde kanskje det. Jeg eier ikke fett på overkroppen, så det jeg har ligger på rumpe og lår. Moren min har samme overkropp, altså veldig lite fett på overkropp, bare at hun er smalere bygd. Og når jeg trener mye blir det jo ikke såå mye fett på underkroppen heller. Jeg har løpt mye langløp. Men som sagt så har jeg regelmessig menstruasjon, og har jo født et barn.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg eier ikke fett på overkroppen, så det jeg har ligger på rumpe og lår. 

Det er der fettet skal ligge. Fettprosenten din her er høy nok til hormonbalanse og regelmessig syklus, så om du bare ble målt på magen med en klype så vil det ikke gi et fullverdig bilde. Den mest korrekte måtene å måle fettprosent på er ved hydrostatisk veiing, dexa scan eller ADP (å sitte i det "egget"). Så med mindre du har blitt målt på disse måtene ville jeg ikke tenkt så mye på det lave tallet om du er sunn og frisk ellers.

Det høres bare ut som om det er sånn kroppen din er. Og er ikke det greit da?

Anonymkode: 9cb2d...a86

• Liker 2
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er der fettet skal ligge. Fettprosenten din her er høy nok til hormonbalanse og regelmessig syklus, så om du bare ble målt på magen med en klype så vil det ikke gi et fullverdig bilde. Den mest korrekte måtene å måle fettprosent på er ved hydrostatisk veiing, dexa scan eller ADP (å sitte i det "egget"). Så med mindre du har blitt målt på disse måtene ville jeg ikke tenkt så mye på det lave tallet om du er sunn og frisk ellers.

Det høres bare ut som om det er sånn kroppen din er. Og er ikke det greit da?

Anonymkode: 9cb2d...a86

Jo, det er veldig greit☺ takk for utfyllende svar, da tar jeg det med stor ro. Jeg hadde bare aldri tenkt på at det skulle være noe med fettprosenten min heller før denne testen. Jeg vet ikke hva det het, men jeg stod på ei slags vekt og måtte holde noen håndtakgreier😊

Slike vekter er overhodet ikke pålitelige. Jeg har slitt med lav fettprosent selv, målte det på en slik vekt som du har målt deg på og da målte jeg fettprosent til 11,5 prosent. Noen måneder senere, uten endret kroppsvekt, målte jeg meg for benskjørhet i en dexa scanner, som måler fettprosent helt presist. Da hadde jeg en fettprosent på 18,5 så tror ikke du skal ta det resultatet du har fått seriøst. En fettprosent så lavt som du rapporterer er ekstremt uvanlig, da er man ofte fitness utøver uten menstruasjon. Så lenge du har menstruasjon så er det ingenting å bekymre seg for. tragisk at de bruker en slik vekt (tror de heter inbody?) for å måle fettprosent når de er så upresise.

Anonymkode: 0021d...c7e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...