Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, skal ta master til høsten, men er usikker på hvilken!
Jeg har bachelor i ped med veknting på spesialpedagogikk i bakgrunn og ønsker å bygge på med en master i spesialpedagogikk.
Jeg bor i Bergen, så alternativet er i såfall høgskolen på vestlandet, sogndal. MEN jeg ser at det ikke er testsertifisering i det studiet.. Er det noen som ikke har testsertifisering som jobber i ppt, eller andre plasser?
Eller bør jeg forberede meg på å flytte i 1-2 år. Noen som har tatt studie i oslo, er det mye obligatorisk 1 og 2 året, mulig å pendle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er mulig å få jobb i PPT uten testsertifisering. Kan vel tas internt? Flere masterprogrammer i spesialpedagogikk har ikke testsertifisering. I utlysningstekster fra PPT står det gjerne krav om master i pedagogikk eller master i spesialpedagogikk. Ikke alle som har tatt disse utdanningene har testsertifisering som en del av utdanningen, selv om de selvsagt har har opplæring i bruk av tester osv.

Anonymkode: 87fcb...b86

Skrevet

Takk for svar😊 håper du har rett, er så tungvint å flytte barn og mann😣 men det må da være en del spesialpedagoger som ikke har det, alle kan jo ikke ha tatt utdannelsen i oslo (får jeg håpe)😊

Ts

Skrevet

Det beste er selvfølgelig å ha testkompetanse, men det går an å ta dette utenomstudie. Det er særlig WISC og WIPPSI som er viktig å ha i PPT og dette kan du også sertifisert deg i privat. 

Anonymkode: ce73e...0ef

Skrevet

Hei! Jeg er spesialpedagog, med master fra UIO. Frem til nå har det vært forskjell på studentene som tar master i spesped. Bare halvparten har fått testsertifisering (Wisc), og det er de studentene som har en bachelor i spesialpedagogikk, eller MINIMUM 60 poeng spesped i tillegg til ped. 

Dvs at uten spesped-fag får du ikke testsertifisering (og det er uansett kun UiO som tilbyr dette). 

De har/ skal endre på dette, så anbefaler å lese på uio sine sider. Mulig alle får testsertifisering nå.  

Man ha minimum en snittkarakter på C for å komme inn på masteren. Med et snitt på C kommer du inn på utviklingshemming eller audiopedagogikk. Med C+ kommer du inn på spesifikke lærevansker.  Med B kommer du inn på psykososiale vansker, og for å komme inn på logopedi må du ha et snitt på mellom A og B.   Hva som kreves av de ulike studieretningene er også litt forskjellig.  Utviklingshemming og audioped er absolutt enklest mtp pensum og krav.  Psykososiale vansker har også mye norsk pensum.  Spesifikke lærevansker har en del på engelsk, og logopedi har det meste på engelsk. 

På sistnevnte vet jeg at det er svært krevende pensum, mange arbeidskrav, 10 uker obligatorisk praksis med praksisrapporter, obligatorisk PBL, bolig stemmeseminarer, obligatorisk stammeseminar,obligatorisl wisc-serifisering, obligatorisk stemme-analusering, obligatorisk gruppearbeid osv. Det er noe mindre på de andre retningene da de ikke trenger stemmeseminar etc.  I tillegg har man jo selvfølgelig forelesninger. Disse er ikke obligatorisk, men det anbefales på det sterkeste å gå.  Så er det jo eksamener, statistikk etc. 

Det er absolutt mest å gjøre på førsteåret, Så kommer man seg gjennom det kommer man seg gjennom andreåret med masteroppgave og hele pakka.

Når det gjelder å sertifisere seg til wisc utenom universitetet er dette veldig dyrt, pluss at det arrangeres sjeldent kurs. Men det er heller ikke ofte det er et krav på stillinger hos PPT, da det som sagt kun er noen studenter, og kun de i Oslo, som har det gjennom studier. 

Anonymkode: ba00c...00e

Skrevet

Glemte å si at inntakskravene er mye lavere i Bergen og i Bodø for eksempel. Det er også mye deltidsstudier rundt om kring, men det er stoooor variasjon i kvaliteten.  Oslo og Bergen ligger noen hakk over Trondhjem og Bodø. Ikke for å være nedlatende - det er basert på hvor mye og hvilket pensum de ulike studiestedene har.

Skrevet

Jeg tror  jeg betalte 10.000 for WISC sertifisering. Så det var ikke så veldig dyrt. 

Anonymkode: ce73e...0ef

Skrevet

10 000 er jo dritdyrt å skulle betale av egen lomme?  Prisen har forøvrig gått opp i forbindelse med den nye versjonen som kom i fjor (eller var det i år).

Skrevet

Hmm er så usikker på hva jeg skal gjøre 😧Føler bacheloren min ikke er verdt noe uten master! Er på nippet til å ta en ny bachelor da i barnehagelærer, men føler meg litt gammel (blir 25)😣 men får tenke litt på det med master! Tusen takk for gode svar😊

Ts

Skrevet

De har master i ped med vekt på spes.ped på NLA høgskolen i Bergen da. Det er kanskje et bedre alternativ enn Sogndal. Masteren i Sogndal går dessuten over tre år tror jeg, og de har ikke opptak hvert år. Ellers har de master i ped på UiB, og master oppgaven kan du jo vinkle mot spes.ped :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...