Gå til innhold

Sønnen på 12 år sparket meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var en diskusjon pga han var frekk i munnen. Han skulle gå og jeg snudde meg og trakket på foten hans. Plutselig spente han meg så hardt han kunne. Jeg ble helt satt ut og han sa automatisk at det var min feil. Jeg sa at det er helt uakseptabelt med sånn oppførsel og han fikk husarrest i 1 mnd, uten mobil, spill og tv. På høyre lår har jeg stor blåmerke og det gjør ganske vondt.

Vi har snakket sammen og han sier at han angrer og er lei seg, men jeg er så sjokkert og såret at jeg klarer nesten ikke å forholde meg til han.

Anonymkode: d3087...f8c

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg lurer på er om han sparket som følge av at du tråkket, altså sparket ble en refleks, eller om du tråkket og han tok en aktiv avgjørelse om å sparke deg. 

Hvis det var en refleks, så synes jeg 1 mnd er vel strengt. Var det med overlegg så er straffen passende. 

Anonymkode: 5bf3b...7a4

• Liker 26
Skrevet

Jeg synes det var litt overreaksjon fra din side jeg da. Kan jeg ha rett hvis straffen ble gitt der og da, i sinne?

Jeg mener absolutt ikke at det er akseptabelt og sparke, men for meg høres det ut som en spontanreaksjon fra en som fikk vondt, og at han med en gang sa det var din skyld også var en spontanreaksjon fordi han selv ble forferdet over hva han hadde gjort og forsøkte og rettferdiggjøre det i starten for å slippe å ta det inn over seg.

Hvis dette ikke er noe som pleier å forekomme, og han pleier å oppføre seg greit, så synes jeg en måned uten mobil, spill og tv er litt voldsomt. Jeg ville i alle fall roet meg ned først, og satt meg ned med han og fått i gang en samtale om hva som skjedde. Etterpå hadde jeg tatt en rolig gjennomgang, før jeg fant ut hvilken reaksjon jeg skulle gi på det.

(Eller... jeg vet jo ikke om jeg hadde klart dette da, men i teorien er det hva jeg ville gjort :P )

• Liker 14
Skrevet

Hvis han sparket som refleks på at du tråkket på han så skjønner jeg at det skjedde. Sparket altså.

Du mente sikkert ikke å tråkke på han heller, så jeg håper du sa unnskyld fordi du tråkket på han og ikke bruker TV, mobil eller internett på en måned? 

Anonymkode: 5a5a3...2c4

• Liker 12
Skrevet

Du må aller først finne ut om dette var  refleks, eller at han gjorde det med vilje. Når du har avklart det burde du tenke på hvilken reaksjon han skulle få av dette. Synes straffen du ga var litt i det hardeste laget.

Anonymkode: aba2d...5b2

• Liker 3
Skrevet

Det var ett uhell at du tråkket på han eller? 

Anonymkode: 8460f...751

• Liker 8
Skrevet

Enig at dette burde få konsekvenser, absolutt ikke greit. Jeg ville snakket med han og forklart at dette er helt uakseptabel oppførsel som må få konsekvenser. Synes dog straffen var noe lang og ville gitt ca en uke husarrest med inndragelse av telefon.

Anonymkode: a7f02...9f5

• Liker 1
Skrevet

Nei vettu hva, dette går ikke an. Man sparker ikke kvinner. 

Fremover så råder jeg deg til å ha andel samtaler rundt respekt for kvinner og banke inn det tydelig og klart inn at vold ikke er greit. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg tror ikke det var refleks. Han sier det, men jeg tror at han var var så irritert på meg og ville slå meg. 

Uansett refleks eller ikke så han må lære at det er ikke greit å sparke/slå hvis noen takker på tærne, kommer løpende bort i en, dytter med uhell osv.

Jeg er redd at hvis han ikke får en skikkelig konsekvens nå at det blir verre når han blir eldre.

ts

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det var refleks. Han sier det, men jeg tror at han var var så irritert på meg og ville slå meg. 

Uansett refleks eller ikke så han må lære at det er ikke greit å sparke/slå hvis noen takker på tærne, kommer løpende bort i en, dytter med uhell osv.

Jeg er redd at hvis han ikke får en skikkelig konsekvens nå at det blir verre når han blir eldre.

ts

Dersom det var første gang han gjørnoe slikt, kan det jo være at han faktisk snakker sant når han sier at det var en refleks? 

Anonymkode: 10439...256

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ts

Du MÅ jobbe med han, ikke bare indra goder, du må virkelig sette deg ned, kjøpe bøker, oppsøke steder ( kurs, parker, politi ) / i lett modus, / illustrerer visuelt hvorfor vold aldri er en løsning, drive sinnemestring.. få inn alternativer til vold, jobbe med empati og evne til å ta andres perspektiv. 

Har han venner, sosialt nettverk? annen tid med nær familie, får han oppleve mestring? sunne fritidsaktiviteter? hvordan fungerer han ellers?

Mye bra arbeid som kan bli gjort på stadier som dette. Ta det med roten.

Anonymkode: 66021...7aa

• Liker 3
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en diskusjon pga han var frekk i munnen. Han skulle gå og jeg snudde meg og trakket på foten hans. Plutselig spente han meg så hardt han kunne. Jeg ble helt satt ut og han sa automatisk at det var min feil. Jeg sa at det er helt uakseptabelt med sånn oppførsel og han fikk husarrest i 1 mnd, uten mobil, spill og tv. På høyre lår har jeg stor blåmerke og det gjør ganske vondt.

Vi har snakket sammen og han sier at han angrer og er lei seg, men jeg er så sjokkert og såret at jeg klarer nesten ikke å forholde meg til han.

den straffen der syns jeg var alvorlig drøy. 4 uker husarrest for et spark ? fra en jevla 12 åring ? ikke akkurat som at han kunne gjort mye skade akkurat. det var nok også i refleks for at du tråkket på ham

Anonymkode: f81b7...32e

• Liker 2
Skrevet

Greit nok at du reagerte på hans språkbruk, det i seg selv er innafor og må i noen tilfeller slås hardt ned på. Når det kommer til sparket vet er jeg mer usikker. Strengt tatt var det du som fremprovoserte situasjonen, ved å tråkke på han først. Da kan du på en måte ikke klage for at han kommer med en motreaksjon. Derimot gjelder det å gjøre alt med måte. Noe man også må vurdere er om han har lav terskel for å utvise voldelig adferd, eller om dette er noe som hører med til sjeldenhetene.

Anonymkode: 97128...c2d

• Liker 2
Skrevet

Neste gang dere diskuterer/krangler så får dere sitte ned en plass da så UHELL ikke skjer.

Kan også tenke megat du ha kraftig irritert og vil straffe litt ekstra nå som du har unnskyldning til det.

Anonymkode: 6179f...442

• Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet

Det siste avsnittet ditt  «Vi har snakket sammen og han sier at han angrer og er lei seg, men jeg er så sjokkert og såret at jeg klarer nesten ikke å forholde meg til han»  forteller meg at du trenger hjelp. Din oppgave som foresatt er å rettlede og oppdra barnet ditt! 

Skrevet

Jeg synes reaksjonen din var på sin plass. Jeg ville også skiftet passordet på wifi hjemme. Jeg tenker at det er bedre å virkelig sette standpunkt nå, enn at det blir gjentatt. Vold er IKKE greit. Og det er ikke så lenge til han er sterkere enn deg eller kan havne i bråk med andre å skade/bli skadet. Så dette synes jeg du gjorde rett ts. Bare husk å hold på konsekvensene.

Anonymkode: c37ec...b97

• Liker 6
Skrevet

Man sparker ikke så hardt man klarer på 'refleks'. Dette var villet, og du gjør rett i å slå hardt ned på det, for å si det sånn. 

Anonymkode: fd4b9...fb0

• Liker 8
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

ts

Blir verre når han blir eldre? Var ikke dette et engangstilfelle?Slik jeg forstår det var det et engangstilfelle fra en 12 år gammel sint gutt som sparket deg fordi du tråkket på han og han fikk vondt. Selvsagt ikke greit og en konsekvens er på sin plass. Men en måned og at du nesten ikke klarer å forholde deg til han pga. dette synes jeg høres rart ut. Han er et barn. Hadde dette skjedd ofte, da hadde jeg vært enig i at du kunne være bekymret for om det ble verre når han ble eldre, men det er vel ikke tilfelle her.

Anonymkode: 019ce...352

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Blir verre når han blir eldre? Var ikke dette et engangstilfelle?Slik jeg forstår det var det et engangstilfelle fra en 12 år gammel sint gutt som sparket deg fordi du tråkket på han og han fikk vondt. Selvsagt ikke greit og en konsekvens er på sin plass. Men en måned og at du nesten ikke klarer å forholde deg til han pga. dette synes jeg høres rart ut. Han er et barn. Hadde dette skjedd ofte, da hadde jeg vært enig i at du kunne være bekymret for om det ble verre når han ble eldre, men det er vel ikke tilfelle her.

I tillegg vil jeg si at en måned straff som da inkluderer julen og juleferien er meget, meget strengt. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...