Gå til innhold

Nudister

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er nok et veldig merkelig spørsmål, og kom tilfeldigvis til å tenke på det i dag. Hvorfor er det noen folk som liker å gå naken rundt på f.eks. stranden? Er det fordi de blir opphisset, eller synes de bare at det er chill?

Anonymkode: 451ac...b9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er perverse.

Anonymkode: 2f3c5...4be

• Liker 2
Skrevet

Du må slutte å lure på hvorfor andre mennesker liker det de gjør. Uansett hvor sykt du synes noe er så det noen som liker det.

Skrevet
3 minutter siden, FrodeF skrev:

Du må slutte å lure på hvorfor andre mennesker liker det de gjør. Uansett hvor sykt du synes noe er så det noen som liker det.

Synes ikke at det er direkte sykt akkurat. Men lurer på på hvilken måte de synes det er tilfredstillende

Skrevet

Sikkert mange forskjellige grunner, men for mange handler det nok bare om hva som er avslappende. Så er vi nok en del som ikke har med oss badebukse på fjellet eller i skogen men bader for det. 

• Liker 3
Skrevet

Det er behalig å slippe vått badetøy, og fomle med handkle. 

Anonymkode: 5acb0...77a

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er nok et veldig merkelig spørsmål, og kom tilfeldigvis til å tenke på det i dag. Hvorfor er det noen folk som liker å gå naken rundt på f.eks. stranden? Er det fordi de blir opphisset, eller synes de bare at det er chill?

Hvorfor går vi alle med klær er jo et bedre spørsmål. Klær er jo ikke naturlig. 

Det er jo behagelig å gå uten klær når det er varmt nok. Det har ikke noe med sex eller erotikk å gjøre. 

Prøv, du vil ikke angre. 

• Liker 7
Skrevet
15 minutter siden, stan skrev:

Hvorfor går vi alle med klær er jo et bedre spørsmål. Klær er jo ikke naturlig. 

Det er jo behagelig å gå uten klær når det er varmt nok. Det har ikke noe med sex eller erotikk å gjøre. 

Prøv, du vil ikke angre. 

Kan være av hygieniske årsaker? Ser for meg at omgangssjuken ville nådd epidemiske proporsjoner om folk satt på restaurant , på tog/bussseter uten en tråd på seg. Endetarmsbakterier er ikke til å spøke med

• Liker 1
Skrevet

Nudisme har ingenting med sex eller opphisselse å gjøre og det er synd at noen tror det, og at noen pervoer tiltrekkes nudiststrender bare for å se på nakne kropper og runke i skogholtet. 

Nudist/naturist: 
generell betegnelse på ikke-seksuell felles nakenhet med begge kjønn. Før badedrakten kom så var det vanlig å bade naken, og etter badedrakten kom på slutten av 1800 tallet oppstod en naturist bevegelse fordi sol på hele kroppen ble sett på som sunt og helsefrembringende, og det ble sagt å motvirke blant annet tuberkulose. Trening og fysisk helse var viktig og det er blant annet en svensk dokumentar som heter Helsa gjennom nakenhet som inspirerte naturistlivsstilen i Skandinavia. 
Idealene om trening og god helse har utviklet seg mot en sterk akseptering av alle former for kropper. Naturistbevegelsen fungerer dermed som en motkultur mot den sterke kroppsfikseringen som er vanlig i samfunnet i dag. - Wikipedia 

Kropp er jo helt naturlig, naken kropp også, og det bør ikke måtte være sånn at nakenhet og kropp automatisk knyttes til sex. Vi fødes nakne, og barn leker og bader nakne, og om dette var mer normalisert blant voksne også så ville kroppspress og seksuell trakassering minsket, samt dette med undertrykkende sosial kontroll hvor man blir sett på som billig hvis man viser hud osv fordi så mange automatisk kobler det til noe seksuelt. 

Mange naturister har vært opptatt av å leve i pakt med naturen også på andre områder. En meget viktig verdi i naturistmiljøet er aksept av alle kropper – uavhengig av form, alder, skade og sykdom. Naturistmiljøet oppfatter seg derfor som en motkultur mot den «kroppsfikseringen» som gjelder i samfunnet for øvrig. Dette har også medført at en del mennesker som ellers ikke finner seg til rette på vanlige strender foretrekker naturiststrender. Den vanligste fellesaktiviteten for naturister er bading og soling. For de interesserte er det også vanlig med forskjellige lagspill og ballspill på stranda. Noen praktiserer også felles nakenhet i andre sammenhenger, som matlaging og samsoving, spesielt innad vennekrets og familier.

Mange føler behov for å praktisere delvis eller hel nakenhet i forbindelse med hygiene, rekreasjon o.s.v. 

• Familievennlig: Naturistmiljøer legger vekt på å være barne- og familievennlige, og vanligvis aksepteres ikke aktivitet som ikke kan forenes med barns tilstedeværelse.
  • Sex: Enhver seksuell aktivitet eller hentydning er ikke akseptert.
  • Hygiene: Når man er naken, så sitter og ligger man på håndklær eller lignende.
  • Kikking og eksponering: Kikking og eksponering er mindre akseptert enn på andre strender. Man bør derfor ikke velge posisjoner hvor det kan se ut som man ønsker å se eller å bli sett. Kikking på andres kropper, spesielt underliv, er ikke akseptert.
  • Berøring: Man har høyere terskel og er mer varsom på aksept før berøring (klemming, holde rundt) enn det man er på tekstilstrender. (Seksuell berøring er ikke akseptert.)
  • Diskresjon: Man forteller ikke hvem man møter på et naturiststed, med mindre de selv klart har gitt klart utrykk for at det er greit.
  • Fotografering: Generelt sett er fotografering forbudt. Det gjelder også for oversiktsbilder og bilder med naturister i bakgrunnen. Skjerpede straffebestemmelser gjelder for fotografering av barn under 18 år (både i forgrunn og i bakgrunn). Mobiltelefoner og kameramobiler spesielt skal brukes minimalt og på en slik måte at de ikke skaper forstyrrelser og usikkerhet for andre. I noen sammenhenger kan man i begrenset grad fotografere voksne over 18 år hvis man har fått uttrykkelig tillatelse. I noen tilfeller har foreldre lov til å fotografere egne barn. Husk at de fleste naturister kun ønsker å være nakne og ikke å vise seg frem eller å bli fotografert. De er ikke større aksept blant naturister flest å bli fotografert nakne enn det er hos befolkningen forøvrig.
  • Miljøansvar: Alle har et ansvar for miljøet ved minimum å rydde opp etter seg.
  • Sosialt ansvar: Naturistene er en egen subkultur og dermed ekstra motivert for å verne sitt sosiale miljø. Som en konsekvens av dette vil ofte foreldre ta et felles ansvar for at barna trives. Felles bruk av for eksempel leker er vanlig. Voksne og menn spesielt føler i større grad enn på andre strender et ansvar for for eksempel at kvinner og barn er trygge, og vil ha en lavere terskel enn ellers for å gripe inn mot uakseptabel/ubehagelig oppførsel.

Wikipedia 

Anonymkode: 4029b...58d

• Liker 6
Skrevet

Naturisme er vel mer et slags livssyn enn kultur slik jeg har forstått det. 

Anonymkode: a72ab...5ac

Skrevet

Nudister er ikke perverse. De som drar på nudiststrand for å bli kåte, derimot..... :rolleyes:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kan fint gå naken her hjemme. Har ingenting med å være pervers. En kropp er en kropp. Av og til er det bare befriende :) 

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, WubWub skrev:

Kan være av hygieniske årsaker? Ser for meg at omgangssjuken ville nådd epidemiske proporsjoner om folk satt på restaurant , på tog/bussseter uten en tråd på seg. Endetarmsbakterier er ikke til å spøke med

Det er absolutt en faktor å vurdere. 

I økologi kalles det for en tetthets avhengig faktor. Spredning av smitte og sykdommer øker jo tettere individene lever. Så hygiene, kloakk og klær hjelper oss i hindre smitte. Slik kan vi leve mye tettere og dagens urbanisering er mulig. 

Det er vanlig for nudister å ha et håndkle å sitte på. Slik unngår de problemet og unngår og bremsespor på møblene. 

• Liker 1
Skrevet

Det er deilig å være naken, og jeg og ektefellen har sovet nakne begge to, i mange år. Sover aller best da. Jeg liker også å drøye litt med å kle på meg etter å ha dusjet, og på dager hvor jeg ikke trenger å stresse av gårde på jobb, er det deilig å vente med å kle på seg til litt senere på dagen.

Etter 15 års ekteskap, inviterte jeg ektefellen på skogshytte-ferie hvor vi var nakne hele døgnet. Vi kalte det "fri-helg", hvor vi skulle være fri for klær, fri for elektronikk og skjermer, fri for klokka og fri til å være oss selv og snakke sammen om alt. Vi sov, grillet, lagde mat, vasket, plukket bær, badet og alt i nettoen. I utgangspunktet handlet det både om opphisselse og sex, men også om komfort. Etter å ha gjort dette noen flere ganger, tok vi det et skritt videre fordi vi erfarte at friheten og komforten ved å være naken uten at det handlet om sex, var noe vi ville ha mer av.

For et år siden dro vi til en svømmehall med naturistbading. Der var første gang sammen med andre nakne. Det var veldig trivelig. Naturister er så utrolig imøtekommende og sosiale. Og ingen naturister bryr seg om hvordan du ser ut med alle dine valker, strekkmerker og hengepupper. Naturister er bare opptatt av hvem du er som menneske. Når man er naken sammen, møter man hverandre med et åpent sinn og alle er like, fordi det er ingen klær eller smykker som røper noe om hvem du er og hvilket sosialt lag du tilhører. For meg som ikke våger å gå i kortbukse om sommeren på grunn av komplekser for overvekt, er det utrolig deilig å komme til et miljø hvor folk ikke bryr seg om utseende. Et sted hvor jeg kan være meg selv, akkurat slik jeg er.

Det gir også en deilig frihetsfølelse å svømme naken. Det må oppleves. Naturister mener at badetøy er verdens mest idiotiske klesplagg, for hvorfor i all verden kler man på seg for å bade? Kle på seg når man fryser, eller for å beskytte seg mot skader når man jobber, eller kanskje også for å pynte seg, det er jo fornuftig, men badetøy?? 

I sommer tok vi enda et skritt videre, og reiste på naturistferie på et bittelite naturisthotell i syden. Her var alle nakne hele døgnet, også til måltidene, og også vertskapet. Veldig deilig. Vi badet, solte oss og bare slappet 100% av. 

Nylig var vi begge på The Well. Med vår erfaring med naturisme, føltes det riktig og naturlig å droppe badetøy på The Well hvor badetøy er valgfritt. Jeg vil våge å påstå at hvis man skal få fullt utbytte av et spa som The Well, så må man være naken. Det er da huden og kroppen får optimalt utbytte av saunaer og bad fordi hele huden kan puste og svette uhindret.

Det høres kanskje rart ut, men for oss er naturistmiljøet et fristed hvor vi for noen timer eller dager kan koble helt av og være oss selv helt uten alt det vanvittige fokuset på kropp, sex og utseende som det finnes alt for mye av i hverdagen. Det er rørende vakkert å erfare at det er mulig å være naken med andre av begge kjønn helt uten seksuelle undertoner, og helt uten kroppspress.

Det er også mange, kanskje spesielt kvinner, som opplever at det å tilbringe litt tid sammen med naturister gir selvtilliten et skikkelig løft. Man oppdager plutselig at ens egen kropp slett ikke er så ille, for det er alltid noen som har mer cellulitter, styggere strekkmerker, eller flere valker enn en selv. Man blir tryggere på seg selv og sin egen kropp og man får det bedre med seg selv.

Jeg vil oppfordre alle til å prøve naturisme minst en gang i livet, og ikke vent for lenge, for mange angrer på at de ikke gjorde dette mye tidligere. Mange er bekymret for å bli synlig seksuelt opphisset av å se andre nakne mennesker, men det er helt grunnløse bekymringer. Av en eller annen grunn oppfatter hjernen at man er i en ikke-seksuell setting når man er i et naturistmiljø.

Så er det noen som opplever at det er helt umulig for dem å vise seg naken for andre, spesielt for det motsatte kjønn, men også stadig oftere for samme kjønn. Det er et reelt problem for de det gjelder, og det må respekteres. Da er ikke naturisme for dem, men jeg må si at jeg synes litt synd på de som har et så anstrengt forhold til kroppen og nakenhet. Det må være slitsomt å ha det slik. Hvis årsaken til dette ikke er annet enn at man er oppvokst med at nakenhet er ekkelt og uhygienisk, vil jeg anbefale å jobbe litt med det. Kanskje litt på samme måte som klaustrofobi, edderkoppskrekk eller flyskrekk, flytte grensene litt etter litt. Begynn hjemme med å gå naken fra badet til dusjen og gjerne sove naken. Hvis du etter en tid opplever det som behagelig og fint, kan du utvide litt etter litt. 

Hvis du ikke under noen omstendighet klarer å trives med å være naken utenfor dusjen, da er nok ikke naturisme for deg. Klarer du derimot å forsere dine indre mentale sperrer mot å være naken så vil du ganske sikkert trives bedre med deg selv og kroppen din hvis du tester ut naturisme.

Nedenfor er link til en Youtube-film om naturisme. Ingen Oscar-kandidat, akkurat, men man får på en morsom måte et innblikk i hva naturisme er, og hva det ikke er. Filmen tar utgangspunkt i et kjærestepar i England som aldri før har hørt om naturisme og følger dem på en reise inn i naturismens verden. Filmen tar oss også med til ulike naturist-sentre både i England, Frankrike og Florida og vi treffer naturister i alle aldre.

• Liker 2
Skrevet
På 7.12.2017 den 17.15, AnonymBruker skrev:

De er perverse.

Naturister er ikke mer eller mindre perverse enn andre. Perverse folk finnes overalt, og perversiteter er minst like bannlyst i naturist-sammenheng som på trikken. Naturister har bare oppdaget det som for tekstilfolket virker fullstendig naturstridig, nemlig at det er helt ufarlig å la andre se kroppen din, og at det i tillegg er godt for kropp og sjel å slippe luft, sol og varme til på hele kroppen. 

Visste du at det for naturister er uakseptabelt å drive med sjekking når man er naken? Sjekkingen venter man med til man har kledd på seg.

Skrevet
På 12/7/2017 den 17.15, AnonymBruker skrev:

De er perverse.

De som dukker opp på nudiststranda for å glo på andre og ta seg en skjult "stille-anders" er vel de som best ligger an til å være perverse. Det er også de som gjerne beholder shortsen på selv. 

Jeg er på naturiststranda innimellom. Jeg ser mange kaller det livsstil etc.  Sånn er det ikke for meg. Jeg synes bare det er deilig å kjenne luft, sol og vann på hele kroppen av og til. Merker godt at det er mye mindre kroppsfiksering/om å gjøre å ta seg best mulig ut på der også. Jeg synes faktisk det er mindre flaut å ligge i nettoen på naturiststranda enn med shorts og bar overkropp på en "vanlig" strand. Det er bare de (få, heldigvis) runkerne som ødelegger opplevelsen litt.

• Liker 2
Skrevet
On 7.12.2017 at 5:47 PM, WubWub said:

Det er både hygeniske/helsemesisge fordeler og ulemper. Ulempene unngår man ved nen enkle regler. Naturistkvinner er mye mindre utsatt for urinveisinfeksjone fordi de unngår vått badetøy og får luftet naturlig der nede. Naturister har alltid med seg et lite håndkle som de sitter på. Når de lager mat har de på seg et forkle. De fleste naturister er bare nakne i de sammenhenger hvor det er naturlig d.v.s. man er ute og det er varmt eller man er inne og bader eller i sauna. Tog/buss er ikke et sted det er naturlig å være naken.

Anonymkode: ad397...1e3

Skrevet

Man ønsker ikke en seksuell tone på naturiststranden og alment kroppsaksept er viktig.

1. Man sjekker ikke hvis en av partene er nakne.

2. Damer som har mensen og vil bruke underdel, bruker en konservativ stor truse og ikke en minimalstisk seksualiserende sak. Hvis trusa er så liten at det er åpenbart at du ikke kan ha et bind under så er det feil.

3. Man forteller ikke grove vitser eller andre seksualiserende historier i naken tilstand.

4. Man kommenterer ikke andres kropper.

5. Mange fordeler med å være naken men noen ulemper. Man sitter ikke på fanget til hverandre o.s.v. Det er er ikke bare slik at man ikke skal ha sex men det skal være åpenbart for alle på lang avstand at man ikke har sex. Vil man ha fysisk kontakt tar man på seg klær.

Skrevet
On 7.12.2017 at 5:58 PM, AnonymBruker said:

Naturisme er vel mer et slags livssyn enn kultur slik jeg har forstått det. 

Anonymkode: a72ab...5ac

Man snakker både om idelogiske naturister og rekreasjonnaturister. De første har en idelogisk basis. De siste er nakne kun fordi det er behagelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...