AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #1 Skrevet 7. desember 2017 Hei! Jeg undres over en ting. På praksisstedet mitt har de kun regneskap over oxynorm, oxycontin, ketorax og morfin. Det er de eneste preparatene i narkotikaregnskapet. På stedet hvor jeg jobber har de regneskap over tramadol, imovane, vival/stesolid, sobril, Paralgin og pinex forte osv. På praksisstedet brukes også disse medikamentene, men der står de på vanlig hylle sammen med all annen medisin og vitaminer - uten at det føres noe regnskap. Hvorfor er praksisen så forskjellig? Er det ikke lovverk om regnskap på A- og B-preparater? Eller er det jeg som husker feil? Anonymkode: 5336b...758
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #2 Skrevet 7. desember 2017 Det kan du godt lure på, b-preparat-omsetning burde dokumenteres da disse preparatene kan være vanedannende. Men slik er det dessverre ikke. Se §9 ledd b i legemiddelhåndteringsforskriften, her er det kun snakk om å ha oversikt, og det kan tolkes ulikt fra sted til sted. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-03-320 § 9.Narkotikaregnskap og kontroll med legemidler i reseptgruppene A og B Virksomheten skal: a) dokumentere alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe A, herunder hva den enkelte pasient har fått av slike legemidler. Dokumentasjon skal være oppdatert til enhver tid og oppbevares i minst 5 år. b) ha oversikt over alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe B. Mottatt mengde skal sammenholdes med faktisk bruk på enhetsnivå. Anonymkode: 9f2a2...8ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå