Gå til innhold

Helsepersonell: hvorfor så ulike medisinrutiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg undres over en ting. På praksisstedet mitt har de kun regneskap over oxynorm, oxycontin, ketorax og morfin. Det er de eneste preparatene i narkotikaregnskapet. På stedet hvor jeg jobber har de regneskap over tramadol, imovane, vival/stesolid, sobril, Paralgin og pinex forte osv. 

På praksisstedet brukes også disse medikamentene, men der står de på vanlig hylle sammen med all annen medisin og vitaminer - uten at det føres noe regnskap. Hvorfor er praksisen så forskjellig? Er det ikke lovverk om regnskap på A- og B-preparater? Eller er det jeg som husker feil?

Anonymkode: 5336b...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan du godt lure på, b-preparat-omsetning burde dokumenteres da disse preparatene kan være vanedannende. Men slik er det dessverre ikke. Se §9 ledd b i legemiddelhåndteringsforskriften, her er det kun snakk om å ha oversikt, og det kan tolkes ulikt fra sted til sted. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2008-04-03-320

§ 9.Narkotikaregnskap og kontroll med legemidler i reseptgruppene A og B

Virksomheten skal:

a) dokumentere alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe A, herunder hva den enkelte pasient har fått av slike legemidler. Dokumentasjon skal være oppdatert til enhver tid og oppbevares i minst 5 år.
b) ha oversikt over alle mottak og uttak av legemidler i reseptgruppe B. Mottatt mengde skal sammenholdes med faktisk bruk på enhetsnivå.

Anonymkode: 9f2a2...8ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...