Gå til innhold

Hvordan kan jeg finne ut hva som sinker pc'n min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den jeg bruker nå er helt håpløs blitt. Det er ikke mange mnd siden jeg formatterte og installerte heile skiten på nytt - men den er fortsatt treg.

Jeg har 256 mb RAM og det er jo ikke allverden, men...

Jeg kjører jevnlig både antivirus, ad-aware, ccleaner og spybot.

Men, ofte - maaange ganger om dagen - stopper den liksom opp og jeg både ser og hører at den jobber med "noe". Hvordan finner jeg ut hva dette "noe" er?

Noen ganger tar det evigheter å laste en side på nettet fordi den jobber intenst med "noe". Og hvis jeg f.eks. skal hente et bilde slik at jeg åpner en mappe på maskinen bruker den også veldig lang tid på å åpne seg...

Noen som har tips? (fram til jeg evt får tak i ny pc...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Jeg kjører jevnlig både antivirus,

Antivirus kan være årsaken (ironisk nok). Norton med standardinnstillinger er kjent som en ressurssluker. For å får oversikt over prosesser trykker du ctrl + shift + esc.

Skrevet

Det var et mareritt uten like da jeg brukte Norton, så det byttet jeg ut. Hadde gratisabo. gjennom Telenor, men det sinket maskinen så jeg ble gal (litt mer enn jeg blir nå)

Men, er Norman like ille - det har jeg gratis gjennom nettbanken min, så jeg bruker det?

Ellers brukte jeg AVG - er det like sikkert som de to ovennevnte?

Skrevet

Maskinen har vært verre i dag enn den pleier...

Jeg tok en kopi av prossessene, men det er masse av det jeg ikke skjønner hva er for noe...

Men, jeg får jo ikke lagt ut den siden her... skal prøve å legge den ut på hjemmesiden min, hvis det er noen som vil hjelpe meg å forstå prossessene og se om det evt er noen jeg bare kan slette?

Skrevet
shoot.

Fikk det ikke til, jeg...

Har lagret i .rtf og prøvde å laste opp både via ftp og direkte i cpanelet mitt, men...

Forslag til hvor jeg kan legge det ut og hvordan? Fy flate å klønete jeg er...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Screenshot (print scrn tror jeg) og lagre det som bildet i f.eks paint.

Ellers kan du jo bare skrive de prosessene som tar opp mye CPU, hvis det er noen.

Skrevet

NÅ fikk jeg det til. Nå ligger det på siden min: http://www.alternativnett.net

Kjempetakknemlig for svar på om det kan være noe der jeg kan fjerne...

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Så ikke noe spesielit galt der, brukte nesten ikke CPU. Ha det vinduet opp hele tiden og merk deg hva som tar CPU når du maskinen jobber som verst.

Kan mistenke at det kan være en minnelekkasje i et program, slik at maskinen bruker harddisken til å lagre minne.

Skrevet

Ja, den så forholdsvis grei ut, den.

Det kan jo være at disse virusprogrammene starter med jevne mellomrom og skal scanne ett eller annet, og det er DA de sinker systemet, og at de da du tok skjermbildedump tilfeldigvis var inaktive.

Jeg har måttet skru av antivirusen. Den scannet i tide og utide (mest i utide). Nå scanner den kun på forespørsel fra meg.

Ellers kan det jo være at du har litt lite ram, ja.

Men nå skal du jo kjøpe deg ny maskin, så da er alt greit. :)

Skrevet

Ramen har nok mye å si.. kommer ann på OS osv.. Antivirus er no forbanna ressurshat.. Noe større sluk skal man egentlig lete lenge etter.. Kanskje prossessoren din er litt gammel også? Nye program og Os krever som regel mye ressurser, og det kommer sjeldent opp i task manager..

Skrevet

Er nok litt lite med RAM, ja... Men, det er SDRAM, og etter som jeg har forstått så er det vel på vei ut, og det blir egentlig dyrere om jeg skal oppgradere den jeg har framfor å kjøpe ny PC...

Tror nok PC'n min blir betegnet som rimelig gammel, ja - når den er fra 2001, mener jeg...

Nå skal jeg bare sjekke ut pengebeholdningen min og gå til anskaffelse av ny data - og så kommer jeg sikkert sterkere tilbake med mer spørsmål når jeg skal sette det sammen, tenker jeg...

Skrevet

fra 2001 og du bruker minst win2k... =P Ikke rart dette går treigt...;)

Skrevet

Det hjelper også fælt med en formattering og reinstallering av OS'et. Billgere er det også .. :)

Skrevet
Det hjelper også fælt med en formattering og reinstallering av OS'et. Billgere er det også .. :)

Hjelper dessverre ikke så mye... Har gjort det flere ganger i løpet av det siste året, men det er noe som gjør at maskinen henger allikvel... og stadig vekk bare stopper opp og da kan jeg høre og se at maskinen jobber veldig.

Jeg laget meg en handlekurv på hardware.no og det var noen varer som ikke var inne, men så trykket jeg på erstatt slik at jeg kunne velge en annen vare til omtrent samme pris. Alt det er kompatibelt, da? Er så redd for å bestille og kjøpe noe og så passer det ikke ihop...

Skrevet

Hva er linken? Så kan vi se på den...

(husk å krysse av for "Lesbar for alle")

Forresten kan du jo posten den i den "Ny pc"-tråden din, så vi ikke blander topic'ene her...

Skrevet

Ok. legger ut linken til handlekurven i den andre tråden...

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...