Gå til innhold

Jeg er så sliten pga økonomi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er blakk  noe j... blakk. Minus på konto og 5 dager til lønn. Jeg har det ikke sånn vær mnd men har en trang økonomi.  Jeg jobber med saken og jeg vet jeg klarer å komme oven på. Men akkuratt nå er det litt jævlig. Alle skal på julemarked og julebord  og morsome juleting. Jeg kan ikke . Ungene mine merker ikke så mye til det foruten om kjedelig mat. Jeg spiser heller litt mindre.  Jeg må bare få sutre litt.  Er bare så leeei. 

Anonymkode: 65705...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er tungt å ha dårlig råd. 

Jeg regner med at du er forsiktig med det du har, fører budsjett og planlegger, samtidig som du jobber deg ut av situasjonen? 
Nå i desember er det jo ikke noen ende på de pengene man kunne ha brukt. Jeg løser det med å unngå steder med butikker som ikke selger noe jeg absolutt trenger (les: mat). Og så prioriterer jeg pengene på de tingene jeg har sett meg ut som viktige. 

Legg deg opp en buffer for trange tider! Det er gull verdt! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er blakk  noe j... blakk. Minus på konto og 5 dager til lønn. Jeg har det ikke sånn vær mnd men har en trang økonomi.  Jeg jobber med saken og jeg vet jeg klarer å komme oven på. Men akkuratt nå er det litt jævlig. Alle skal på julemarked og julebord  og morsome juleting. Jeg kan ikke . Ungene mine merker ikke så mye til det foruten om kjedelig mat. Jeg spiser heller litt mindre.  Jeg må bare få sutre litt.  Er bare så leeei. 

Dette skjer nok de fleste iallefall én gang i livet! Så lenge dere har mat klarer dere dere! :) Finn frem noen koselige julefilmer eller eller gå på tur, og finn frem det dere har av frukt/grønt/nøtter/godt/te/kakao og kos dere inne istede! 5 dager går veldig fort, jeg hadde det slik i 2 uker i september og klarte meg helt fint!:laugh:

Anonymkode: d8dbc...f27

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt frelsesarmern og lignende sentre de deler ut mat og gaver til trengende. Prøv i hvertfall å se om du blir godtatt i programmet deres. 

Anonymkode: 6ce09...ea7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Juniper skrev:

Det er tungt å ha dårlig råd. 

Jeg regner med at du er forsiktig med det du har, fører budsjett og planlegger, samtidig som du jobber deg ut av situasjonen? 
Nå i desember er det jo ikke noen ende på de pengene man kunne ha brukt. Jeg løser det med å unngå steder med butikker som ikke selger noe jeg absolutt trenger (les: mat). Og så prioriterer jeg pengene på de tingene jeg har sett meg ut som viktige. 

Legg deg opp en buffer for trange tider! Det er gull verdt! 

Hvordan skal hun få lagt seg opp den bufferen, tenker du?

Anonymkode: fdba8...0dd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette skjer nok de fleste iallefall én gang i livet! Så lenge dere har mat klarer dere dere! :) Finn frem noen koselige julefilmer eller eller gå på tur, og finn frem det dere har av frukt/grønt/nøtter/godt/te/kakao og kos dere inne istede! 5 dager går veldig fort, jeg hadde det slik i 2 uker i september og klarte meg helt fint!:laugh:

Anonymkode: d8dbc...f27

Men det er jo trang økonomi hele tiden, skriver hun jo. Og når det er såpass at de bare har råd til "kjedelig mat", så har de nok ikke råd til frukt, nøtter og godr akkurat nå. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor omtrent bor du ts? Og hvor gamle er du og barna dine? Forstår hvis du ikke vil svare, men det er så mye enklere å hjelpe noen hvis man vet litt om sted og alder. 

Anonymkode: c290a...67f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts skriver det ikke er sånn hver mnd. Altså har hun kanskje litt til overs andre måneder, som hun kan spare litt av. 

Anonymkode: 1e369...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det er jo trang økonomi hele tiden, skriver hun jo. Og når det er såpass at de bare har råd til "kjedelig mat", så har de nok ikke råd til frukt, nøtter og godr akkurat nå. 

Trang økonomi, ja, men hun skriver også at de ikke har det sånn som nå hver måned. 

Anonymkode: 1e369...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er trangt  hele tiden men går  rundt som regel.  Men november ble dyrt. Måtte ha ved ( noe jeg sparer kr på  men dyrt der og da) minste måtte  ha  nye vinter sko. Heldigvis var nav snill og sendt ut penger før vanlig dato pga jul. Fikk det i går  så da kan vi kose oss litt. En buffer hadde vært himmel  men akkuratt nå må jeg konsentrerer  meg om å betale ned gjeld. Jeg ser ikke ut som den med  dårlig råd.   Jobber 100 % Men en stygg skilsmisse  og en far som ikke kan  betale mere enn 800 i mnd å to barn . Da ble det mye som kom i knipe med penger.  Men jeg ser det går  ned over mrd gjelda . Er bare  noen mnd som er  veldig tøff  og mye jeg må si nei til . Men jeg skal klare meg og jeg har glade lykkelige barn . Takk for råd  er lissom ikke dette man snakker  om i pausa på jobb.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at man trenger å ventilere litt når man konstant har dårlig råd. 

Je har akkurat så jeg klarer meg, men jeg har noen venner som ikke får ting til å gå rundt i det hele tatt. De er på Frelsesarmeen 1 gang i uken og får utdelt en del matvarer. Ofte er dette da frossen mat fra f.eks kiwi som holder på/har gått ut på dato, men som like fullt er spiselig. Sjekk Frelsesarmeen nær deg. Der kan du også høre om det finnes andre steder i nærheten. Her i byen så har vi også noe som heter Vintreet. Er usikker på om de gir ut så mye mat, men de gir ofte ut klær og leker osv

Det er absolutt ikke et nederlag eller flaut å dra dit og be om hjelp bare så det er sagt. Det finnes hundrevis av grunner til at man trenger hjelp fra andre og alle som er der har hver sin historie. De som donerer eller jobber der frivillig ser ikke ned på deg. Har selv vært frivillig på slike steder for jeg vet hvor kort veien er fra å klare seg bra til å ikke vite hvordan man skal få mat på bordet i neste uke. Jeg ser menneskene for dem de er, ikke for situasjonen de er i. 

Og kan man få litt ekstra mat i fryseboksen så kan man kanskje frigi litt penger til andre ting så økonomien går enklere rundt. Og følg med på for eksempel Facebook etter gratisarrangementer som skjer rundt deg så kan dere oppleve litt kos uten å måtte bruke penger. Her har vinen gruppe som heter Gratis ting å gjøre i Vestfold. Om du ikke bor i Vestfold så kanskje det finnes noe lignende i ditt fylke eller by? 

:klem: 

Anonymkode: a43f3...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ved å gå over alle postene i budsjettet sitt og kutte alt som kuttes kan, finne ut hvor hver eneste krone går. 
Ved å leve for litt mindre enn man får utbetalt.
Ved å bruke mindre penger også når man har det litt romsligere. Ikke spontanhandle og gå på kafe når man får utbetalt lønn. 
Ved å se på alternativer hver gang det er snakk om å kjøpe inn noe. Få tak i saker på Finn, arve fra venner, osv. 
Ved å kjøpe sunn og rimelig mat som krever litt mer i forhold til tilbereding. Vurdere hva familiens matkurv skal inneholde. 
Ved å bruke de litt mer romslige månedene til å legge unna noen kroner. November og desember er alltid dyre! 
Ved å stile forbruket etter egne rammer og ikke "keep up with the Jones" for å prøve å være noe man ikke er, om det er et tema. 
Ved å vurdere hvor man kan skaffe seg litt ekstra inntekt. Hva TS kan tjene penger på avhenger av hennes talenter og interesser, men man kan ha ekstra inntekt på ulike ting. Ikke alt krever at man forlater hjemmet på kveldstid. Hvis hun er god i språk kan hun jobbe med oversettelser, hun kan påta seg kontorarbeid eksternt for et lite firma i oppstartsfasen om hun har talenter i den rettningen. Det er mange muligheter. Barnevakt, hundepassing, jeg vet ikke, kommer jo an på henne. Hver hundrelapp hjelper når man ikke har noe. 
Ved å kutte ut dyre uvaner, i fall hun har noen sånne som henger igjen fra før skilsmissen. Kjøpe kaffe, tyggis, nikotinholdige ting, osv. Det kan kuttes ut om man vil det tilstrekkelig mye. 

Hvis man har lite, så må man være mer nøye på alt. Du får ikke frikort i forhold til matte bare fordi du har lite. 

Men regner med at TS er klar over de fleste av punktene mine her. 

En ting jeg synes trekker mye penger er barnebursdager. Om man ikke er forberedt vil det gå et par hundre kroner for kort og gave. Jeg har pleid å ha noen ting på lager for sånne anledninger, ting jeg kjøper på salg eller på nettet. Aldersrelevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har mulighet sett opp skatten litt TS. Da blir det tvungen sparing uten at du trenger å tenke på det. Er det ikke noen småjobber folk trenger hjelp til før jul? Har du forsøkt på Finn.no’s småjobber? 

Anonymkode: e69b6...80e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skatten min er egentlig nesten for høy men tørr ikke røre den. Jeg klarer ikke mindre penger inn ennå . Må få ned gjeld før buffer og sånt. For mye av gjelden har  renter som stiger viss man kun betaler minste avdrag.  Røyker ikke drikker ikke . Klær til meg får jeg ikke til me n til unger ja. Har ikke noe aktiviterer . Minste har en.  Kan ikke svise ned busjettet mere.  3000 i mat i mnd må jeg ha .  Og klarer å få gaver og sånt.  Men nå er det ikke så mye selskaper med ungene mine .elste er for stor og yngste kjenner ikke så mange som har selskap . Jobben min er veldig tung fysisk så jeg er sliten og trøtt når jeg kommer hjem. Derfor ikke to jobber  og jeg må passe litt på yngste da den krever litt mere pass  en vanlige unger.  Men jeg klarer  meg. Det er bare litt kjipt og kjedelig når det er veldig trangt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skatten min er egentlig nesten for høy men tørr ikke røre den. Jeg klarer ikke mindre penger inn ennå . Må få ned gjeld før buffer og sånt. For mye av gjelden har  renter som stiger viss man kun betaler minste avdrag.  Røyker ikke drikker ikke . Klær til meg får jeg ikke til me n til unger ja. Har ikke noe aktiviterer . Minste har en.  Kan ikke svise ned busjettet mere.  3000 i mat i mnd må jeg ha .  Og klarer å få gaver og sånt.  Men nå er det ikke så mye selskaper med ungene mine .elste er for stor og yngste kjenner ikke så mange som har selskap . Jobben min er veldig tung fysisk så jeg er sliten og trøtt når jeg kommer hjem. Derfor ikke to jobber  og jeg må passe litt på yngste da den krever litt mere pass  en vanlige unger.  Men jeg klarer  meg. Det er bare litt kjipt og kjedelig når det er veldig trangt. 

:blomst:

Anonymkode: 98075...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår. 
Lykke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...