Gå til innhold

Hvordan avdekke morkakesvikt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er i uke 28 og har lest endel om morkakesvikt.Slik jeg har forstått det er sykdomsforløpet snikende,og mor kan ikke oppdage det selv?

Er det lurt å ta s/f mål selv hjemme,og kontrollere at man følger kurven? Går til vanlig legekontroll 1 gang per mnd.

Anonymkode: 03422...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Følg med på babyens aktivitetsmønster. Det er en viktig indikasjon på trivsel. Å måle SF-mål selv kan bare skape engstelse.

Anonymkode: 27b29...2fe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen kan plutselig bli veldig aktiv, pga mer plass. Ellers er blødning indikatoren, så er lite man kan gjøre for å avdekke det. Det kommer som oftest akutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde akutt morkakesvikt og babyen min døde 💔😭  Eneste måten de kanskje kunne ha forutsett det på var å ta ultralyd med doppler undersøkelse. Da sjekker man blodgjennomstrømning i navlestreng, blodårer i morkake og i mors lyske. Det skal kunne gi indikasjoner på om noe kan være galt med morkaken. Hadde ingen symptom på morkakesvikt utover at jeg følte meg syk, hadde mye hodepine og synsforstyrrelser. Ingen blødninger.

I mine neste svangerskap har jeg hatt ultralyd med doppler og da har alt sett fint ut, og babyen har blitt født levende og frisk, 4 uker før termin.

Anonymkode: 9b719...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en treg morkakesvikt, eller. En dårlig morkake. Jeg fødte fire uker før termin etter å ha blitt igangsatt, og fødte en baby på 1540 gram. Morkaken var på 205 gram. De oppdaget at symfysemplet mitt begynte å flate ut i uke 24 og da fikk jeg vektkontroller hyppig derfra og helt til de bestemte at nå har babyen det bedre ute enn inne. 

Jordmoren min sa at det var viktig at jeg gikk til henne for SF mål, fordi alle måler litt forskjellig, ved å la én person måle så får man mest riktig kurve. 

Så å måle selv er ikke noe god ting, da er det bedre å oppsøke jordmor litt oftere om dette er noe du kjenner du er redd for. 

Men det er sjeldent. 

PS: babyen min er skolebarn, frisk, ikke briller, ikke vært ørebarn, ikke astma.. Alt bra! 

Anonymkode: 29f31...ce5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg falt nylig rett på magen (uke 28) og var dermed et døgn til observasjon da de var bekymret for at det kunne skje noe med morkaken.  Det de sa til meg var at det var lite man kunne gjøre med det, men hvis det skjedde måtte ungen ut fort ellers ville ungen dø.  De sa også at jeg ville kunne kjenne det på at magen ble steinhard, ekstreme magesmerter og at jeg ville skjønne hva som skjedde.  Blødning var et sikkert tegn. Men for at de skulle kunne redde ungen måtte jeg befinne meg på sykehus  

Da jeg var innlagt sjekket de blodgjennomstrømning gjennom navlestreng med ultralyd, og så på om morkaken ellers var hel. 

Har også hørt om tilfeller der det har vært smertefri morkakeløsning. Men det vanligste er visst smerter i magen og blødninger. 

Og så er det nok forskjell på om det skjer gradvis eller brått. Skjer det brått dør jo ungen i magen før man rekker å redde den (med mindre man er på et sykehus) 

Anonymkode: 3cecd...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De andre innleggene over her svarer på spørsmålet ditt (avtakende sf måltid føre til sjekk ved ultralyd - feks vil høyt trykk i blodgjennomstrømning i navlestrengen indikere mulig morkakesvikt som fører ril at blodstrømmen «stanger» mot morkaken). Men vil også opplyse om at morkakesvikt og løsning i stor grad er arvelig (i følge min jordmor), så du kan jo forhøre deg med din mor om hun kjenner til forekomst i familien. Om det har skjedd før ville jeg nevnt det for legen / jordmoren. Jeg spanderte dessuten 3D ultralyd i hhv uke 28 og 29 med mine små, fikk da en oppdatert full gjennomgang av indre organer, navlestreng, morkake og blodtrykk etc.

Anonymkode: 91fa4...003

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...