Gå til innhold

DnB global indeks, ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal jeg spare 1000 kr pr mnd i dette fondet for å se hvordan det går om 8-10 år?

Eller er det bare lureri?

Tips og råd ønskes.

Anonymkode: 9f586...10b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg spare 1000 kr pr mnd i dette fondet for å se hvordan det går om 8-10 år?

Tips og råd ønskes.

Jeg sparer Der, historikken viser at det ikke er lureri vertfall. Garantier har man aldri da😊

Anonymkode: d100c...37c

• Liker 2
Skrevet

Anbefaler deg å lese deg litt opp på indeksfond før du investerer iom at du tror det er lureri :) 
Garanti for avkastning har man dessverre aldri... men DNB Global Indeks gjør det ikke så ille.

Sjekk evt Dine Pengers oversikt over aksjefond og invester i de som får best terningkast, så har noen andre synset litt for deg ;) 

Anonymkode: 043eb...bcd

Gjest chisandra
Skrevet

Jeg har spart litt i det fondet over noen år, og det har så langt lønnet seg ihvertfall :)

Skrevet

Mye av gevinsten de siste årene skyldes svekket krone. Hvis man ønsker en global eksponering men ikke vil ta valutarisiko nå som krona er så lav så bør man velge et valutasikret globalt fond.

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Nåla-i-veggen skrev:

Mye av gevinsten de siste årene skyldes svekket krone. Hvis man ønsker en global eksponering men ikke vil ta valutarisiko nå som krona er så lav så bør man velge et valutasikret globalt fond.

Dette sa meg ingenting. Anbefaler du indeks eller ikke?

Skrevet

Ja, jeg anbefaler helt klart indeks. Kun da har du en garanti for å få den gjennomsnittelige avkastningen i aksjemarkedet.

Min kommentar gjaldt de som kommenterte at de har hatt god avkastning i Dnb Global indeks og hvor mye av dette skyldes svekket krone de siste årene. 

Men hvis dette med valutasikring ikke er interessant for deg så kjør på med DnB Global indeks. Dette vil nok over tid gi bedre avkasning enn de fleste aktive fond.

• Liker 1
Skrevet

Ikke lureri, nei. Kjøper du DNB Global indeks kjøper du eierandeler i Apple, Amazon, Google, Facebook, Microsoft 1600 andre store, globale selskaper. Over tid vil disse selskapene tjene mer og mer penger. Det gir bedre avkastnining enn bankinnskudd.

Anonymkode: 02fe4...645

• Liker 1
Skrevet
På 7.12.2017 den 6.35, AnonymBruker skrev:

Tips og råd ønskes.

Det er ikke lureri, og du har forstått hvordan man bør spare i indeksfond. Ikke hør på de som anbefaler valutasikring, over 8-10 år så kommer det til å jevne seg ut uansett, og det er ingen grunn til å betale ekstra for å valutasikre.

Om kronen er høy eller lav i dag er det forøvrig ingen som vet.

• Liker 2
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 8.12.2017 den 8.53, prt90 skrev:

Det er ikke lureri, og du har forstått hvordan man bør spare i indeksfond. Ikke hør på de som anbefaler valutasikring, over 8-10 år så kommer det til å jevne seg ut uansett, og det er ingen grunn til å betale ekstra for å valutasikre.

Om kronen er høy eller lav i dag er det forøvrig ingen som vet.

Hei. Hvor mye ekstra betaler man for valutasikring?

Anonymkode: 59836...2e9

• 1 måned senere...
Skrevet

Det er ikke lureri, men du må vite hva du kjøper, og veldig viktig at du har stilt inn forventningene dine riktig. Over lang tid (15+ år), så kan du forvente snitt avkastningen til verdensmarkedet med DNB Global Indeks (siden du kjøper hele markedet), som vil ligge en plass mellom 6 - 10 %. Hvis du kun skal spare i 5 år er ikke aksjefond riktig sted å plassere pengene, da markedet svinger mye på kortsikt.

Det du ikke burde gjøre, er å gå inn ukentlig å se på kursen. Hvis du klarer å kun se hva pengene dine er verdt hvert halvår, eller år, så vil du komme unna den psykiske belastningen det er å se negative tall (for det vil komme). 

Jeg har skrevet et innlegg om globale indeksfond, hvis du vil lese mer og forstå bedre hva du gjør. :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...