AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Del Skrevet 6. desember 2017 Søsteren min og jeg har pleid å gi hverandre gave til ca 1000 kr. Men i løpet av årene har hun fått seg mann og tre barn. Jeg har da gitt henne for 1000 kr, men også kjøpt gaver til resten av familien hennes. Så har minst brukt 2000 tilsammen bare på de. I år har jeg derimot tenkt å kjøpe for ca 500 til henne/mannen og 300 til hver av barna. Må jeg gi beskjed om denne endringen? Er redd for at hun skal bli skuffet. Broren min har også tre barn, men han har selv tatt opp at jeg ikke skal kjøpe til han og kona, men kun til barna. Så da var det jo veldig greit da! Anonymkode: 20a0c...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #2 Del Skrevet 7. desember 2017 Skader ikke å si ifra. Anonymkode: 1013c...e0c 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #3 Del Skrevet 7. desember 2017 I vår familie slutter vi å gi til voksne når de får barn. Jeg gir til voksne hvis jeg ser noe som passer veldig til de, eller jeg får lyst til å lage noe. Feks lage konfekt eller strikke en lue. Dette er helt standar som alle vet. Hvis det er slik at søsteren din vil kjøpe til deg for rundt 1000 kr, og du vil kutte ned på hennes gave syns jeg ikke du må si ifra. Siden du kjøper til barna hennes også. Du legger mye penger, og gaver i hennes familie. Men som over her skader det sikkert ikke å si ifra, at i år vil jeg gjøre det sånn. Jeg hadde nesten blitt litt flau om jeg fikk tre barn, og skulle kreve at alle barna får, jul og bursdagspresanger, mannen min og jeg også skulle få gave. Men det er nok fordi jeg ikke har mye penger, og er vant til regel vår med at barna får gave. Syns broren din virker fornuftig Anonymkode: 78224...e1a 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mass Skrevet 7. desember 2017 #4 Del Skrevet 7. desember 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søsteren min og jeg har pleid å gi hverandre gave til ca 1000 kr. Men i løpet av årene har hun fått seg mann og tre barn. Jeg har da gitt henne for 1000 kr, men også kjøpt gaver til resten av familien hennes. Så har minst brukt 2000 tilsammen bare på de. I år har jeg derimot tenkt å kjøpe for ca 500 til henne/mannen og 300 til hver av barna. Må jeg gi beskjed om denne endringen? Er redd for at hun skal bli skuffet. Broren min har også tre barn, men han har selv tatt opp at jeg ikke skal kjøpe til han og kona, men kun til barna. Så da var det jo veldig greit da! Anonymkode: 20a0c...c38 Vet du hva, det er det som er så utrolig greit med praktiske mennesker. De sier det bare rett ut og det er det. Ingen vonde følelser. Så du kan sikkert bare si det rett ut, du også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #5 Del Skrevet 7. desember 2017 Så etter at hun har fått barn så har du fått gave fortsatt for 1000kr, fra de med to inntekter, og du har gitt til de 2000kr fra en inntekt? Blir vel litt urettferdig...ja du kan fint begrense beløpet ditt. Nei du trenger ikke si fra, synes jeg. Anonymkode: ccea7...439 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #6 Del Skrevet 7. desember 2017 Bare snakk med henne. I vår familie sluttet vi å gi gaver til voksne søsken med småbarn, foreldre og barn over 18 år av nieser/nevøer. Det var jeg som måtte ta det opp for det ble altfor mange å gi til etterhvert. Og selvfølgelig forventer ikke jeg å få gaver tilbake. Nå får barna mest, barnefar får en ting eller to, barna gir til hverandre og får ikke lov å bruke mye på gave til meg hvertfall. Anonymkode: b5dab...b08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
s0la Skrevet 7. desember 2017 #7 Del Skrevet 7. desember 2017 Her sier vi ingenting om pris og ikke bryr vi oss heller. Gaver er ikke det viktigste med jula, og pris er i alle fall ikke det. Aldri hatt standardpris for gaver, så ingen forventer noe stort og dyrt. Jeg har dårligere råd enn søsteren min. Hun bruker nok mer penger på gaver enn meg, men det er jo tanken som teller, og det å vise at man bryr seg. Så jeg skal besøke henne, gi dem kort og en felles familiegave. Skader ikke å si noe da. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catalina Culès Skrevet 7. desember 2017 #8 Del Skrevet 7. desember 2017 Syns det er trist når pris spiller så stor rolle. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #9 Del Skrevet 7. desember 2017 13 minutter siden, Calandria skrev: Syns det er trist når pris spiller så stor rolle. Det gjør jo ikke nødvendigvis det. TS har jo ikke tatt det opp med søsteren enda, så hun kan jo bekymre seg helt uten grunn. Anonymkode: 1a252...f4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #10 Del Skrevet 7. desember 2017 Jeg fikk barn tidlig i livet, og lillesøsteren min fikk barn sent i livet. I alle år har hun kjøpt gaver til meg og mannen min for avtalt sum oss i mellom, og i tillegg til mine barn. Vi (som foreldrene våre/tanter/onkler) sluttet med gaver til nevøer og nieser når etter at de har fylt 18 år. Når min yngste var 17 år fikk hun selv barn, og året etter var det slutt på å kjøpe gaver fra henne og mannen til mine barn, mens jeg startet på å kjøpe gaver til hennes barn. For vår del har jo dette blitt likt delt over mange år, så for oss har det aldri spilt noen rolle. Vi diskuterte dette da mine var yngre, men som hun sa: hun håpte og ønsket seg barn selv en gang og da ville jo det bli likt fordelt uansett... Det er oss da... Anonymkode: 9e40f...ae9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TinyBean Skrevet 7. desember 2017 #11 Del Skrevet 7. desember 2017 (endret) Pris spiller ingen rolle hos oss, heldigvis (gir til søsken, foreldre, stefar og bestevenn). Andre venner tilbringer jeg koselig tid sammen med, det er mye mer verdifullt for oss. Heller en full dag med god mat og godt selskap enn å styre med gaver. I år blir det garantert billig og kanskje hjemmelaget/gjenbruk fra meg til familie, men det er de klar over siden jeg har lite å rutte med da jeg bare har studielån dette året. Pris på gaver betyr mindre og mindre nå for meg. Jeg er bare glad for at noen tenkte på meg og hadde lyst til å gi meg noe. Jeg ville bare sagt i fra at jeg ikke har råd til å gi dyre gaver, regner med de vil ha forståelse for det. Endret 7. desember 2017 av TinyBean 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #12 Del Skrevet 7. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg fikk barn tidlig i livet, og lillesøsteren min fikk barn sent i livet. I alle år har hun kjøpt gaver til meg og mannen min for avtalt sum oss i mellom, og i tillegg til mine barn. Vi (som foreldrene våre/tanter/onkler) sluttet med gaver til nevøer og nieser når etter at de har fylt 18 år. Når min yngste var 17 år fikk hun selv barn, og året etter var det slutt på å kjøpe gaver fra henne og mannen til mine barn, mens jeg startet på å kjøpe gaver til hennes barn. For vår del har jo dette blitt likt delt over mange år, så for oss har det aldri spilt noen rolle. Vi diskuterte dette da mine var yngre, men som hun sa: hun håpte og ønsket seg barn selv en gang og da ville jo det bli likt fordelt uansett... Det er oss da... Anonymkode: 9e40f...ae9 Jeg er infertil, så hun vil aldri kjøpe noe til mine barn. TS Anonymkode: 20a0c...c38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uni Skrevet 7. desember 2017 #13 Del Skrevet 7. desember 2017 For meg og søskenene mine har det skjedd flere ganger at vi har gjort endringer i hvor mye vi kjøper for til hverandre. I år ble jeg og brodern enige om å ikke kjøpe\skaffe noe til hverandre, jeg har dårlig råd for tiden og han har noen praktiske utfordringer: Til søster og far har jeg sagt til bursdager og jul i år at siden jeg for tiden har dårlig råd, så gir jeg bare så-så mye i år. Til mine små nieser og nevø har jeg også redusert gaveverdiene, men ser ingen grunn til å opplyse om det. For min brors kone ba jeg ham si til henne at hun ikke trenger å skaffe noe til meg i år, så skaffer ikke hun meg heller. Alle vet at jeg er student og har trang økonomi for tiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #14 Del Skrevet 7. desember 2017 11 timer siden, Calandria skrev: Syns det er trist når pris spiller så stor rolle. Det er vel ikke at pris spiller så stor rolle, men har noe med forventning å gjøre. Feks det å komme på julaften uten gave til noen, og de har kjøpt en utrolig fin gave til deg. Folk liker å være på ca samme nivå. Anonymkode: 78224...e1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå