Gå til innhold

Jeg hater deg, du er så slem mot meg, skulle ønske du var som andre foreldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er det jeg hører veldig ofte når 12-åring ikke får viljen sin. Hvis han er ufin og provoserer med vilje så får han gå fra bordet. På veien hører jeg mange sånne kommentarer. Han har blitt veldig ironisk og tøff i det siste. Til og med går han som en mini gangster i huset. Jeg holder meg til faste regler og rutiner og han må bare respektere det. leggetiden er han vanskeligst med. Han sover legger seg 9 og sovner ikke før 9.15-09.30 og sliter med å stå opp om morningen. Jeg vet at mange av hans venner er lengre våken , men han sliter virkelig med å stå opp. 

Hjelp? Hvordan er deres 12-åringer? 

Anonymkode: e75c7...bcd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det bare å vise at du ikke tolererer dårlig oppførsel, han tester grenser. 

Er han trøtt utover dagen også? Eller kun når han står opp? Skjønner jo at han synes kl 21 er litt tidlig, men trenger han de timene, så gjør han jo det. 

Anonymkode: c539f...331

• Liker 1
Skrevet

Han er helt ok utover dagen. Trener 4 ganger i uken og er vanskelig å vekke. Jeg ser at han kunne sovet sikkert 1-2 timer til.

Jeg må nok begynne å strekke leggetiden snart, men hvordan gjøre det når han er så trøtt??

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er helt ok utover dagen. Trener 4 ganger i uken og er vanskelig å vekke. Jeg ser at han kunne sovet sikkert 1-2 timer til.

Jeg må nok begynne å strekke leggetiden snart, men hvordan gjøre det når han er så trøtt??

Mange er jo trøtte om morgenen uansett, meg inkludert. Jeg er veldig glad i å sove, legger meg mellom 21-22 hver dag. Og selvom jeg har sovet mange timer er jeg sjeldent klar for morgen klokken 7 når junior er klar. Så det med leggetid bør ikke ha så mye å si

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også ei på 12.

Hun er ikke fullt som din, men jeg praktiserer følgende: ved UFIN oppførsel ang. regler som er satt, strammes det enda mer inn. Diskusjon og spørsmål om regler på en høflig måte er selvfølgelig helt ok, men frekkhet og kallenavn osv er overhodet ikke akseptabelt, og fører til strengere regler (ikke over lang tid da, men den dagen feks, avhengig av hva det gjelder).

Så snakker vi selvfølgelig om ting ellers, når vi begge er i godt humør, om hva konsekvensene blir og hvorfor. Hun har ALL lov i verden til å være uenig og å ikke like regler og grenser som settes for henne, og hun har all lov i verden til å argumentere, spørre og reflektere rundt det. Noe endrer vi kanskje, dersom vi ser at argumentene er fornuftige osv, men noe blir som vi har bestemt. Hun har skjønt at det er rom for forhandlinger, men dersom vi sier at det er nok, så er det nok, og fortsetter hun da, så blir det bare verre...

Man snakker ikke ufint og provoserende til hverandre. Sånn er det bare. Sett deg ned med ham når han er i godt humør, snakk om hvilke konsekvenser det skal få og hvorfor det ikke aksepteres sånt prat. Han er 12, han vet godt egentlig!

Dette med søvn er ikke så lett.... Datteren min legger seg 21:30, men hun sovner sjelden før klokken har bikket 22.... Hun har på klokke selv og står alltid opp. Hun er trøtt, men ikke sur. Hun trener også fire ganger i uka og spiller kamper hver helg, så jeg vil jo tro at hun får brukt energien... Hun trenger sikkert ikke mer søvn... Dersom sønnen din er opplagt på dagen, men bare trøtt akkurat når han står opp, så er det ikke sikkert det er så unormalt. Han får få prøve seg fram da - senere leggetid, men da må han klare å stå opp OG ikke være sur når han står opp (kan ikke kreve kjempesmil, men null sure kommentarer osv). Klarer han ikke det, må du holde på leggetiden. Det er han også stor nok til.

• Liker 4
Skrevet

Sikkert noe jeg kommer til å bite i meg når jeg selv får tenåring - men;

Har dere prøvd å snakke med barnet mer inngående om hva innholdet av de ordene der faktisk betyr - og spørre hva de oppriktig tenker at andre foreldre pleier gjøre? Og hva de selv optimalt tenker en forelder bør gjøre i samme situasjon?

Jeg skjønner jo at atferden ikke endrer seg over natta av den grunn - men jeg har ikke helt troa på å utelukkende komme med motargumenter i selve «krangelen» og kun stramme inn grenser. 

Ja, det funker for endel - men jeg vil tippe at man i kampens hete kanskje glemmer bort verdien av å gi barn sjansen til å reflektere litt over egen oppførsel utover ren grensesetting.

Den dagen ungen min begynner å snakke på den måten og har litt mer kompleks forståelse av ting enn små barn tenker jeg iallefall at det må være et poeng å snakke litt mer sammen - og prøve å finne mellomløsninger på enkelte ting.

Så vil sikkert mange få samme sure svar tilbake, eller enda verre responser - men da har de iallefall fått sjansen til å møtes litt på lik linje og forklare hvorfor det sinnet og frustrasjonen er der utover konklusjonen «du er dust». 

Nå sier jeg ikke at dette skal skje ved hver eneste kamp, men når en merker større endringer og veldig negativ ordbruk så tenker jeg det er på sin plass å vise på flere måter at det finnes noen grenser for hva som er akseptabelt.

Ja, det er lov å bli flau og sur - men tenk litt på ordvalget innimellom. Ikke sleng ut alt fordi mamma og pappa er en murvegg som bare skal ta imot hva som helst.

Jeg skjønner ellers at det er viktig å legge tilrette for søvn, men jeg vet ikke om jeg hadde presset gjennom langt tidligere leggetider enn snittet på den alderen. Det blir jo litt kjipt å legge seg samtidig som en 3 åring tilslutt fordi man sikkert kunne sovet døgnet gjennom om man prøvde. Så der tror jeg man må se litt på hva barn flest i den alderen gjør, og spørre om det kunne vørt bedre å starte legging litt tidligere for hans egen del - eller om han synes det er greit iløpet av dagen og ikke sliter med å holde seg våken.

Anonymkode: f76fd...f37

• Liker 1
Skrevet

Her må du kjøre hardt med konsekvenser. Å snakke sånn til moren sin er ikke greit. Jeg ville endret Wi-Fi passordet og gitt han det først etter han hadde bedt om unnskyldning for å vise at det faktisk vanker konsekvenser for ufin oppførsel. 

Anonymkode: 71e17...6dc

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert noe jeg kommer til å bite i meg når jeg selv får tenåring - men;

Har dere prøvd å snakke med barnet mer inngående om hva innholdet av de ordene der faktisk betyr - og spørre hva de oppriktig tenker at andre foreldre pleier gjøre? Og hva de selv optimalt tenker en forelder bør gjøre i samme situasjon?

Jeg skjønner jo at atferden ikke endrer seg over natta av den grunn - men jeg har ikke helt troa på å utelukkende komme med motargumenter i selve «krangelen» og kun stramme inn grenser. 

Ja, det funker for endel - men jeg vil tippe at man i kampens hete kanskje glemmer bort verdien av å gi barn sjansen til å reflektere litt over egen oppførsel utover ren grensesetting.

Den dagen ungen min begynner å snakke på den måten og har litt mer kompleks forståelse av ting enn små barn tenker jeg iallefall at det må være et poeng å snakke litt mer sammen - og prøve å finne mellomløsninger på enkelte ting.

Så vil sikkert mange få samme sure svar tilbake, eller enda verre responser - men da har de iallefall fått sjansen til å møtes litt på lik linje og forklare hvorfor det sinnet og frustrasjonen er der utover konklusjonen «du er dust». 

Nå sier jeg ikke at dette skal skje ved hver eneste kamp, men når en merker større endringer og veldig negativ ordbruk så tenker jeg det er på sin plass å vise på flere måter at det finnes noen grenser for hva som er akseptabelt.

Ja, det er lov å bli flau og sur - men tenk litt på ordvalget innimellom. Ikke sleng ut alt fordi mamma og pappa er en murvegg som bare skal ta imot hva som helst.

Jeg skjønner ellers at det er viktig å legge tilrette for søvn, men jeg vet ikke om jeg hadde presset gjennom langt tidligere leggetider enn snittet på den alderen. Det blir jo litt kjipt å legge seg samtidig som en 3 åring tilslutt fordi man sikkert kunne sovet døgnet gjennom om man prøvde. Så der tror jeg man må se litt på hva barn flest i den alderen gjør, og spørre om det kunne vørt bedre å starte legging litt tidligere for hans egen del - eller om han synes det er greit iløpet av dagen og ikke sliter med å holde seg våken.

Anonymkode: f76fd...f37

Snakkas om noen år👍👍

Anonymkode: eaeef...7d5

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg hører veldig ofte når 12-åring ikke får viljen sin. Hvis han er ufin og provoserer med vilje så får han gå fra bordet. På veien hører jeg mange sånne kommentarer. Han har blitt veldig ironisk og tøff i det siste. Til og med går han som en mini gangster i huset. Jeg holder meg til faste regler og rutiner og han må bare respektere det. leggetiden er han vanskeligst med. Han sover legger seg 9 og sovner ikke før 9.15-09.30 og sliter med å stå opp om morningen. Jeg vet at mange av hans venner er lengre våken , men han sliter virkelig med å stå opp. 

Å «slite med å stå opp» indikerer ikke søvnunderskudd. Det er første bud. Å slite med å stå opp indikerer kun at en er b-menneske. Almenntilstand indikerer søvnunderskudd. Han behøver (etter alder) minst 7 timer søvn. 8 over tid. Du tvinger han til å sove 9- eller 10 timer om han står opp mellom 6 og 7. Altså et par timer for lenge.

Utover det så vet en 12-åring selvsagt hvor han skal trykke. Men det vet du også, Ts. For du legger han tidlig fordi han er som han er, dermed er leggetid din valgte straffemetode, og du (ikke han) har ført dere inn i en negativ spiral der alle knep er lov og ingen regler gjelder. En 12-åring er ikke så dum at han ikke ser at leggetiden din er straff.

Etabler et hjem med fair play og konsekvens, ikke straff. Fjern mat og søvn fra avstraffelsesmetoder. Og du skal se at sønnen din oppfører seg finere. Fordi du går foran med et mer ok eksempel enn nå. Barns oppførsel starter hos foreldrene. ;) 

Anonymkode: 2d3e9...bc7

Skrevet

Hei igjen. Min leggetid er ikke straff. Jeg prøver å gjøre mitt beste for at han skal være opplagt på skolen og resten av dagen. Hvis han legger seg senere enn det blir han bare vanskelig og irritabel og hele dagen blir ødelagt. Vi har flere barn i hus og  alle er forskjellige og trenger ulik dose med søvn.

ts

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker du burde ta imot rådene folk kommer med her. Jeg hadde klikket om min datter hadde pratet sånn til meg. Det er ikke akseptabelt. Hun kan være så uenig hun vil, men å prate sånn til sin mor er overhode ikke akseptabelt! Mangel på respekt! Spør han om han vet hva ordene han kommer med betyr. Han må si unnskyld til deg, og du må stramme inn på reglene når han ikke klarer å oppføre seg. Så må dere prate mer sammen. Finne løsninger som passer for han, når det gjelder søvn/leggerutiner og ellers i hverdagen. Plutselig har du en kjempefin gutt, som respekterer deg og klarer å oppføre seg selv når han er uenig... la han få ordet, komme med forslag til endringer for å få det bedre...

Gjest GoldenLioness
Skrevet (endret)

Det er helt lov å være uenig om regler. Men man skal kunne sette seg ned og snakke sammen og komme frem til en løsning som ikke innebærer frekk og uhøflig oppførsel. Hadde sønnen min oppført seg sånn så hadde mobilen, nettet og gaming vært ute av bildet. Hadde han fortsatt hadde han fått husarrest i helgen i tillegg.

Først og fremt ville jeg satt meg ned med han. Si at du forstår at han ville legge seg senere og dere kan prøve med en halvtime lenger. Ser dere at han fremdeles er opplagt gjennom dagen så kan dete drøye enda en halvtime. At han er trøtt om morgenen har ikke noe å si for om han har fått nok søvn som andre nevner. 

Si så at om han ikke klarer å være opplagt, våken og blid på dagen med mindre søvn så må han selv skjønne at det ikke er ideelt å legge seg så mye senere. Prøv å ha en mer åpen dialog med han og ikke behandle han som et lite barn. Gi han muligheter til å være med på å bestemme og prøve ut ting som ikke er helt ute av det blå og så sammen snakke om hva som fungerer og ikke. Barn blir ofte mer fornøyd om de føler at de bli hørt og at de får være med på å ta avgjørelser og at ikke ting blir bestemt over hodet deres. 

Endret av GoldenLioness

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...