AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Jeg er på et teknisk arbeidsoppdrag i en barnehage, og observerer litt ufrivillig en del av barna der. En gutt der (kanskje fire år?) virker å ha dårlig utviklet "folkeskikk" - i den grad det kan forventes i den alderen. Har har flere ganger gått bort til andre barn og bare tatt fra dem en leke som han kan tenke seg akkurat da - med påfølgene gråt fra den andre. Når han blir fortalt at han skal være snill med de andre, og ikke gjøre sånt, fremviser han litt "dyriske" holdninger og svarer at "da får han slåss om den da". Er kanskje alle barn på den alderen sånn? Anonymkode: d17eb...786
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Dette får du overlate til personalet som kjenner barnet. Ja, man forventer at barn er kommet over den alderen hvor de tar leker fra andre barn for å teste grenser når de er 4 år, men siden du ikke kjenner barnet vet du Ikke om det er diagnoser, dårlige oppvekstvilkår, dårlig sosial kompetanse etc inne i bildet. Anonymkode: e03f0...920 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #3 Skrevet 6. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette får du overlate til personalet som kjenner barnet. Anonymkode: e03f0...920 Har ikke sagt et ord til ham jeg hvis du trodde det. Anonymkode: d17eb...786
bortebra Skrevet 6. desember 2017 #4 Skrevet 6. desember 2017 Det er jo problematisk adferd, men det pedagogiske personalet skal normalt sett forsøke å finne årsaker og jobbe med å bedre det.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #5 Skrevet 6. desember 2017 Alle er ikke sånn. Men barn er som voksne, svært forskjellige og varierer sterkt i personlighet og intelligens fra individ til individ. Hvis dette er tilfellet, at barnet plages med de sosiale relasjoner og normer, er det sikkert noe de ansatte i barnehagen har kontroll på og har tatt opp med foreldrene. Det kan være mange årsaker til at en 4-åring fremstår som mer "uoppdragen" enn andre 4-åringer, og det er ikke noe man som utenforstående skal begynne å blande seg opp i. Anonymkode: 87e0d...549 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #6 Skrevet 7. desember 2017 Det er jo veldig forskjellig, akkurat som det er forskjellig oppførsel på toåringer, sjuåringer, 17-åringer og 45-åringer. Alle er jo ikke sånn eller slik. Det er jo alltids noen i hver gruppe, klasse, eller nabolag som oppfører seg grunnleggende dårlig, av ymse årsaker. Blant barnehagebarn er det mer hyppig forekommende tror jeg, for barna er jo i en alder der det skal erfares, læres og øves på, og de som har problemer med slikt oppdages. Hos noen av dem vil jo oppførselen bedres betraktelig bare gjennom modning og sosial interaksjon, for andre trengs det kanskje små eller store tiltak. Mennesker utvikles veldig ulikt, og mennesker har ulike utgangspunkt for å utvikle sosial kompetanse. I barnehagen, skolen, familien og samfunnet er det uttalte og uuttalte krav til oppførsel, og noen/mange har slett ikke lært seg dem eller bryr seg om dem når de er fire. Noen lærer/bryr seg aldri. Anonymkode: 9778b...6d5
Gjest GoldenLioness Skrevet 7. desember 2017 #7 Skrevet 7. desember 2017 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er på et teknisk arbeidsoppdrag i en barnehage, og observerer litt ufrivillig en del av barna der. En gutt der (kanskje fire år?) virker å ha dårlig utviklet "folkeskikk" - i den grad det kan forventes i den alderen. Har har flere ganger gått bort til andre barn og bare tatt fra dem en leke som han kan tenke seg akkurat da - med påfølgene gråt fra den andre. Når han blir fortalt at han skal være snill med de andre, og ikke gjøre sånt, fremviser han litt "dyriske" holdninger og svarer at "da får han slåss om den da". Er kanskje alle barn på den alderen sånn? Anonymkode: d17eb...786 Det kan være tusen grunner til at du observerte det du observerte. Det kan være en fase, en dårlig dag, en diagnose etc etc. Og så har vi alle forskjellige personligheter. Jeg var i parken med sønnen min på 2 og skulle mate duene og leke ved dammen da det var en jente på rundt 7 år som sto og sjefet og dikterte absolutt hver eneste unge som var der. «Ikke mat måkene, de er stygge. Ikke løp der duene er. Ikke gi fuglene så store brødbiter. Ikke ditt, ikke datt» Til og med meg kommmeterte hun på at jeg ikke delte brødet i små nok biter. Hun var skikkelig slitsom. Broren hennes, på ca samme alder derimot, var skikkelig laidback, smile, lo og løp rundt. Han ignorerte henne bare. Faren bare trakk seg bort fra henne der hun høyt og tydelig belærte de andre barna om hvor de fikk lov å leke. Noen barn som voksne har bare mer dominerende personligheter. Med rett veiledning og korrigering av oppførsel som ikke er optimal så vil det i de fleste tilfeller blir noe bedre. Ikke minst vil de ofte bli litt mykere etterhvert som de blir eldre og forstår mer. Andre vil alltid være sånn. Brautende, rett frem, lite sosial antenner og gå over lik attitude. Endret 7. desember 2017 av GoldenLioness
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå