Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 #1 Skrevet 31. januar 2005 Min PC er fra 2001 og har sikkert en hel masse med utstyr som er så utdatert at det vil koste skjorta å oppgradere. Har derfor vurdert å kjøpe ny. Men, hva trenger jeg? Må jeg kjøpe ny skjerm? Den jeg har funker helt fint, men hvordan vet jeg om den er kompatibel med en ny PC? Og så kjøpte jeg ny DVD-brenner i høst en gang, den kan jeg vel bruke i en ny maskin? Jeg har kikket litt rundt på nettet, men jeg skjønner ikke så veldig mye av de forskjellige benevnelsene på de forskjellige deler og ting og tang? Kan jeg kjøpe meg en bygge-pc - jeg som ikke har så veldig masse erfaring med hard-ware... følger det med utførlig bruksanvisning sånn at en som meg - nesten helt uerfaren - klarer å fikse det selv? Noen som har noen tips til meg om hva eller hvor?
liv Skrevet 31. januar 2005 #2 Skrevet 31. januar 2005 om du kjøper, et hovedkort, skjermkort, prossessor og ram så kan du bruke cd-dvd spiller, disketstasjon, kabinettet og skjermen..
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 31. januar 2005 Men, hvordan vet jeg hva slags jeg skal ha av de forskjellige typene? Og da kan jeg altså få meg en ny maskin ved å bare bytte ut de tingene du nevnte? Har nemlig SDRAM i maskinen fra før, og jeg vet jeg har plass til mer, men jeg innbiller meg at det blir billigere å kjøpe nytt av det - siden den type RAM er på vei ut og derfor veldig dyrt. Men, kan jeg bare søke på pakkeløsning i de forskjellige nettbutikkene og sette sammen selv?
liv Skrevet 31. januar 2005 #4 Skrevet 31. januar 2005 Det er relativt enkelt å bygge sammen en pc. Jeg har klart det og da var jeg 14 år og hadde ikke sett innsiden på pc'n før.. Så det skal du nok klare. Når det gjelder deler så er det vikig å få de kompatible. Har du sett på www.komplett.no? De kan du maile før du bestiller og se om det er kompatibelt.. Eller så kan du spørre her da. Hvor mye kunne du tenke deg å bruke på pc'n da? Og hva skal du bruke pc'n til? Skal guttungen spille så er det viktig å legge litt i et ordentlig grafikkort.
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #5 Skrevet 31. januar 2005 Vet ikke helt hvor mye, men jeg hadde en liten fantasi om ikke å overstige 5000... Det blir ikke noe spilling på den. Ungene har sin egen spille-pc nede - selv om den ikke er noe særlig bra.. Men, det er ett eller annet galt med denne jeg har - så det må nesten bli å bytte ut alt jeg har her for å få bort uhumskhetene. Jeg har avinnstallert og innstallert på nytt flere ganger, er veldig nøye på å ikke laste ned ting fra nettet og kjører ad-aware, spybot, ccleaner og antivirus ofte, men allikevel er det noe greier her jeg ikke skjønner. Jeg skal bruke den endel til å bygge opp hjemmeside - og jeg har ambisjoner om at den skal bli ganske stor etterhvert. Så det må være en maskin der jeg kan ha oppe mange sider på nettet + flere mapper og ftp-prog samtidig... vet ikke om det er lite eller mye, men med den pc jeg har i dag har jeg prob når jeg har så mye oppe samtidig... Så - det skal være en bruks-pc - for ungene mht skolearbeid etterhvert og hjemme side - bilder, dokumenter osv... jeg vil fortsette å bruke win-xp pro...
liv Skrevet 31. januar 2005 #6 Skrevet 31. januar 2005 Jo rusket ligger jo på harddisken da.. Hvordan hovedkort/prossessor har du nå?
liv Skrevet 31. januar 2005 #7 Skrevet 31. januar 2005 og har du ekstert grafikkkort så kan det hende du kan bruke det da.. Men det spørs jo på hastighet og om det er kompatibelt med det nye grafikkkortet.
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #8 Skrevet 31. januar 2005 og har du ekstert grafikkkort så kan det hende du kan bruke det da.. Men det spørs jo på hastighet og om det er kompatibelt med det nye grafikkkortet. Jeg har AMD Duron 850 MHz Processor og grafikkortet er et NVidia 11 32MB VGA TV out står det på spesifikasjonen min her... Jeg slo opp på skjerm i kontrollpanelet og der sto det NVIDIA GeForce2 MX/MX400 (vet ikke hva det betyr, jeg...)
Cronos Skrevet 31. januar 2005 #9 Skrevet 31. januar 2005 Det er fullt mulig å sette sammen en pc til under 5000,- (uten skjerm). Men du kommer nok til trenge litt RAM hvis du skal drive mye med hjemmesideprogrammering. Ellers har jo alle de kjente nettbutikkene samt OBS januar-tilbud nå om dagen. Men her er det snakk om ca 9000,-. Jeg ville gått for en AMD 64 på sokkel 939 hovedkort, da jeg synes at AMD er mer prisgunstig enn Intel. F.eks. Epox EP-9NDA3+ og en AMD64 3200+.
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #10 Skrevet 31. januar 2005 Jeg ville gått for en AMD 64 på sokkel 939 hovedkort, da jeg synes at AMD er mer prisgunstig enn Intel. F.eks. Epox EP-9NDA3+ og en AMD64 3200+. Der ble jeg borte... og det er derfor jeg ikke får ordnet meg pc selv uten hjelp, for jeg skjønner jo ikke disse tallene... Jeg trenger vel ikke skjerm hvis jeg bare har skjermkort som støttes?
liv Skrevet 31. januar 2005 #11 Skrevet 31. januar 2005 Mannen min er litt mer inne i hva som er kompatibelt med hverandre og hva som er bra priser. Kan spørre han når han kommer hjem i kveld hva han vil anbefalle.. Og høre om han kan sette sammen en liten pakke eller to til den prisen du er ute etter! Og så tror jeg du kan beholde det skjermkortet du har enda. Så få du heller oppgradere det senere om du synes det går for tregt.. Så det du trenger er ram, hovedkort og prosessor... Vi har både amd og intel og personlig foretrekker jeg intel-pc'n. Men det er ikke så stor forskjell da.
Gjest Anonymous Skrevet 31. januar 2005 #12 Skrevet 31. januar 2005 Vil vertfall ikke anbefale deg å kjøpe fra store butikkkjeder som ekspert o.l Da får du som regel utdaterte maskinen til en dyr pris og det er gjerne vanskeligere å oppdatere slike maskiner. Komplett e.l er nok bedre alternativer. Man trenger nesten ikke være datakyndig for å sette sammen en maskin, har nesten ingen erfaring med å sette sammen maskiner, og det jeg har gjort med min har ikke vært noen problem. Regner med det er endel komplett butikker rundt om, ville tatt meg en tur dit, gjerne med en som har litt peiling (alltid lurt når man skal kjøpe noe i en butikk:) og fått de til å sette sammen en maskin, du sparer litt på å sette den sammen selv. Lykke til
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #13 Skrevet 31. januar 2005 Jeg driver og kikker på komplett.no og later som jeg har peiling... eeh... Hvis jeg skal bruke den kassa jeg har, men bytte ut alt, hva trenger jeg nytt? Jeg tenker at jeg da trenger harddisk, prosessor, RAM, Kan jeg bruke den DVD-brenneren jeg kjøpte i høst? Og jeg bruker ADSL til internett, trenger jeg å kjøpe noe nytt der? Og hva med grafikkort og skjermkort og andre ting? Noen som kan fortelle meg hva jeg trenger om jeg skal bygge meg ny pc? Og kan jeg bruke kassa jeg allerede har, eller bør jeg bytte den også?
liv Skrevet 31. januar 2005 #14 Skrevet 31. januar 2005 Hardware.no anbefaller denne prosessoren til ditt bruk.. http://prisguide.hardware.no/vis_produkt.p...product_id=9811
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #15 Skrevet 31. januar 2005 Hardware.no anbefaller denne prosessoren til ditt bruk.. http://prisguide.hardware.no/vis_produkt.php?product_id=9811 Takk. Og da kan jeg bare velge og vrake fra den listen, da? Og hva trenger jeg i tillegg?
Scheherazade Skrevet 31. januar 2005 #16 Skrevet 31. januar 2005 Her kan du titte litt, står forklart noen uttrykk og ord i det minste. Jeg skal igang med å oppgradere min PC nå, kjøpte nytt hovedkort og minne på lørdag. Mitt problem var at jeg hadde RRAM men ville ha DRAM. Jeg kjøpte på Datakjeden, dersom du går til en pc-butikk kan de hjelpe deg mye på vei. Kanskje enklere enn å hande på nettet dersom du ikke er helt inne i sjargongen? Studerer selv data, men hardware lærer vi null og niks om. Har selv ikke peiling på den slags, selv om jeg kan godt algoritmene og teknologien i PCen og operativssytemet. Ironisk? Tja...
liv Skrevet 31. januar 2005 #17 Skrevet 31. januar 2005 Kan lite om hovedkort men er kompatibelt og skal være bra..
liv Skrevet 31. januar 2005 #18 Skrevet 31. januar 2005 (den lista er oversikt over butikker som fører det kortet/prosessoren.. )
Polly Ester Skrevet 31. januar 2005 Forfatter #19 Skrevet 31. januar 2005 En tåpe kan spørre mer enn ti vise kan svare, heter et ordtak... og jeg føler nå at jeg virkelig er en tåpe her... Men, hvis jeg tar utgangspunkt i denne spesifikasjonen: http://prisguide.hardware.no/vis_handlevog...?waggon_id=3235 og kjøper de forskjellige komponentene jeg trenger (trenger ikke dvd-brenner, mus, tastatur el skjerm) så kan jeg sette sammen min egen maskin og få alt jeg trenger?
liv Skrevet 31. januar 2005 #20 Skrevet 31. januar 2005 den fungerer sikkert fint den pakken men det er litt dumt at det er socket a kort da. For det er sånn sakte på vei ut ettehva jeg har forstått.. Så om du skal oppdatere prosessoren om en go stund så kan det hende du må bytte hovedkort igjen..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå