Gå til innhold

Hvordan lage en god problemestilling - essay?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skrive essay for førstegang på universsitetsnivå, og må lage en  god problemstilling selv....:/ Noen gode råd til hvordan man lager best en bra problemstilling?

Anonymkode: 204ed...20e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er jo helt umulig å svare på... hva studerer du? Hvilket fag skal du skrive essay i?

Anonymkode: 483ff...34f

Skrevet

Jeg har akkurat samme opplegget i min utdanning. Syns det er vanskelig. Det skal ikke være ja/nei-spørsmål, men gå an å svare på ut ifra pensum. Å starte problemstillingen med "hvordan", "hvilken", og lignende ord kan funke, og ofte ser jeg man bruker "sett i lys av xxx-teori/syn". Husk at oppgaven skal ha en rød tråd som du klarer å besvare problemstillingen med. Har dere hatt spesifikke tema eller begreper i pensum kan du bruke det i problemstillingen. Ellers er jeg enig i at å finne på egne problemstillinger er ganske vanskelig på førsteårsnivå. Lager man en dårlig problemstilling går jo hele oppgaven til $&"$&. Så samme hvor mye du viser du forstår av pensum så starter oppgaven dårlig med problemstillingen. 

Lykke til!

Anonymkode: 8fd37...6b7

Skrevet

Jeg går på 2. året og leverte forrige uke en 8 siders essay. Jeg anbefaler at hvis du skal lage en problemstilling så må du lese oppgaven professoren din har gitt minst 10 ganger for å virkelig sette inn i det, og i tillegg alltid lese hva professoren krever i oppgaven midt underveis i skrivingen OG før du faktisk lever det. Sjekk alltid pensumet og hva du kan skrive til problemstillingen din som er relevant til din oppgave - hvis du feks må skrive 3000 ord som meg, så er det beste å finne en problemstilling der føler mye av literaturlistene i pensumet kan støtte deg. Har du tid burde du også sette deg god tid til å lese artikler/bøker fra pensumet ditt og. Nå kommer jo det også an på hvilket studie og oppgaven krever, men jeg vil definitivt anbefale deg å alltid sikre deg at alt sammenhenger sammen (rød tråd) med problemstillingen du lager og skal skrive om, så alltid sjekk hva din problemstilling er og hva professoren krever i selve oppgaven.  

Skrevet

Jeg syns denne er ganske hjelpsom.

Anonymkode: 1348e...cf3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...