AnonymBruker Skrevet 6. desember 2017 #1 Skrevet 6. desember 2017 Jeg vurderer overføring fra et annet universitet til UiO til høsten. I den sammenheng har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan besvare... Jeg vet det ikke er mulig å ta jussen som privatist, men er studiet ved UiO lagt opp slik at det er mye obligatorisk oppmøte? Eller kan man fint kombinere det med jobb eller evt. bo i en annen by? Jeg er ferdig med flere avdelinger, men har dratt svært stor nytte av å være i kollokviegrupper gjennom de første årene. Er det vanlig med godt samarbeid, er det lett å finne noen å jobbe med? En annen ting jeg ikke forstår helt er studieløpet og hvordan det er lagt opp. Noen sier det er eksamen etter hvert emne, andre sier at det er eksamen på slutten av året. Noen som kan oppklare dette? Trenger en generell innføring i hvordan studie er lagt opp rent praktisk, ikke teoretisk - innholdet i emnene har jeg ganske grei kontroll på. På forhånd takk Anonymkode: 05010...246
Frukthage Skrevet 6. desember 2017 #2 Skrevet 6. desember 2017 Jeg studerte jus ved UiO før, ble ferdig for to år siden. Det er ikke mye obligatorisk oppmøte i det hele tatt. I løpet av mine fem år ved fakultet var det kanskje ti-femten timer tilsammen utenom exphil. Det var lenge eksamen for hele avdelingen etter hver avdelingen. Dette ble det slutt på rett etter at jeg startet. Hvert emne avsluttes hvert semester, og det er typisk eksamener i desember og mai/begynnelsen av juni. UiO har ikke det beste sosiale miljøet, så jeg anbefaler deg at du deltar på sosiale arrangementer for å finne noen å lese med 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2017 #3 Skrevet 7. desember 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer overføring fra et annet universitet til UiO til høsten. I den sammenheng har jeg noen spørsmål jeg håper dere kan besvare... Jeg vet det ikke er mulig å ta jussen som privatist, men er studiet ved UiO lagt opp slik at det er mye obligatorisk oppmøte? Eller kan man fint kombinere det med jobb eller evt. bo i en annen by? Jeg er ferdig med flere avdelinger, men har dratt svært stor nytte av å være i kollokviegrupper gjennom de første årene. Er det vanlig med godt samarbeid, er det lett å finne noen å jobbe med? En annen ting jeg ikke forstår helt er studieløpet og hvordan det er lagt opp. Noen sier det er eksamen etter hvert emne, andre sier at det er eksamen på slutten av året. Noen som kan oppklare dette? Trenger en generell innføring i hvordan studie er lagt opp rent praktisk, ikke teoretisk - innholdet i emnene har jeg ganske grei kontroll på. På forhånd takk Anonymkode: 05010...246 Jeg går på jussen i Oslo nå. Frem til nå har det vært svært lite obligatorisk oppmøte, det er bare noen semestre du har bitte litt obligatorisk oppmøte. MEN nå om dagen er det mye snakk om at det skal bli mer obligatorisk oppmøte, men jeg har dessverre ikke så god greie på om det blir noe av, og evt. hvor mye obligatorisk det vil bli. Slik det er nå, og dersom det ikke skjer store endringer på den obligatoriske fronten, kan du veldig fint kombinere det med å både jobbe eller bo i en annen by. Det som har vært obligatorisk til nå har som regel konsentrert seg over en kortere periode, slik at du evt. kan reise til Oslo i den perioden, selv om jeg såklart skjønner det kan være kipt å reise helt til Oslo bare for et par timer undervisning dersom du bor langt unna. På denne linken kan du se en grei oversikt, det står bla. hvilke semestre som har obligatorisk undervisning, og hvis du går inn på de ulike emnene kan du se nærmere hvor mye obligatorisk det er i det enkelte emnet MEN igjen: husk at det kan skje store endringer på det obligatoriske i den nærmeste fremtid! http://www.uio.no/studier/program/jus/oppbygging/ Det er dessverre ganske dårlig sosialt miljø på jussen i Oslo, det er et veldig stor press der! Men selv om det generelt er veldig stort press til prestere bra, er det også veldig mange hyggelige Det er lett å finne en kollokvie og noen å være sammen med dersom du er motivert for det. Når du melder deg opp i studentweb kan du også hvert semester også velge å melde deg opp til en kollokviegruppe, og dersom du deltar på kursene er det også lett å finne noen å kollokviere med Det er eksamen hvert semester. Du tar ofte en stor eksamen på 20 eller 30 sp. i semesteret, og da går alle delemnene fra hele semesteret inn i en eksamen på 6 t, men emnene har en sammenheng da, slik at de på en måte utgjør et fag. MEN som sagt driver de med en del endringer på studie om dagen, så kan ikke garantere at det fortsatt er slik når du starter Lykke til Anonymkode: 2ce7e...73f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå