Gå til innhold

Skal gavene være en overraskelse eller en bestilling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søster som alltid har klare konkrete bestillinger for hva hun ønsker seg til jul og bursdag. Hun sa nå at hun ønsket seg en yogamatte fra Kremmerhuset, som jeg har kjøpt. 

Greit at folk sier hva de vil ha men da forsvinner vel noe av gleden med selv å finne på noe. Og en slik matte kan hun jo godt kjøpe selv når hun er innom stedet. 

Handler dere også gaver på bestilling eller liker dere å overraske?

Anonymkode: 48145...194

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med gaver på bestilling? Hvis man spør hva folk ønsker seg, får svar og så kjøper noe fra ønskelisten er det da gave på bestilling? Er det bedre å kjøpe noe som mottakeren aldri har ønsket seg og kanskje hverken passer, har bruk for eller liker og kanskje ender opp i en skuff? Det viktigste for meg er å gi noe mottakeren blir glad for. De fleste har mer enn ett ønske slik at det blir litt spenning på julaften likevel.

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er veldig greit å få konkrete ønsker - da får folk noe de faktisk vil ha og ha bruk for heller enn noe som bare blir skapfyll. Men jeg føler meg ikke bundet av ønskene, finner jeg noe annet jeg synes passer kjøper jeg like gjerne det. Noen av de beste gavene jeg har fått har vært ting jeg ikke visste at jeg ønsket meg...

• Liker 4
Skrevet
31 minutter siden, Arkana skrev:

Hva mener du med gaver på bestilling? Hvis man spør hva folk ønsker seg, får svar og så kjøper noe fra ønskelisten er det da gave på bestilling? Er det bedre å kjøpe noe som mottakeren aldri har ønsket seg og kanskje hverken passer, har bruk for eller liker og kanskje ender opp i en skuff? Det viktigste for meg er å gi noe mottakeren blir glad for. De fleste har mer enn ett ønske slik at det blir litt spenning på julaften likevel.

TS mener vel sånne som kun oppgir én spesifikk ting de ønsker seg og understreker at det bare MÅ være riktig både farge og merke. De blir gjerne dødelig fornærmet hvis de får noe annet eller noe som bare ligner på gjenstanden de oppga. Jeg har en sånn på gavelisten min, så jeg pleier å be henne om å finne på flere ønsker, for jeg liker heller ikke tanken på at julegaven skal være en slags bestilling/ et krav. De fleste vil gjerne glede mottakeren av gaven, men det er nå en gang ikke alle mottakerne som er så lette å glede :)

Skrevet
2 timer siden, ti10 skrev:

TS mener vel sånne som kun oppgir én spesifikk ting de ønsker seg og understreker at det bare MÅ være riktig både farge og merke. De blir gjerne dødelig fornærmet hvis de får noe annet eller noe som bare ligner på gjenstanden de oppga. Jeg har en sånn på gavelisten min, så jeg pleier å be henne om å finne på flere ønsker, for jeg liker heller ikke tanken på at julegaven skal være en slags bestilling/ et krav. De fleste vil gjerne glede mottakeren av gaven, men det er nå en gang ikke alle mottakerne som er så lette å glede :)

Det er sant at ikke alle er like lette å glede. Og da tenker jeg at det er både lov og greit å ignorere et slikt ønske, eller som du gjør, be dem om å finne flere ønsker. Det er sikkert noen som nærmest shopper rundt og gir kun ett ønske til hver giver for å sikre seg å få alt de ønsker seg. En ønskeliste er jo uansett bare det, en ønskeliste og jeg synes egentlig ikke det er greit å bli sur for en gave samme hva det er. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg "bestiller", og kjøper kun "bestillinger. Selv er jeg såpass kresen på ting og tang at jeg kan ikke feks si at jeg ønsker meg "en jakke". Det må være spesifikt akkurat DEN jakken, med bilde og full pakke. Hvis ikke ender ting opp nedstøvet på loftet, kastet eller gitt bort. Samme tenker jeg andre veien, jeg handler kun ting jeg VET at de ønsker seg. Nå handler jeg kun til min nærmeste familie. Utakknemlig og kravstort for noen kanskje, men heller det enn "bruk og kast".

Anonymkode: 04168...867

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Det er sant at ikke alle er like lette å glede. Og da tenker jeg at det er både lov og greit å ignorere et slikt ønske, eller som du gjør, be dem om å finne flere ønsker. Det er sikkert noen som nærmest shopper rundt og gir kun ett ønske til hver giver for å sikre seg å få alt de ønsker seg. En ønskeliste er jo uansett bare det, en ønskeliste og jeg synes egentlig ikke det er greit å bli sur for en gave samme hva det er. 

Jeg er faktisk helt enig med deg, men for å bevare freden gjør jeg som jeg nevnte over. Jeg har heldigvis bare én sånn på lista:)

Skrevet
58 minutter siden, ti10 skrev:

Jeg er faktisk helt enig med deg, men for å bevare freden gjør jeg som jeg nevnte over. Jeg har heldigvis bare én sånn på lista:)

Jeg skjønner deg. Jeg har kapitulert når det gjelder min eldste nevø og niese også. De ønsker seg bare én ting og det får de. De første årene prøvde jeg alt mulig annet, men det ble aldri godt mottatt og jeg gidder bare ikke. Jeg skulle ønske det føltes litt hyggeligere å gi gave til dem, men det gjør det altså ikke. De er fornøyde da, og det er vel egentlig det viktigste. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, Arkana skrev:

Blir ganske oppgitt over bestillingene til søstera mi. Hvis det er dyre eller tunge ting så tenker jeg at det kan være greit å formidle det, så en kan spleise på det. Men et bestemt produkt i en butikk som hun helt klart kan kjøpe seg selv det ser jeg ikke helt poenget meg. 

Sist gang kjøpte jeg en symbolsk gave med inntekt for Røde Kors. Vet ikke om hun likte gaven like mye som meg. Skal nevnes at hun er i full jobb og tjener veldig bra.

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns det er helt greit så lenge det er innenfor mitt budsjett. Ellers prøver jeg så godt jeg kan å finne noe jeg er helt sikker på at passer mottakers smak. 

Det skal sies at jeg lett bytter gaver selv dersom jeg ser at det er noe vi ikke kommer til å bruke. Det er ikke spesielt miljøvennlig å la ting støve ned i skuffer og skap. Men jeg vet at enkelte syns det er frekt å bytte, så vi har gått over til å i stor grad ønske oss ting vi samler på fra disse. Eller ting som kun handler om funksjon og ikke utseende. 

Anonymkode: 3e2e5...764

Skrevet

Jeg synes det er viktigere at folk skal få noe de ønsker seg og har bruk for enn at det på død og liv skal være en overraskelse.

Skrevet

Det viktigste er da at den som får gaven blir glad? Man gir ikke gaver til noen for giveren sin del. Det er mottakeren som skal ha glede av gaven. At en selv synes det er festlig å overraske andre, betyr ikke at det er greit å sette fokus på egen glede ved å overraske framfor mottakerens glede over å motta gaven. Det blir helt feil. Så når en person kommer med en "bestilling" til meg, så kjøper jeg det, siden det er det den personen kommer til å bli glad for, selv om jeg synes det er artigere med overraskelser selv. 

Jeg liker å bli overrasket, og setter oftest mest pris på de gavene jeg ikke har sagt jeg ønsker meg. Mens søsteren min er sånn som sier én ting til hver person, for å få akkurat det hun ønsker seg. 

Foreldrene mine er også sånne som ikke ser poenget med at en gave skal være overraskende, og de blir irriterte om jeg ikke kommer med faktiske ønsker. Så jeg passer alltid på å "spare opp" ting jeg kan ønske meg, så jeg har en ganske god liste med ting, og det dermed blir litt spennende likevel, siden jeg ikke vet hvilken av de ti tingene på listen de har kjøpt. 

Anonymkode: d52fb...338

• Liker 2
Skrevet

Vi kjører vel en mellomting. Vi både får og gir ønsker, men lar det være opp til giver å konkretisere. I år ønsker jeg meg for eksempel et par nye øreringer som jeg kan pynte meg med. Jeg har formidlet ønske om nye øreringer, men lar det være opp til mottaker å bestemme pris og utforming. Da bevares spenningen og vi får noe vi ønsker oss. Det skal sies at vi kjøper gaver kun til nærmeste familie, og vi kjenner hverandres stil og smak. 

Vi gir som regel også flere ønsker til hver person, sånn at det er noe å velge mellom, og blir heller ikke sure eller skuffet om vi får noe annet.

Rene bestillinger av en spesifikk gjenstand mener jeg kun er ok om det også gis andre alternativer.

Skrevet

Liker å overraske! ^^, Men spesielt å bli overrasket! :strix: 

(Er en sånn som er lett å glede så alt er stas når jeg ikke vet hva som er i pakken ^^,  Piffen går ut hvis jeg vet hva jeg får :sukk:

Skrevet
1 time siden, Peanut skrev:

Liker å overraske! ^^, Men spesielt å bli overrasket! :strix: 

(Er en sånn som er lett å glede så alt er stas når jeg ikke vet hva som er i pakken ^^,  Piffen går ut hvis jeg vet hva jeg får :sukk:

Jeg også hater når folk sier hva de kjøpe.. da er jo all moroen ødelagt. Foreldrene mine gjør det hvert bidige år. Ringer fra butikken og spør hvilken farge jeg vil ha, osv.. grrrr... jeg gir faen i farge og hva de kjøper, jeg vil ha en eske med noe spennende i, samma hva det er.

Anonymkode: d52fb...338

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har en søster som alltid har klare konkrete bestillinger for hva hun ønsker seg til jul og bursdag. Hun sa nå at hun ønsket seg en yogamatte fra Kremmerhuset, som jeg har kjøpt. 

Greit at folk sier hva de vil ha men da forsvinner vel noe av gleden med selv å finne på noe. Og en slik matte kan hun jo godt kjøpe selv når hun er innom stedet. 

Hva julen egentlig handler om er tapt i vår matrealistiske og egoistiske verden for veldig mange. 

Hva skal folk egentlig med mer ting? 

Anonymkode: 83600...0ff

Skrevet
På 6.12.2017 den 16.25, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det kan være greit å få en ønskeliste. Men jeg får ingen ønskeliste fra noen uten at jeg har spurt etter den. Samme den andre veien. Pleier vel sjeldent å være så veldig detaljerte ønsker. Er mer at en ønsker seg en genser... ikke hvilken genser. 

Skrevet

Jeg prøver å følge ønskelister så langt det lar seg gjøre. Hvis noen ønsker seg en valp så skaffer jeg ikke det, men om de f.eks ønsker seg lysestaker så prøver jeg å skaffe det. 

Skrevet

Jeg pleier å følge ønskelistene, men det er ikke alltid ønskene er så spesifisert. Hvis det står "klær" på lista til en voksen er det umulig å kjøpe noe, mens "svart skjørt" er mye enklere å forholde seg til. Syns det må være lov å ønske seg akkurat det man trenger, så blir det ikke så mye styr med bytting. Når du skriver en veldig detaljert ønskeliste godtar du at det store overraskelsesmomentet blir borte, og det er jo de som skriver lister klar over.

Anonymkode: 828ff...e7f

Skrevet
På 6.12.2017 den 17.13, ti10 skrev:

det er litt vanskelig det der. Hvis ønsket er spesifikt, synes jeg man skal oppfylle det 100%, eller kjøpe noe helt annet. Å få noe som ligner skaper bare ekstra forbruk, for de spesifikke detaljene har jo som regel en grunn. Hvis du kjøpe noe som ligner, kan du være ganske sikker på at det ikke blir brukt, og at mottaker kjøper seg den gjenstanden hun ønsker seg, i tillegg til den du ga. Mens hun sender deg en oppgitt tanke. Man vil ikke være utakknemlig, men man blir litt oppgitt likevel. Derfor er det bedre å kjøpe noe helt annet.

Fra mottakers perspektiv da: Jeg har en tante som liker å gi dyre gaver, og hun liker også å ha ønskelister å gå etter. Så da pleier jeg å ønske meg noe som jeg ville kjøpt selv, men som kanskje sitter litt langt inne pga pris. Så i fjor ønsket jeg meg en ull-silkesinglet med spaghettistropper. Ønsket mitt er detaljert og spesifikt fordi a) jeg vet av erfaring at den kvaliteten varer i mange år, og b) spaghettistropper er for at det skal være usynlig under de toppene jeg skal ha over. Så det er jo en grunn til at man er spesifikk, det er ikke for å være sær, som jeg synes jeg leser mellom linjene dine. Hun kjøpte en singlet, som i hennes øyne lignet den jeg ønske meg, men uten silke i blandingen, og med brede skulderstropper. Den er ubrukelig til det jeg skulle bruke den til pga stroppene, og den fikk hull etter noen måneder pga kvaliteten.

Jeg ville virkelig veldig gjerne heller hatt noe helt annet, gjerne noe hun fant på selv, som ikke var i samme varekategori overhodet, for når du får noe som bare ligner, som du sier, så skaper det bare oppgitthet, og jeg blir irritert over det unødvendige forbnruket, for nå må jeg jo kjøpe en ny uansett. 

Anonymkode: 6ad03...e1f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...